Gå til innhold

Mythbusting @ HW.no - Bli med og test!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En sau kan faktisk havne på ryggen og ikke komme seg på beina igjen uten hjelp. Noe som igjen kan være dødelig for suen innen rimelig kort tid...

4637999[/snapback]

Hmm, kan de ikke bare gynge litt på seg så ligger de på siden? De er vel ikke så flatryggede at de ikke klarer det? Hørte tvilsomt ut :hmmm:

Lenke til kommentar

En sau kan faktisk havne på ryggen og ikke komme seg på beina igjen uten hjelp. Noe som igjen kan være dødelig for suen innen rimelig kort tid...

Hmm, kan de ikke bare gynge litt på seg så ligger de på siden? De er vel ikke så flatryggede at de ikke klarer det? Hørte tvilsomt ut :hmmm:

Det kan skje, me har eit eige ord for det her i området: "aovelta" (dialekt, står nok ikkje i ordbøker...). Kom faktisk over eit slikt tilfelle på ein fjelltur med skulen for halvanna år sidan. Den låg riktignok nede i ei lita grøft, noko som nok gjorde det verre for den å kome seg opp, og døydde ikkje, men om den ikkje hadde vorte oppdaga ville nok det vorte resultatet.

Lenke til kommentar

Jeg testet nå nettopp: Tok 4 ark med dobbeltlags dopapir, fjernet det ene laget og startet å brette. Jeg kom frem til 8 bretter. Kunne kanskje klart 9 dersom jeg hadde brukt tang til å klemme de siste brettene skikkelig flate.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg testet nå nettopp: Tok 4 ark med dobbeltlags dopapir, fjernet det ene laget og startet å brette. Jeg kom frem til 8 bretter. Kunne kanskje klart 9 dersom jeg hadde brukt tang til å klemme de siste brettene skikkelig flate.

5767951[/snapback]

Prøvde nettopp akkurat det samme, og jeg klarte bare 6 bretter. :confused:

Edit: Klarte 7 nå, men 8 virker umulig...

Endret av @kd
Lenke til kommentar

5767951[/snapback]

Prøvde nettopp akkurat det samme, og jeg klarte bare 6 bretter. :confused:

Edit: Klarte 7 nå, men 8 virker umulig...

5768023[/snapback]

Jeg lurte på om jeg kanskje hadde tellt galt så jeg prøvde like gjerne en gang til med samme metode. Kom til 8 brettinger igjen. Først fire brettinger på langs, så to på tvers, så en på langs og så en på tvers.

Så prøvde jeg 8 ark fra dorullen, tok bort det ene laget, og kom helt opp på 9 brettinger med litt hjelp fra to rørtenger. Først 5 på langs, så to på tvers, så en på langs og en på tvers.

Kanskje det er forskjellig papirtyper vi prøver med? Jeg bruker Maximeter som er veldig stramt rullet på rullen i utgangspunktet. Maximeter har ca 50 meter per rull, noe som er ganske mye mer enn mange andre merker så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar

Tingen er vel bare at det er flere måter å brette på, som nok fører til forskjellig maks antall bretter.

Metodene jeg kommer på:

* Først på langs, så på tvers - hele tiden

* Metoden Zlatzman linker til, "Folding paper in halfs"

* Metodene Simen1 beskriver litt over.

Maks antall bretter for den første metoden har jeg hørt er 7 ganger (mener jeg å huske). Metoden Zlatzman linker til har visst en begrensning på 12 bretter.

Så IMO kan man ikke si at myten om maks 7 bretter er knust når den myten omtaler en annen måte å brette papiret på. Mulig jeg tar grovt feil nå, lenge siden jeg har brettet papir, men det får gå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...