Gå til innhold

Mythbusting @ HW.no - Bli med og test!

Anbefalte innlegg

Grunnen til at man ikke skal ha på elektriske artikler ved take-off er ganske så enkel: For at man skal følge med på sikkerhetsdemonstrasjonen, og høre evt andre beskjeder.

Hva med forbudet ved landing? Og det faktum at sikkerhetsdemonstrasjonen aldri skjer under take-off for da skal kabbinpersonalet sitte fastspent selv. ;)

OG vil gjerne se den dotten som har dekning på gsm telefonen sin i mange tusen meters høyde. "døøøøøøøh! drittelefon! Er ikke dekning her oppe jo!" Sier seg sjøl.

Selv om det kan være vanskelige forhold så er det mulig å få dekning i 10.000 meters høyde. Det er jo ingenting som hindrer signalet slik som på landjorda. (fjell, høyder og bygninger).

Så om man har på mobilen OG mottar en samtale så forstyrrer/belaster det nettverket som igjen kan resultere i brudd på kommunikasjonsmidlene til pilotene?

Hovedsaklig ja, men mobilen sender av og til ut signal for å oppdatere nettet om hvor den er og at den er tilgjengelig. Det er også oppdateringssignaler når man beveger seg slik at man bytter basestasjon. Det stemmer at det kun er når mobilen sender UT signaler at det kan gi forstyrrelser. Ikke på kommunikasjonen med bakken, men forstyrrelser på instrumentene dersom ledningene til instrumentene går gjennom flyskroget like ved den som ringer og kabelen ikke er skjermet. Forstyrrelsene kan godt sammenlignes med de du ser hvis mobilen ligger nært en CRT-skjerm/TV eller høyttaler når det ringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Grunnen til at man ikke skal ha på elektriske artikler ved take-off er ganske så enkel: For at man skal følge med på sikkerhetsdemonstrasjonen, og høre evt andre beskjeder.

OG vil gjerne se den dotten som har dekning på gsm telefonen sin i mange tusen meters høyde. "døøøøøøøh! drittelefon! Er ikke dekning her oppe jo!" Sier seg sjøl.

Var dekning der oppe. Var vel 40 000 fots høyde. Myth busted!

Lenke til kommentar

men vi er inne på bananer..

Myte:

Bananskall kan fjerne vorter hvis man legger over bananskall over vorten om nettene i flere netter.

Konklusjon:

Sant. Bananskall skal visstnok innholde noe som gjør at vortene forsvinner

Myte:

Insiden av en bananskall kan brukes til å fremstille et rusmiddel som inhaleres med tobakk

Konklusjon:

?

Lenke til kommentar

Jeg er totalavhengig av mythbusters, og prøver å få med meg så mange episoder som mulig, samt reprisene ved midnatt hver dag.

Har ei myte som jeg ofte har hørt, men ikke fått bekreftet enda:

Rødsprit kan gjøres om til edle dråper

Rødsprit skal visst inneholde brekkmidler som gjør at de som drikker denne får mageondt og kaster opp. Har hørt mange versjoner om hvordan dette skal fjernes:

1. Rødsprit inneholder ikke brekkmidler, kun farge, og kan derfor drikkes som den er.

2. Rødsprit inneholder brekkmiddel, men dette kan fjernes ved siling gjennom en LOFF!?

3. Rødsprit inneholder brekkmidler, men dette kan fjernes ved siling gjennom aktivt kull.

4. Rødsprit inneholder brekkmidler, men dette kan fjernes ved destilasjon (blande den ut med vann og kjøre dette gjennom et "vanndestilasjonsapparatet", som en vanlig sats.

5. Rødsprit inneholder brekkmiddel, og dette kan ikke fjernes.

Noen frivelige? :D

Husk uansett at å drikke rødsprit kan gi store magesmerter (hvis det fortsatt er brekkmidler igjen i den)

Faktisk er det Nr. 2 som jeg har hørt oftest... :hmm:

Lenke til kommentar
Myte:

Insiden av en bananskall kan brukes  til å fremstille et rusmiddel som inhaleres med tobakk

Jeg har hørt at det rusmidlet er ekstremt farlig, så jeg melder meg ikke frivillig til å teste.

jeg har lest om det i anarkistenes kokebok tror jeg.. men tror man skal ta mye av det som står der med en klype salt.. hehe...

Lenke til kommentar
2. Rødsprit inneholder brekkmiddel, men dette kan fjernes ved siling gjennom en LOFF!?

Jeg har hørt at den myten har blitt knust før og at loff definitivt ikke hjelper noe som helst. Jeg tror det med loffen bærer mye preg av å være en vandrehistorie. Men jeg har ikke noen kilder å vise til siden jeg ikke husker hvor myten ble knust. Jeg vet ikke hvor mye som skal til for å skille brekkmiddelet fra spriten men antar at destillering burde gjøre susen. Evt. flere gangers destillasjon. Kokepunktet til brekkmiddelet kan umulig være nøyaktig det samme som for etanol så destillasjon bør i teorien kunne skille disse. Hvis kokepunktet til brekkmiddelet er lavere enn for etanol så vil brekkmiddelet komme ut før etanolen. Hvis det er omvendt skal etanolen komme først.

jeg har lest om det i anarkistenes kokebok tror jeg.. men tror man skal ta mye av det som står der med en klype salt.. hehe...

Jeg tror "how to kill yourself in 1001 ways" hadde vært en mer korrekt tittel på den boka. Det er så mye som er livsfarlig der inne godt blandet med ting som faktisk fungerer eller der deler av oppskriftene fungerer at det har vært spekulert mye rundtom på nettet om hensikten med boka er at potensielle terrorister som prøver ut oppskriftene skal drepe seg selv før de gjør skade på andre. Så den bør nok taes med mye mer enn èn klype salt. ;)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Myte:

Bananskall kan fjerne vorter hvis man legger over bananskall over vorten om nettene i flere netter.

Konklusjon:

Utdype / vise til testresultater?

Slike "skal visstnok"-forklaringer kan jeg komme med mange av, men de er dessverre null verdt. "Skal visstnok" er jo omtrent det en myte går ut på.

Lenke til kommentar

Det stemmer ikke, men loffen gjør den mer spiselig fordi den tar bort den vonde smaken. Man dypper loffen i rødspriten og da smaker den ikke så fælt lenger. Det er det samme prinsippet som å ligge en bilsyketablett inne i en brødbit for å få ungen til å svelge den.

Edit glemte å si at rødsprit er tilsatt et brekkmiddel eller som det kalles denatureringsmiddel

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar
*quote øverste innlegg*

Nå skal det faktisk bli lovlig med mobil på fly, tror Siemens og Airbus eller noe skulle samarbeide på den fronten.

Old. Boeing har holdt på med dette lenge. De har også mulighet for internett i sine fly. Boeing Connexion, heter prosjektet.

Edit: Vil forresten også legge til at jeg selv har brukt mobiltelefon når jeg har flydd seilfly. Nå er jo det eneste elektroniske utstyret jeg har ombord i flyet jeg flyr en radio da, så :hmm:

Endret av Aleks_r
Lenke til kommentar

For noen sider siden var det noe greier om at hvis du dyppet en bomullsdott/tampong i sprit og putta den i rompa/armhula ville du bli full.

Førstnevnte må jo svi noe inn i granskauen når spriten kommer i kontakt med slimhinna ^_^

Myte:

Svimer man av om man legger en pris snus under armhulen og lar den ligge i f.eks. en halv time?

Lenke til kommentar
Myte:

Konklusjon:

Utdype / vise til testresultater?

Slike "skal visstnok"-forklaringer kan jeg komme med mange av, men de er dessverre null verdt. "Skal visstnok" er jo omtrent det en myte går ut på.

Dette skal jeg prøve. Vil dere virkelig ha før/etterbilder? Skal jeg lage en ny tråd? Tror den vil bli stengt ganske fort.

Lenke til kommentar
Noen som så Mythbusters for en uke siden? De sjekka tannbørster og bakterieutvikling på toalettet..Hva ble resultatet?

Coli-bakterier (sånne fra avføring) fantes på samtlige tannbørster, selv referansebørstene som hadde stått urørt på kjøkkenet. Men som bakteriologen sa: Det er helt naturlig og ufarlig i så små mengder.

Vt-iversen: Da slipper du vel å kjøpe sportsbil for å dra damer? Eller er det også en myte? Ehm.. Kanskje den er busted allerede: Hvorfor runke i årevis dersom du hadde dratt damer i fleng på grunn av stor penis? :p

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...