Gå til innhold

Mythbusting @ HW.no - Bli med og test!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har dere hørt om at man sparer batteri hvis man demper ned lyden på Gamboy color? Er det sant?

Hørt rykter ja, har fortsatt Game Boy Coloren min, men gidder ikke teste

Merka aldri forskjell

Funka på GB uten farger i hvert fall. Ganske sikker. Men man bør vel være helt sikker?

Lenke til kommentar
Har dere hørt om at man sparer batteri hvis man demper ned lyden på Gamboy color? Er det sant?

Merka aldri forskjell

Funka på GB uten farger i hvert fall. Ganske sikker. Men man bør vel være helt sikker?

Jeg kan skrive under på at det er forskjell! På min gamle Gameboy Pocket (riktignok ikke color), så varte batteriet ganske mye lenger uten lyd, enn med. Det sier seg selv. Mer lyd krever mer strøm.

Men jeg har en myte som jeg tviler blir busta ved praktisk gjennomførelse :p Her i området (fylket, kommunen egentlig og ander steder) går det en myte om at man, sagt rett som det er, puler noen i ræva blir det vakum så bæsjen spruter ut. Noen som kan avkrefte dette :D?

Lenke til kommentar

Merka aldri forskjell

Jeg kan skrive under på at det er forskjell! På min gamle Gameboy Pocket (riktignok ikke color), så varte batteriet ganske mye lenger uten lyd, enn med. Det sier seg selv. Mer lyd krever mer strøm.

Men jeg har en myte som jeg tviler blir busta ved praktisk gjennomførelse :p Her i området (fylket, kommunen egentlig og ander steder) går det en myte om at man, sagt rett som det er, puler noen i ræva blir det vakum så bæsjen spruter ut. Noen som kan avkrefte dette :D?

Uten at jeg kan si at jeg har noe serlig viten om det i praksis så skjønner jeg allikevel at dette ikke vil være tilfelle! For at det skal bli en suge effekt må mer gå ut enn inn! Hvis en går utifra at det er en penis som penetrerer vil den samme massen gå ut som kom inn...

Lenke til kommentar

TG 2006 - Be there!

Lenke til kommentar
kanskje ikke akkurat en myte, men noe jeg har hørt: varmt vann frosner fortere enn kaldt vann. har ikke testa det..

Det er riktig. I alle fall i noen tilfeller fryser varmt vann raskere enn kaldt vann.

De fleste kjemikere vil svare at påstanden er feil, og en misforståelse. Vann som er kokt og avkjølt vil fryse raskere enn klaldt vann, fordi det kokte vannet inneholder mindre gass (først og fremst CO2), derfor vil det kokte vannet fryse ved en litt høyere temperatur. Men effekten av dette vil være liten, slik at vi må kjøle det ned før vi begynner å sammenligne frysehatigheten.

I 1969 sendt en gymnasiast fra Tanzania et brev til New Scientist hvor han fortalte om en serie forsøk han hadde gjort som viste at varmt vann faktisk frøs fortere. Forskerne gjorde forsøkene hans om igjen, og til sin forbløffelse oppdaget de at Erasto Mpemba, som gutten het, hadde rett. Effekten omtales derfor som Mpemba-effekten. I 1996 var det en heftig diskusjon om dette fenomenet i New Scientist, og mange forskere beskrev enkle eksperimenter man kunne utføre for å vise at det var riktig, og gav gode forklaringer.

Det er ikke alltid det skjer, men når det skjer skyldes det en kombinasjon av flere årsaker. Varmt vann fordamper raskere enn kaldt vann, derfor kjøles det varme vannet raskere ned i begynnelsen. Dette medfører at i glasset med varmt vann blir det et lag kaldere vann øverst. Avkjølingen gjør at vannet blir tyngre, det synker ned og skaper en røreeffekt som holder overflaten isfri. I kaldt vann vil det raskt danne seg en ishinne på toppen, fordi is er lettere enn vann, og dette begrenser videre fordampning og dermed avkjøling.

Et annet forhold som spiller inn er hvordan man kjøler beholderne. Hvis man setter glassene på en isblokk eller i en rimete fryseboks vil det varme glasset smelte seg inn i isen. Dermed får det en større kontaktflate til isen, og vil avkjøles raskere.

Det siste som spiller inn er at vann må underkjøles før det fryser, det må bli litt kaldere enn 0°C før den første isen dannes. Så viser det seg at det må mer underkjøling til å fryse det vannet som hele tiden har vært kaldt.

Kilde: Martin Ystenes Gamle myter blir som nye http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/janei/myter.htm

Lenke til kommentar

Snillingen: Jeg er fortsatt uenig i det med kalt og varmt vann. Det varme vannet vil nok kjøles mer i starten pga fordampning og omrøring, men det henger jo fortsatt langt bak det kalde vannet som begynner innfrysingen med det samme. Når det varme vannet blir kaldt bremses fordampningen til like lite som for det kalde vannet var i starten, og omrøringseffekten opphører. Først da er det tidligere varme vannet på samme utgangspunkt som det kalde vannet var i utgangspunktet. Det varme vannet henger altså en god stund etter.

Lenke til kommentar
Jeg kan teste vannmyten, kjeder meg :p

Samtidig sjekker jeg "myten" om isbitene blir krystallklare hvis vannet blir kokt opp først.

Fyller en isbit-form med varmt (kokt) vann på den ene siden, og kaldt vann på den andre....

1. oppdatering: Etter 15 min kjente jeg på vannet med fingen. Det kalde var mye kaldere enn det varme vannet, men det varme vannet var ganske kaldt også.

2.oppdatering: Etter 25 minutter har det dannet seg ett tynt lag med is på det kalde vannet, mens det varme vannet er uforandret. Allerede nå virker det som myten er knust, men vi venter til isbitene er ferdig før vi dømmer.

3.oppdatering: Etter 30 minutter er hele overflaten på det kalde vannet dekket av is, mens det ikke er antydinger til en liten iskrystall på det varme vannet. Myth Busted?

4.oppdatering: Endelig, etter 40 minutter, har det begynt å danne seg is på det varme vannet. Men det kalde vannet har allerede fått en ganske hard isoverfalte, så nå må det begynne å skje ting med det varme, hvis ikke er det Myth Busted!

5. Oppdatering: Etter 2 timer har begge typer vann blitt isbiter, men de kalde isbitene er framdeles litt hardere enn de varme. Når det gjelder krystallklar-myten, de kalde isbitene er ikke krystallklar, mens de varme er. Sjekker igjen om en time, da bør de være klar for ett endelig resultat!

Du må oppgi hvilke temperaturer du brukte også

Lenke til kommentar
Snillingen: Jeg er fortsatt uenig i det med kalt og varmt vann. Det varme vannet vil nok kjøles mer i starten pga fordampning og omrøring, men det henger jo fortsatt langt bak det kalde vannet som begynner innfrysingen med det samme. Når det varme vannet blir kaldt bremses fordampningen til like lite som for det kalde vannet var i starten, og omrøringseffekten opphører. Først da er det tidligere varme vannet på samme utgangspunkt som det kalde vannet var i utgangspunktet. Det varme vannet henger altså en god stund etter.

Jeg kan ikke forklare hvorfor varmt vann fryses ned fortere enn kaldt vann i visse tilfeller, Det er vel ingen som kan forklare mpembaeffekten selv om den har vært kjent siden Aristoteles sin tid.

Men jeg tror du tenker litt feil hvis du tenker slik:

Kaldt vann 30 C Varmt vann 70C det kalde vannet bruker 10 minutter på å fryse til 0 C det varme vannet må derfor bruke 10 minutter pluss tiden fra 70 C til 30 C.

Vannet som har gått fra 70 C til 30 C trenger ikke ligne på vannet som startet som 30 C. Vannet som startet på 70 C og ble nedkjølet til 30 Ckan ha mindre masse og mindre gasser enn vannet som startet påå 30 C.

merk1:Temperaturene og tidsenhetene jeg brukte erbare valgt tilfeldig for å vise et eksempel.

merk2: myten sier varmt vann fryser raskere enn kaldt vann. Med frysing har jeg tenkt at vannet skal gå over til isform, men vann fryser jo ikke nødvendigvis på samme temperatur.

merk3: Siden tråden heter Mythbusting så burde det vel egentlig gjøres flere forsøk på dette.

Lenke til kommentar
Mythe, man blir testet positiv i narko test av "Valmur" nøtter som er i kaker osv.

Blir man det ?

Det vet jeg ikke men, du tester i allefall positivt for opiater (elns) hvis du spiser brøvarer med slike sorte små frø som jeg ikke husker navnet på akkurat nå...

Lenke til kommentar
Mythe, man blir testet positiv i narko test av "Valmur" nøtter som er i kaker osv.

Blir man det ?

Det vet jeg ikke men, du tester i allefall positivt for opiater (elns) hvis du spiser brøvarer med slike sorte små frø som jeg ikke husker navnet på akkurat nå...

Valmuefrø ?

Lenke til kommentar

Blir man det ?

Stemmer vel det, mythbusters teste jo det, var positive i flere dager selv etter moderate inntak.

Edit: valuefrø altså, sånn som strøs på ymse brødvarer o.l.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Blir man det ?

Tror du har misforstått det heter valnøtt og har ingenting med valmuer å gjøre. Valnøtter kan etter hva jeg vet ikke brukes til å fremstille noe som helst narkoyikum.

Hvis du derimot mener valmuer så er svaret Ja. Valmuefrø kan gi utslag på en narkotest. Så hvis du spiser valmuemuffins(populært i USA) eller drikker valmuete så kan det gi utslag påen narkotest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...