Gå til innhold

Mythbusting @ HW.no - Bli med og test!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
At cd en kan spinne så fort inni dataen at den går i stykker og skader folk/dataen. Men Adam og Jamie fikk ikke cdene til å gå i stykker før de festa de på en vinkelsliper og kjørte de i 30 000 rpm elns.

 

tror jeg.. :p

Og jeg presterte å komme "steget før" når jeg småtestet litt, dog har jeg tenkt å være ganske forsiktig når jeg skal bekrefte min teori om hva som skal til.

Lenke til kommentar
Det seiast at statisk elektrisitet er nok til å få bensin til å eksplodere.

 

Any volunteers? :)

Teste de på mythbuster, fikke det ikke til der.

 

AtW

Øøø, jo de fikk det til jo. Var bare vanskelig å finne den rette blandingen av luft og bensin. Det de ikke fikk til var å antenne bensindampen med en mobiltelefon

Ok, mente å huske de ikke fikk antent bensinen med statisk elektrisitet, men bare med noe andre greier, men da husket jeg sikkert feil.

 

AtW

Lenke til kommentar

Elektriske saker er må vare avslådd ved letting/landing i fly: Bullshit, flyet lettet like normalt, selv om jeg hadde walkman og mobil.

 

Radiosendere må være slådd av under hele flyturen: Enda mer tull. Ingen styrter eller noe. Fikk tilogmed inn en fransk radiokanal. Mobilen fikk jeg ingen signaler på i luften.

Lenke til kommentar
Elektriske saker er må vare avslådd ved letting/landing i fly: Bullshit, flyet lettet like normalt, selv om jeg hadde walkman og mobil.

 

Radiosendere må være slådd av under hele flyturen: Enda mer tull. Ingen styrter eller noe. Fikk tilogmed inn en fransk radiokanal. Mobilen fikk jeg ingen signaler på i luften.

Godt du risikerer livet til hundrevis av andre mennesker for å motbevise banale myter. Jeg tror nesten de som står bak utstyret i fly vet sånt litt bedre enn deg, gitt.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke en sau havner på ryggen i det hele, heller på siden.

 

Da har jeg forøvrig fått et kamera endelig så da kan jeg fortsette med cd-testen, har en "åpen cdrom" for testens skyld, men får se om jeg våger å ha den åpen.

Vi har sauer her, og jeg har noen ganger opplevd at de har havnet på ryggen. Da trenger de hjelp til å komme seg på beina igjen.

Lenke til kommentar
Elektriske saker er må vare avslådd ved letting/landing i fly: Bullshit, flyet lettet like normalt, selv om jeg hadde walkman og mobil.

 

Radiosendere må være slådd av under hele flyturen: Enda mer tull. Ingen styrter eller noe. Fikk tilogmed inn en fransk radiokanal. Mobilen fikk jeg ingen signaler på i luften.

Bruk hodet ditt, mobiltelefoner MÅ ikke forstyrre elektronikken i flyet, men den KAN gjøre det om man er uheldig.

 

Prøv det samme 100 ganger til, og med forskjellige mobiltelefoner, og på forskjellige fly, da skal jeg tro deg.

Lenke til kommentar
Elektriske saker er må vare avslådd ved letting/landing i fly: Bullshit, flyet lettet like normalt, selv om jeg hadde walkman og mobil.

 

Radiosendere må være slådd av under hele flyturen: Enda mer tull. Ingen styrter eller noe. Fikk tilogmed inn en fransk radiokanal. Mobilen fikk jeg ingen signaler på i luften.

Godt du risikerer livet til hundrevis av andre mennesker for å motbevise banale myter. Jeg tror nesten de som står bak utstyret i fly vet sånt litt bedre enn deg, gitt.

Det tror ikke jeg, de strider imot all logikk at flyet kan styrte av at folk har på mobilen. "hmm, det er farlig å fly med mobiltelfon på, men det er tross alt bare 300 på dette flyet, sikkert ingen som som glemmer det, så det er bare å kjøre på, selv om hundrevis kan dø om en eneste av folka glemmer det". Det har jeg liten tro på, sikkert minst en som har på telefonen på hver eneste reise. Sikkert noe føre var greier, slik som mobilforbud på sykehus, som har vist seg å ikke være nødvendig (?)

 

AtW

Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært en reell fare tviler jeg sterkt på at det faktisk hadde vært påbudt? Men det er sant det du sier, det virker lite sannsynlig at en ikke gjør mer ut av det hvis det er såpass kritisk. Er vel mer i tilfelle noe elektrisk utstyr tilfeldigvis skal være programmert til å jamme radarer og leke mixmaster med haleror.

Lenke til kommentar
Sikkert noe føre var greier, slik som mobilforbud på sykehus, som har vist seg å ikke være nødvendig (?)

Jeg tror også mobilforbud i fly er basert på føre var-prinsippet kombinert med værste scenario. F.eks at de har test ørten flytyper med mobiltelefoner innstillt på maksimal sendeeffekt, og ført disse mobilene langs veggene på innsiden av flyet. Så har de sikkert oppdaget at i enkelte fly og på bestemte punkter så forstyrrer mobilen enkelte signaler som går til og fra cockpit, akkurat som en mobil som ligger oppå TV'en når det ringer forstyrrer TV-bildet.

 

Vanlig mobilbruk i fly gir neppe noen eksplosjonsfare (da ville de vært strengt forbudt å ha med seg inn gjennom metalldetektoren til avgangsterimalen på flyplassen). Vanlig mobilbruk i fly gir vel neppe mer enn ørlite forstyrrelser på enkelte instrumenter.

 

Det som før var føre-var-prinsippet, har blitt busted i en rekke undersøkelser. Likevel opprettholder flyselskapene mobilforbudet. Nå er "føre var" bare et skalkesjul for det egentlige motivet: De kan ta seg fett betalt for telefonsamtaler og internett som ekstratjeneste. Det eneste reelle argumentet for å bruke flyets svindyre telefon eller internett (bussiness class på utenlandsflygninger), mener jeg er stabil dekning og båndbredde. Mobiler har menlig ofte problemer med å skifte mellom basestasjoner så raskt som flyet flyr, og avstanden til bakken svekker signalstyrken, samt at høyden gir mye mer forstyrrelser fra basestasjoner som står lengre unna.

 

Det samme gjelder sykehus. Føre-var prinsippet er helt utvisket som bakenforliggende motiv, siden det kun er på bestemte avdelinger/operasjonssaler, med gammelt utstyr som er dårlig sikret mot elektronisk støy, som kan forstyrres. På resten av sykehuset (95%+) så er ikke forstyrrelser grunnen til mobilforbudet. Det er fordi sykehuset tjener mye penger (1-4 kroner per minutt har jeg hørt) på å tilby telefonbokser. Det er rett og slett pengeutpressing, og konkurransehemmende virksomhet siden de hindrer fri konkurranse mellom telefonbokser og mobiltilbydere.

 

Det er bare noen dager siden jeg leste en artikkel om et flyselskap som ville tilby kundene tine gratis WLAN i VIP-salongen på en flyplass i canada, men flyplassen var veldig i mot dette og ville frata flyselskapet hele VIP-salongen fordi de solgte WLAN-aksess til passasjerene på flyplassene. Det er rett og slett konkurransefientlig aktivitet, krig om kundene, og skitne triks for å slå bena under konkurrentene.

Lenke til kommentar
Når det gjelder sykehus som du skriver om her, så har de nå begynt å fjerne forbudet rundt omkring. Blant annet sentralsykehuset i Rogaland har ikke lengre mobilforbud.

Snakket med en doktor om dette når jeg var å besøkte broren min på sykehuset på levanger for en par måneder siden.

 

Grunnet til at mobiler var forbud på noen avdelinger på sykehuset var på grunn av at det er et forstyrrelse moment, ikke fordi det forstyret instrumenter.

 

(Han som jeg snakket med jobbet på intensiv avdelingen, der var det forbud)

Lenke til kommentar
Elektriske saker er må vare avslådd ved letting/landing i fly: Bullshit, flyet lettet like normalt, selv om jeg hadde walkman og mobil.

 

Radiosendere må være slådd av under hele flyturen: Enda mer tull. Ingen styrter eller noe. Fikk tilogmed inn en fransk radiokanal. Mobilen fikk jeg ingen signaler på i luften.

Godt du risikerer livet til hundrevis av andre mennesker for å motbevise banale myter. Jeg tror nesten de som står bak utstyret i fly vet sånt litt bedre enn deg, gitt.

jeg har og mange ganger sett andre som har pratet i mobiltelefonen under landing og takeoff ,så ikke ut som flyet hadde noen problemer med det

Lenke til kommentar
sånn nå har jeg satt en ispose med varmt vann i frysern

 

første posen gikk det hull i :)

har du passet på å bruke temperaturer som kan vise effekten? Det varme vannet skal være kokt og det kalde vannet skal være på rundt 70-80 grader.

Posene vil derfor kanskje smelte så pass på å ikke bruke mye vann for da blir det fort mye å tørke opp

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar

jeg kokte litt vann i 5 min så fyllte jeg det oppi en ispose

 

men jeg har ikkke lagd en pose kaldt vann

 

skal jeg gjøre det?

 

EDIT:sånn nå har jeg tappet vann rett fra springen

så nå skal vi se forskjellen

 

EDIT2:sånn nå er forsøket strax ferdig

 

100ºC vannet etter noen minutter

her

 

80ºC vannet etter noen minutter

her

 

100ºC vannet etter mange minutter

her

 

80ºC vannet etter mange minutter

her

 

100ºC vannet etter enda fler minutter

her

 

80ºC vannet etter enda fler minutter

kommer strax

Endret av MongoMan
Lenke til kommentar

Golfbag har testet to myter siste uke... har ikke bilder for noen av de...

 

 

1) Vannsøyle av dynamitt

 

Myte: vannsøylen som kommer når du sprenger dynamitt i vann vil bli dobbelt så høy når du har dobbelt så mye dynamitt...

 

Myth busted... med tre kubber dynamitt ble vannsøyla litt under dobbelt så høy som med en kubbe... (ca. 20 meter på 1 meters dyp)...

 

 

2) Hårfarging med ekstrem farge

 

Myte: du kan avbryte hårfargingen med en ekstremblonderingskur og få samme resultat som med en hårblekingskur med middels effekt...

 

Myth busted... håret mitt ble gult og måtte blekes på nytt for ikke å se helt teit ut.

Lenke til kommentar
Elektriske saker er må vare avslådd ved letting/landing i fly: Bullshit, flyet lettet like normalt, selv om jeg hadde walkman og mobil.

 

Radiosendere må være slådd av under hele flyturen: Enda mer tull. Ingen styrter eller noe. Fikk tilogmed inn en fransk radiokanal. Mobilen fikk jeg ingen signaler på i luften.

Godt du risikerer livet til hundrevis av andre mennesker for å motbevise banale myter. Jeg tror nesten de som står bak utstyret i fly vet sånt litt bedre enn deg, gitt.

jeg har og mange ganger sett andre som har pratet i mobiltelefonen under landing og takeoff ,så ikke ut som flyet hadde noen problemer med det

snakket med en pilot i sas var det vel. Han sa at hvis alle i flyet brukte mobil samtidig så kunne det kanskje ha utslag, men at folk brukte telefoner og sånn i lufta hadde ingen betydning. Det er bare en regel som er avlegs som ingen har fikset på.

 

Han hadde sin telefon på når han var ute å flydde så det var greit.

 

Kanskje folk sover bedre når de ikke blir forstyrret av ringetoner, og derfor de ber folk skru av, ikke vet jeg, men noen innvirkning på flyet har de ikke. Ifølge piloten jeg snakket med så hadde visstnok flere selskaper allerede tillat bruk av telefoner og sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...