Gå til innhold

Mythbusting @ HW.no - Bli med og test!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg har en:

er det mulig å holde pusten til man dør av fri vilje? kan en normal oppegåendes person bestemme seg for å holde pusten helt til man dør?

 

(enklest her blir jo da å stikke hue ned i et kar med vann, og prøve å holde seg der med tvang/tvinge seg selv helt til man dør)

 

dette er meget vanskelig, ettersom hvis det går, så sitter man ikke igjen for å fortelle om det, og man besvimer antageligvis leeenge før man kaster sveiva...

 

Myten er som følger: "Det er umulig å tvinge seg selv til å holde pusten så lenge at man tar livet av seg selv", fordi kroppen tvinger musklene til å dra lungene utover, slik at man puster... Kroppens overlevelsesteknikk altså...

Lenke til kommentar
jeg har en:

er det mulig å holde pusten til man dør av fri vilje? kan en normal oppegåendes person bestemme seg for å holde pusten helt til man dør?

 

(enklest her blir jo da å stikke hue ned i et kar med vann, og prøve å holde seg der med tvang/tvinge seg selv helt til man dør)

 

dette er meget vanskelig, ettersom hvis det går, så sitter man ikke igjen for å fortelle om det, og man besvimer antageligvis leeenge før man kaster sveiva...

 

Myten er som følger: "Det er umulig å tvinge seg selv til å holde pusten så lenge at man tar livet av seg selv", fordi kroppen tvinger musklene til å dra lungene utover, slik at man puster... Kroppens overlevelsesteknikk altså...

drukne seg selv og holde pusten til man dør er to forskjellige ting. blir som å fylee munnen og nesa med sement og prøve å holde pusten, du klarer det!

Lenke til kommentar
Myten er som følger: "Det er umulig å tvinge seg selv til å holde pusten så lenge at man tar livet av seg selv", fordi kroppen tvinger musklene til å dra lungene utover, slik at man puster... Kroppens overlevelsesteknikk altså...

 

Det vil vera umuligt siden ein besvimer av oksigen mangel. Når ein då ligg i sivme vil ein begyne å puste så lenge ein ikkje får tunga til å blokere luftveier.

Det er og godt mogeligt at kropen vil styre deg til å puste igjen før du mister bevisthet.

Lenke til kommentar
Hva med å teste om en katt alltid lander på beina?

Den tror jeg de fleste som har en katt her testet...

 

Så på Fight Club at man kunne lage diverse eksplosiver ved hjelp av vanlige husholdnings-råvarer. er det sant... husker ikke hvilke varer det var.. Noen med fight club på DvD eller pc'n?

 

Teller gjødning og disel som husholdnings-varer?

 

Blander du 90-10 så får du anolitt, samme som mythbrusters brukte da de sprengte sementbilen ;)

Lenke til kommentar
Myten er som følger: "Det er umulig å tvinge seg selv til å holde pusten så lenge at man tar livet av seg selv", fordi kroppen tvinger musklene til å dra lungene utover, slik at man puster... Kroppens overlevelsesteknikk altså...

 

Det vil vera umuligt siden ein besvimer av oksigen mangel. Når ein då ligg i sivme vil ein begyne å puste så lenge ein ikkje får tunga til å blokere luftveier.

Det er og godt mogeligt at kropen vil styre deg til å puste igjen før du mister bevisthet.

Kroppen tvinger deg vel til å puste igjen før du besvimer da..?

Lenke til kommentar
Hva med å teste om en katt alltid lander på beina?

Det er som sagt ikke noen myte, eller muligens det har vært en myte før. Den er i så fall blitt avkreftet tidligere. Det er ganske gøy å se på video av fallende katter tatt med høyhastighetskamera. Så vidt jeg husker så var det også en grense for hva kattene klarte å gjøre. Hvis fallet var under 1,5 meter så hadde de vanskelig med å snu seg raskt nok til å lande på bena, og kunne dermed slå seg stygt. Mellom ca 1,5 meter og 10-15 meter fikk de snudd seg og det gikk bra med kattene. Men over 10-15 meter så ble fallet så høyt at det kunne føre til bruddskader.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Det er umulig å holde et egg uten å miste det eller knuse det når du blir truffet med en elektrisk pistol.

 

BUSTED!

 

http://www.big-boys.com/articles/stungunegg.html

Egget ble ikke knus/mistet det da!

Les før du svarer.

 

Å "buste" en myte betyr å bevise at den ikke er sann.

Beklager. Har vært utenfor idag.

Men lurer på hvorfor han ikke mistet egget... Noen som vet hvorfor?

Lenke til kommentar
jeg har en:

er det mulig å holde pusten til man dør av fri vilje? kan en normal oppegåendes person bestemme seg for å holde pusten helt til man dør?

 

(enklest her blir jo da å stikke hue ned i et kar med vann, og prøve å holde seg der med tvang/tvinge seg selv helt til man dør)

 

dette er meget vanskelig, ettersom hvis det går, så sitter man ikke igjen for å fortelle om det, og man besvimer antageligvis leeenge før man kaster sveiva...

 

Myten er som følger: "Det er umulig å tvinge seg selv til å holde pusten så lenge at man tar livet av seg selv", fordi kroppen tvinger musklene til å dra lungene utover, slik at man puster... Kroppens overlevelsesteknikk altså...

Man kan vel neppe holde pusten til man dør, men det er vel mulig å holde pusten til man besvimer (hyperventilering kan hjelpe til med det), og om du er under vann når dette skjer, så dør du jo, men det er jo litt mer indirekte.

 

AtW

Lenke til kommentar
jeg har en:

er det mulig å holde pusten til man dør av fri vilje? kan en normal oppegåendes person bestemme seg for å holde pusten helt til man dør?

 

(enklest her blir jo da å stikke hue ned i et kar med vann, og prøve å holde seg der med tvang/tvinge seg selv helt til man dør)

 

dette er meget vanskelig, ettersom hvis det går, så sitter man ikke igjen for å fortelle om det, og man besvimer antageligvis leeenge før man kaster sveiva...

 

Myten er som følger: "Det er umulig å tvinge seg selv til å holde pusten så lenge at man tar livet av seg selv", fordi kroppen tvinger musklene til å dra lungene utover, slik at man puster... Kroppens overlevelsesteknikk altså...

Man kan vel neppe holde pusten til man dør, men det er vel mulig å holde pusten til man besvimer (hyperventilering kan hjelpe til med det), og om du er under vann når dette skjer, så dør du jo, men det er jo litt mer indirekte.

 

AtW

Du kan ikke drukne deg selv i en vask heller. Såfremt du ikke er ekstremt ekstremt psykisk sterk. Vet om en som prøvde det :p

Lenke til kommentar
Men lurer på hvorfor han ikke mistet egget... Noen som vet hvorfor?

Selvbeherskelse rett og slett!

Elektrisk støt på den måten fører til at alle musklene rykker eller strammes om jeg ikke tar feil? :hmm:

Ja, det tror jeg ihvertfall, har bare fått 220 volt en gang, og da rykket jeg meg til hånda så fort at jeg ikke helt fikk med meg hva jeg gjorde. Men man kan jo bli sittende fast i ting når man får støt, det er vel fordi musklene trekker seg sammen(?)

 

AtW

Lenke til kommentar
vel, han visste nok hva han hadde i møte så da var det nok bare å stramme musklene så hardt som mulig i "the other direction"...

Er vel neppe nødvendig, har du prøvd å knuse et egge uten å bruke fingertuppene? Det er nesten umulig. Så om du holder egget inne i håndflaten så går det nok greit.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nerveimpulser er jo strøm, så når man setter på kunstig strøm på en muskel så spenner muskelen fordi den tror den får nærveimpuls fra hjernen om å gjøre det. Det er derfor man sitter fast når man tar rundt noe strømførende og det går strøm gjennom hånda og armen. Muslkene tviholder på det strømførende fordi musklene tror hjernen gir beskjed om det.

 

Angående det med egget så er en sånn stungun bare to poler med 6-8 cm mellomrom, så strømmen i armen gir kun beskjed om at 6-8 cm av muskelen skal stramme seg. Så trykket blir nok ikke så veldig stort på det egget, samt at den myke hånda gjør at egget ikke sprekker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...