Gå til innhold

Mythbusting @ HW.no - Bli med og test!


Anbefalte innlegg

Har disker av nyere dato og liggene om så er.. :) (ny Vs gammel)

 

Så neste ide: Å teste om det faktisk er ødelagte cd`er som får en cd til å eksplodere i en cdrom. (teste med å legge en cd i frysern/solsteiken/under slegga osv), har lest en god del forumtråder nå hvor alle "mener" at det er grunnet ødelagte cd`er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har disker av nyere dato og liggene om så er.. :) (ny Vs gammel)

 

Så neste ide: Å teste om det faktisk er ødelagte cd`er som får en cd til å eksplodere i en cdrom. (teste med å legge en cd i frysern/solsteiken/under slegga osv), har lest en god del forumtråder nå hvor alle "mener" at det er grunnet ødelagte cd`er.

Det er prøvd på MythBusters! Det går, men det er usedvanlig skjelden og lite trolig at en får det til med en vanlig CD/DVD-ROM/Brenner med mindre en tester et par tusen CD/DVDer...

Lenke til kommentar
myte: funker cd-rensere? :)

tenker på sånne man har et stk vidundervæske som man tar på cden og snurrer rundt et hjul (vanskelig å forklare ;) ) og så virker den.

eller sånn ting som skulle fixe riper i cden...

 

funker de egentlig?

Vet ikke med slik du mener, men jeg har ofte brukt Zalo og det funker gris det!

Lenke til kommentar
myte: funker cd-rensere? :)

tenker på sånne man har et stk vidundervæske som man tar på cden og snurrer rundt et hjul (vanskelig å forklare ;) ) og så virker den.

eller sånn ting som skulle fixe riper i cden...

 

funker de egentlig?

Vet ikke med slik du mener, men jeg har ofte brukt Zalo og det funker gris det!

er vel samma sak egentlig, for den vidundervæsken lukter sterkt, alkohol eller no.

men sånn fylle-igjen-riper-væske da?

Lenke til kommentar
myte: funker cd-rensere? :)

tenker på sånne man har et stk vidundervæske som man tar på cden og snurrer rundt et hjul (vanskelig å forklare ;) ) og så virker den.

eller sånn ting som skulle fixe riper i cden...

 

funker de egentlig?

Vet ikke med slik du mener, men jeg har ofte brukt Zalo og det funker gris det!

er vel samma sak egentlig, for den vidundervæsken lukter sterkt, alkohol eller no.

men sånn fylle-igjen-riper-væske da?

Nå skjønte jeg ikke helt hva du mente, men Zalo fyller igjen små riper ja, men det er ikke noe alkohol i Zalo (det er mild oppvasksåpe).

 

Var det svar på spørsmålet?

Lenke til kommentar
Så neste ide: Å teste om det faktisk er ødelagte cd`er som får en cd til å eksplodere i en cdrom. (teste med å legge en cd i frysern/solsteiken/under slegga osv), har lest en god del forumtråder nå hvor alle "mener" at det er grunnet ødelagte cd`er.

har funnet en 52x cd-spiller jeg kan teste på

 

har også mange cd`r liggende rundt her, kan bruke en del av dem

 

plan: siden jeg har begrenset med hvitevarer skal jeg ikke fryse dem, solen ventes ikke på lenge, så det går helle ikke :(

 

hva jeg skal gjøre med cd`r:

*bøye den bra, så jeg ser at det kommer små sprekker

*lage mange riper i den

*få til litt kast i cd`n

 

noen forslag til hva mer jeg skal gjøre?

 

edit: og hvordan skal jeg få en cdrom til å lese på 52x hastighet over lengre tid?

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Så neste ide: Å teste om det faktisk er ødelagte cd`er som får en cd til å eksplodere i en cdrom. (teste med å legge en cd i frysern/solsteiken/under slegga osv), har lest en god del forumtråder nå hvor alle "mener" at det er grunnet ødelagte cd`er.

har funnet en 52x cd-spiller jeg kan teste på

 

har også mange cd`r liggende rundt her, kan bruke en del av dem

 

plan: siden jeg har begrenset med hvitevarer skal jeg ikke fryse dem, solen ventes ikke på lenge, så det går helle ikke :(

 

hva jeg skal gjøre med cd`r:

*bøye den bra, så jeg ser at det kommer små sprekker

*lage mange riper i den

*få til litt kast i cd`n

 

noen forslag til hva mer jeg skal gjøre?

Forrandre på "hullet" slik at det blir skjev vektfordeling!

 

Sandpapir

 

Micro

 

Legge den i en ovn på 200+ grader (ikke så lenge at den smelter)

 

Deng løs på den med en stump gjendstand

Lenke til kommentar
myte: funker cd-rensere? :)

tenker på sånne man har et stk vidundervæske som man tar på cden og snurrer rundt et hjul (vanskelig å forklare ;) ) og så virker den.

eller sånn ting som skulle fixe riper i cden...

 

funker de egentlig?

Vet ikke med slik du mener, men jeg har ofte brukt Zalo og det funker gris det!

er vel samma sak egentlig, for den vidundervæsken lukter sterkt, alkohol eller no.

men sånn fylle-igjen-riper-væske da?

Nå skjønte jeg ikke helt hva du mente, men Zalo fyller igjen små riper ja, men det er ikke noe alkohol i Zalo (det er mild oppvasksåpe).

 

Var det svar på spørsmålet?

neinei, vet at zalo ikke inneholder alkohol, men vidundervæska (lukter spylevæske når jeg tenker meg om) gjør det. Men hvordan kan det funke? de overlapper jo ripene i cden, men likevel funker den.

 

unnskyld dårlig formulering, norsken er ikke på topp :)

Lenke til kommentar
myte: funker cd-rensere? :)

tenker på sånne man har et stk vidundervæske som man tar på cden og snurrer rundt et hjul (vanskelig å forklare ;) ) og så virker den.

eller sånn ting som skulle fixe riper i cden...

 

funker de egentlig?

Vet ikke med slik du mener, men jeg har ofte brukt Zalo og det funker gris det!

er vel samma sak egentlig, for den vidundervæsken lukter sterkt, alkohol eller no.

men sånn fylle-igjen-riper-væske da?

Nå skjønte jeg ikke helt hva du mente, men Zalo fyller igjen små riper ja, men det er ikke noe alkohol i Zalo (det er mild oppvasksåpe).

 

Var det svar på spørsmålet?

neinei, vet at zalo ikke inneholder alkohol, men vidundervæska (lukter spylevæske når jeg tenker meg om) gjør det. Men hvordan kan det funke? de overlapper jo ripene i cden, men likevel funker den.

 

unnskyld dårlig formulering, norsken er ikke på topp :)

Jeg vet ikke helt, men jeg tror dette er forklaringen:

 

Siden informasjonen ikke lagres i det ytterste laget, men lengre inn på disken vil ikke informasjonen bli skadet selv om det kommer en liten ripe, men laseren vil få problemer med å lese gjennom skiva da lysstrålen ikke vil gå rett ned som vanlig, men blir reflektert til sides ettersom vinkelen/tykkelsen på ripen. Når du da har på Zalo/ripefjerner så fylles ripene igjen og laserstrålen får komme til der den skal igjen!

 

Hmmm, joa, det hørtes da fornuftight ut det ;)

Lenke til kommentar

har også en annen "myte" som handler om cd`r og cd-rom...

 

en type som skulle ta ut en cd hørte en fæl lyd fra cd-rommen, skuffen kom ut, og cd`n ble skutt ut av skuffen, den gikk rundt i høy fart, så det som trolig har hendt er at cd-rommen ikke stoppet cd`n før den sendte den ut

Lenke til kommentar
har også en annen "myte" som handler om cd`r og cd-rom...

 

en type som skulle ta ut en cd hørte en fæl lyd fra cd-rommen, skuffen kom ut, og cd`n ble skutt ut av skuffen, den gikk rundt i høy fart, så det som trolig har hendt er at cd-rommen ikke stoppet cd`n før den sendte den ut

det har jeg vært vitne til selv.. en kompis av meg hadde en cdrom som var sånn.. han lånte en cd av meg, og da vi tok den ut av maskinen hans fløy den gjennom rommet og traff veggen i andre siden av rommet. Jeg husker ikke om den cden virket, men jeg vet at det har blitt ødelagt flere cder med den cdromen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...