Simen1 Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Simen1: Siden det egentlig var din idé så må du gjerne redigere denne posten, forandre på tekst, layout og alt annet du måtte ønske Takk takk, Jeg føler meg beæret Jeg fikk forresten til å spille av videoen etter litt strev. Ueland: Bra du prøver å replikere myten på en måte Jamie og Adam ikke klarte. Lenke til kommentar
Abruzzi Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 (endret) Er det exploding CDs prosjektet det samme som var på Mythbusters? De måtte bruke en drill for å få det til, her er det bare snakk om en vanlig cd-rom, samt en cd som har et "stort hakk" i platen. Hakk? Han hadde den jo i mokrobølgeovnen jo, og den så helt herpa ut. Ser forresten på MB nå og en pistol som var den eneste som gikk igjennom skuddsikkert glass klarte ikke å drepe en persom som hva 2 fot under vann i en 23 graders vinkel. *ser mer* EDIT: OMG. Ikke en gang 50 kaliber klarte det. Endret 4. august 2005 av oleeid Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 ...Håper trådstarter legger det inn i oversikten i første innlegg. ... Selvfølgelig! Har ikke lagt inn noen av de andre mytene da de var av noe "laber" kvalitet... Men slik flott myteknusing som Psyko lefsa viste her vil vi se mer av! Takk, takk Føler meg beæret. Er alene hjemme for tiden, så hvis noen har noen myter som trengs busting stiller jeg opp Lenke til kommentar
Abruzzi Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Det er mangel på myter her desverre... Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 (endret) jeg har hørt at hvis du har en cola som har samme temperatur som rommet (la oss si 25 grader), vil man kjøle ned denne raskere ved å legge den i kjøleskapet fremfor fryseren.. det er fordi det er plusgrader i kjøleskapet (noe det også er i colaen), mens det er minusgrader i fryseren... (dette er noe jeg har hørt av gærne folk, og sunn fornuft tilsier jo det motsatte... men det kan jo være værdt å teste ut om det i det hele tatt er noe forskjell..) forsøket kan være slik: du har cola som er 25 grader, denne skal kjøles ned til 5 grader. En cola puttes i fryseren, en i kjøleskapet (som naturligvis holder en temp på mindre enn 5 grader)... ta tiden... dette er bare et forslag, høres ut som om dere har lite å gjøre for tiden... edit: typo Endret 4. august 2005 av jalejale Lenke til kommentar
Abruzzi Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Hørtes bra ut det prosjektet der. Vil ikke si det er en kjent myte men noen med to colaer, fryser, kjøleskap og to tempratur målere. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Jeg har hørt noe tilsvarende, men i forbindelse med opptining av mat. Det sies at mat tiner raskere dersom det tines i kaldt vann i stedet for å tine det i varmt vann. Noe av forklaringen gikk på at vannet på yttersiden av posen/boksen med mat kan fryse til is i kaldt vann og dermed plukkes av og hives i vasken. Dette skal vistnok ikke skje i varmt vann så her må alt tine. Nå skal det sies at jeg ikke tror mye på denne myten men så har jeg aldri prøvd å avlive den heller. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 oleeid: Jeg laget et hakk i cd platen.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 (endret) Jeg har enn annen myte her også. Så jeg lager like gjerne et eget innegg til den: Hvis du har med deg en flaske brus og skal på stranda og sole deg så kan man pakke flaska inn i et håndkle så den isoleres fra varmen i lufta og sanda så den holder seg kald lengre enn uten håndkledet. Men det sies at flaska holder seg ennå kaldere ennå lengre hvis man fukter håndkledet i f.eks sjøen først, selv om sjøen er nokså varm. Det fuktige håndkledet skal til og med kunne kjøle ned flaska til godt under lufttemperaturen på stranda. I teorien er det en ting som taler mot at dette skal fungere: Luft isolerer mye bedre enn vann. Ting som taler for myten er at vann fordamper (i tørr luft) og tar med seg mye energi i det den fordamper. Faktisk tar det med seg så mye energi at det vil kjøle ned håndkledet og brusen til under lufttemperaturen. Vel, det er i hvertfall teorien. Men så er spørsmålet: Funker dette i praksis? (Er det noen her som skal på ferie snart og kan teste ) Edit: Og hvor bra funker det i så fall? Endret 5. august 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Abruzzi Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Et hakk er vel ikke nok. Hva med og legge den i mikroen slik som Adam gjorde? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 Et hakk er vel ikke nok. Hva med og legge den i mikroen slik som Adam gjorde? Mikroen gir bare en myk plate, som blir like stiv igjen når den blir kald. Det å lage et kraftig hakk f.eks klippe et par cm stort hakk med avbiteretang i siden av plata kan gjøre plata mye mer sårbar når den snurrer. Hakket vil gi konsentrasjon av spenniger i plata når den snurrer så en eventuell sprekk vil med stor letthet starte i hakket. Du kan sammenligne det med å prøve å rive en avis i to fra "ryggen" på avisa. Det er sikkert ganske tungt. Men så kan du prøve å klippe et par ca inn og prøve å rive derfra. Det vil gå myyye lettere. Det samme tror jeg vil skje med CD'en. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 4. august 2005 Del Skrevet 4. august 2005 (endret) Jeg har enn annen myte her også. Så jeg lager like gjerne et eget innegg til den: Hvis du har med deg en flaske brus og skal på stranda og sole deg så kan man pakke flaska inn i et håndkle så den isoleres fra varmen i lufta og sanda så den holder seg kald lengre enn uten håndkledet. Men det sies at flaska holder seg ennå kaldere ennå lengre hvis man fukter håndkledet i f.eks sjøen først, selv om sjøen er nokså varm. Det fuktige håndkledet skal til og med kunne kjøle ned flaska til godt under lufttemperaturen på stranda. I teorien er det en ting som taler mot at dette skal fungere: Luft isolerer mye bedre enn vann. Ting som taler for myten er at vann fordamper (i tørr luft) og tar med seg mye energi i det den fordamper. Faktisk tar det med seg så mye energi at det vil kjøle ned håndkledet og brusen til under lufttemperaturen. Vel, det er i hvertfall teorien. Men så er spørsmålet: Funker dette i praksis? (Er det noen her som skal på ferie snart og kan teste ) dette er jeg ganske sikker på at funker, dog jeg vet ikke hvor mye under luft temp man kommer... har hørt det samme, og har hørt det funker best med sort håndkle... (sort er en nøyanse (ikke farge) som absorberer alle lysstrålene (synlig lys), alle strålene har selvfølgelig mer energi enn ferre stråler, derfor blir det sorte hånkleet tilført mer energi når hånkleet er svart enn hvis det hadde vært hvitt...) jeg kan ikke bekrefte noe som helst i forhold til myten i denne posten, jeg bare kommer med mine innspill på hva jeg har hørt... Endret 4. august 2005 av jalejale Lenke til kommentar
FraXinuS Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 (endret) Jeg har enn annen myte her også. Så jeg lager like gjerne et eget innegg til den: Hvis du har med deg en flaske brus og skal på stranda og sole deg så kan man pakke flaska inn i et håndkle så den isoleres fra varmen i lufta og sanda så den holder seg kald lengre enn uten håndkledet. Men det sies at flaska holder seg ennå kaldere ennå lengre hvis man fukter håndkledet i f.eks sjøen først, selv om sjøen er nokså varm. Det fuktige håndkledet skal til og med kunne kjøle ned flaska til godt under lufttemperaturen på stranda. I teorien er det en ting som taler mot at dette skal fungere: Luft isolerer mye bedre enn vann. Ting som taler for myten er at vann fordamper (i tørr luft) og tar med seg mye energi i det den fordamper. Faktisk tar det med seg så mye energi at det vil kjøle ned håndkledet og brusen til under lufttemperaturen. Vel, det er i hvertfall teorien. Men så er spørsmålet: Funker dette i praksis? (Er det noen her som skal på ferie snart og kan teste ) dette er jeg ganske sikker på at funker, dog jeg vet ikke hvor mye under luft temp man kommer... har hørt det samme, og har hørt det funker best med sort håndkle... (sort er en nøyanse (ikke farge) som absorberer alle lysstrålene (synlig lys), alle strålene har selvfølgelig mer energi enn ferre stråler, derfor blir det sorte hånkleet tilført mer energi når hånkleet er svart enn hvis det hadde vært hvitt...) jeg kan ikke bekrefte noe som helst i forhold til myten i denne posten, jeg bare kommer med mine innspill på hva jeg har hørt... Nesten 100% sikker på at det funker jeg også, men jeg hat hørt at det er best med ett hvit håndkle da Og det må være fuktig. Det som er er at det er når vannet i håndklet fordamper så brukes det en del energi for å få vannet til å gå over til en annen form (damp). Og det gjør da at flaska inni håndkledet kjøles ned. Det er i vertfall noe med det at når vannet skifter mellom de ulike formene så frigis det eller tas opp energi. Det er derfor folkene nedi ørknene bruker slike hvite skaut greier over hode. Endret 5. august 2005 av FraXinuS Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Jeg har enn annen myte her også. Så jeg lager like gjerne et eget innegg til den: Hvis du har med deg en flaske brus og skal på stranda og sole deg så kan man pakke flaska inn i et håndkle så den isoleres fra varmen i lufta og sanda så den holder seg kald lengre enn uten håndkledet. Men det sies at flaska holder seg ennå kaldere ennå lengre hvis man fukter håndkledet i f.eks sjøen først, selv om sjøen er nokså varm. Det fuktige håndkledet skal til og med kunne kjøle ned flaska til godt under lufttemperaturen på stranda. I teorien er det en ting som taler mot at dette skal fungere: Luft isolerer mye bedre enn vann. Ting som taler for myten er at vann fordamper (i tørr luft) og tar med seg mye energi i det den fordamper. Faktisk tar det med seg så mye energi at det vil kjøle ned håndkledet og brusen til under lufttemperaturen. Vel, det er i hvertfall teorien. Men så er spørsmålet: Funker dette i praksis? (Er det noen her som skal på ferie snart og kan teste ) dette er jeg ganske sikker på at funker, dog jeg vet ikke hvor mye under luft temp man kommer... har hørt det samme, og har hørt det funker best med sort håndkle... (sort er en nøyanse (ikke farge) som absorberer alle lysstrålene (synlig lys), alle strålene har selvfølgelig mer energi enn ferre stråler, derfor blir det sorte hånkleet tilført mer energi når hånkleet er svart enn hvis det hadde vært hvitt...) jeg kan ikke bekrefte noe som helst i forhold til myten i denne posten, jeg bare kommer med mine innspill på hva jeg har hørt... Nesten 100% sikker på at det funker jeg også, men jeg hat hørt at det er best med ett hvit håndkle da Og det må være fuktig. Det som er er at det er når vannet i håndklet fordamper så brukes det en del energi for å få vannet til å gå over til en annen form (damp). Og det gjør da at flaska inni håndkledet kjøles ned. Det er i vertfall noe med det at når vannet skifter mellom de ulike formene så frigis det eller tas opp energi. Er også rimelig sikker på at denne funker. Naturfaglæreren min fra elektro hadde en god forklaring på det, men den har jeg selvfølgelig glemt. Tror Mythbusters tester denne i en framtidig episode Lenke til kommentar
andesam Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 kanskje ikke akkurat en myte, men noe jeg har hørt: varmt vann frosner fortere enn kaldt vann. har ikke testa det.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 kanskje ikke akkurat en myte, men noe jeg har hørt: varmt vann frosner fortere enn kaldt vann. har ikke testa det.. Akkurat den myten tror jeg ikke så mye på. (Strider mot logikken) Men jeg har hørt og testet noe annet angående frysing av kaldt eller varmt vann. Hvis man koker vannet grundig før det kjøles ned og helles i en isbitform så blir det nesten ingen bobler i isbitene. Dette er en myte jeg tror på. Det er vel slik de lager de perfekte isbitene som man ser i cola-reklamer. Forklaringen skal være at man koker ut gass som er oppløst i vannet. (omentrent som å fjerne CO2 i brus ved å la korka være åpen til brusen er "død".) Og ennå en myte som jeg skulle blitt sjekket nøyere ut: Hvis man åpner en kald cola og lar korka stå åpen så holder kullsyra (CO2) seg mye lengre enn hvis man åpner en varm cola. Lenke til kommentar
Tonio Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Varmt vann forsser fortere enn kaldt vann, siden molekylene elns. allerede er i farta går det foort. Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 (endret) Jeg kan teste vannmyten, kjeder meg Samtidig sjekker jeg "myten" om isbitene blir krystallklare hvis vannet blir kokt opp først. Fyller en isbit-form med varmt (kokt) vann på den ene siden, og kaldt vann på den andre.... 1. oppdatering: Etter 15 min kjente jeg på vannet med fingen. Det kalde var mye kaldere enn det varme vannet, men det varme vannet var ganske kaldt også. 2.oppdatering: Etter 25 minutter har det dannet seg ett tynt lag med is på det kalde vannet, mens det varme vannet er uforandret. Allerede nå virker det som myten er knust, men vi venter til isbitene er ferdig før vi dømmer. 3.oppdatering: Etter 30 minutter er hele overflaten på det kalde vannet dekket av is, mens det ikke er antydinger til en liten iskrystall på det varme vannet. Myth Busted? 4.oppdatering: Endelig, etter 40 minutter, har det begynt å danne seg is på det varme vannet. Men det kalde vannet har allerede fått en ganske hard isoverfalte, så nå må det begynne å skje ting med det varme, hvis ikke er det Myth Busted! 5. Oppdatering: Etter 2 timer har begge typer vann blitt isbiter, men de kalde isbitene er framdeles litt hardere enn de varme. Når det gjelder krystallklar-myten, de kalde isbitene er ikke krystallklar, mens de varme er. Sjekker igjen om en time, da bør de være klar for ett endelig resultat! Endret 5. august 2005 av Psykopatisk Kaffelefse Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 Hvis man koker vannet grundig før det kjøles ned og helles i en isbitform så blir det nesten ingen bobler i isbitene. Dette er en myte jeg tror på. Det er vel slik de lager de perfekte isbitene som man ser i cola-reklamer. Forklaringen skal være at man koker ut gass som er oppløst i vannet. (omentrent som å fjerne CO2 i brus ved å la korka være åpen til brusen er "død".) Det stemmer ikke, så vidt jeg vet. "Perfekte isbiter" lages med spesielle maskiner som lager isbiten innenfra og ut, i stedet for utenfra og inn som frysere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå