Gå til innhold

Mythbusting @ HW.no - Bli med og test!

Anbefalte innlegg

Har du noen gang hørt en myte, fortelling, vandrehistorie eller linknende, men setter spørsmålstegn om det faktisk er i det hele tatt er mulig?

Vel nå har du mulighet til å få alle dine spørsmål besvart!

I denne tråden poster du en historie/myte ol. som du ønsker at skal bevises eller knuses.

Hvis noen føler at de har mulighet/tid/lyst til å teste myten, sleng inn en post om hvordan du vil gå frem, og lag din egen tråd om myten.

De som faktisk gidder å teste en myte vil få link til sin egen tråd i denne posten. På den måten vil det bli mer samlet og strukturert. :-)

Det eneste som er et "krav" til deg som tester, er at det er gjort så vitenskapelig som mulig for å sikre minst mulig feilmargin. Bilder og/eller annen dokumentasjon er ganske så viktig.

---

Myte:

Det er ikke mulig å bli full/få høy promille ved å drikke lettøl. (øl med en alkoholprosent på ca 2,3%).

Tester: schmelck.

Konklusjon: Myten er knust!, høyeste oppnådde promille: 1,8.

---

Myte:

En lyspære kan lyse i flere sekunder før glødetråden brenner opp (Som i filmen Constantine).

Tester: Psykopatisk Kaffelefse

Testen:

Det vanskligste var å knuse pæren uten å ødelegge glødetråden, men etter to pærer gikk det. Skrudde pæren i en bordlampe, selvfølgelig uten stikkkontakten i, og koblet den til.

Jeg skrudde på bryteren, og til min store forbauselse forsvant den ikke i ett stort blaff, men glødet i litt under ett halvt sekund før den røk!

Konklusjon: En lyspære lyser ikke i lengre tid hvis glasset er knust. Myth busted!

Film: http://psykolefse.jorgis.com/fly/050804_165623.3gp <-Spilles av i quicktime

---

Forslag til forandringer og forbedringer (til denne tråden, ikke de respektive mytene)?

Kanskje noen kunne lage ikoner/bilder til "knust myte" og "sann myte"?

Hvis du synes dette virker gøy, men IKKE har sett Mythbusters, da må du skaffe deg Discovery channel med en gang.

Simen1: Siden det egentlig var din idé så må du gjerne redigere denne posten, forandre på tekst, layout og alt annet du måtte ønske :thumbup:

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ps. Du fikk sannsyneligvis høy promille fordi du blåste rett etter å ha drukket. Man skal vente nokså lenge for at innholdet alkohol i _blodet_ skal slå ut, og ikke hva du har av alkoholdunst i munnhule og hals. Prøv å drikke en øl og rape rett i en promilletester, så ser du hva jeg mener. Men det er ingen tvil om at du ble godt berusa, det er sant. :)

Lenke til kommentar
Ps. Du fikk sannsyneligvis høy promille fordi du blåste rett etter å ha drukket. Man skal vente nokså lenge for at innholdet alkohol i _blodet_ skal slå ut, og ikke hva du har av alkoholdunst i munnhule og hals. Prøv å drikke en øl og rape rett i en promilletester, så ser du hva jeg mener. Men det er ingen tvil om at du ble godt berusa, det er sant. :)

Nå drakk han 15 lettøl, og blåste hver 3 øl, så tror vel egentlig at Schmelck har rett i at myten er busta :)

Lenke til kommentar

Lest tråden? Ventet minst 20 minutter (som det står i bruksanvisningen) og for å være sikker skyllet jeg munnen SVÆRT grundig med kun vann før hver gang jeg testet.

Har brukt denne promilletesteren en god del i det siste og den funker svært bra. Blåser du rett etter du har tatt en slurk så er du jo "drita" med en gang, det sier seg selv...

EDIT: Men for gjøre denne tråden litt mer oversiktlig så hadde det vært fint om kritikk ,etter at testen er over, kan taes i den respektive tråd. :thumbup:

---------------------------------------------------------------------------------------------------

EDIT2: Hittil foreslåtte myter (fra lettøl tråden):

Ja, eneste myten jeg kommer på som jeg ikke vet om er riktig er at det er kokosnøtt-guff i appelsinjus, fordi det er billigere, og det bare står "med fruktkjøtt" ikke hva slags fruktkjøtt smile2.gif (er jo helt sikkert bare skrot, men gøt å få verifisert allikevel).

AtW

Har også hørt at jordbærsyltetøy lages av bl.a epler. tongue.gif
Endret av schmelck
Lenke til kommentar

hvist noen kommer med bra myter skal jeg jammen ta se om jeg ikke kan teste litt , bor i stavanger hvist noen vil være med og teste .

jeg kan teste alt inne rimelighetens greneser inne helse og øknomi ( jeg har ikke promilletester så kan ikke prøve og drikke meg full på noe .)

Lenke til kommentar
kommer en med potetkanon av meg i løpet av en uke :D . skal filme også :D. skal høre om jeg får låne et høyhastighetskamera også :D . selv om jeg tviler sterkt på at jeg får.... de er jo svindyre!

...og myten var..?

Uansett dette kan bli en bra tråd! Mythbuysters er desidert min favoritt serie (har ett 2 eller 3 episoder i dag) og selv om en gjennomsnittlig nerd her på HW har verken budsjettet, kunnskapen eller utstyret Mytbusters har kan det bli morsomt :thumbup:

Lenke til kommentar

Myte: Jeg har hørt at det går ann å få promille ved å spise råtne epler.

Jeg tviler på at noen kommer til å buste denne måten da, men kan hende det finnes en vitenskapelig resultat/svar på det fra før, men jeg har ikke funnet det.

Lenke til kommentar
Hvordan hadde du tenkt at man skulle teste om syltetøy er lagd av epler? Det blir uansett ikke morsom lesning. :)

Ikke spør meg, var ikke min idé...

Men kan sikkert teste det med jus og kokos :-)

Det med Cola har vel mythbusters testet allerede:

Test 5 - Cola can dissolve a tooth in 24 hours: Two teeth are soaked for 24 hours, one in cola and one in phosphoric acid. The acid tooth is reduced to half it's original size, but the cola tooth just turns an ugly brown colour. Neither completely dissolves. Myth busted.

Dette var jo kun i 24 timer, noen med mer tid og melketenner?

Kenneth11: Du burde, før du begynner å spille, prøve å skyte, så spille, så skyt igjen. Nå er jo softgun relativt unøyaktig, prøv heller å få tak i en gass (co2) pistol (18års grense). Selv tviler jeg på at du blir flinkere da det er helt anderledes å bevege en mus enn å holde, sikte og skyte med en pistol...

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
Kan noen teste om det går ann å lage alkohol med husholdningsaft? :innocent: Det var en kamerat av meg som hadde funnet igjen en gammel flaske med saft, og han så det luktet veldig alkohol av den :p . Men han drakk den ikke da :nei:

Det går. Det er rett og slett en naturlig gjæringsprosess. Husker jeg hadde en boks eplejuice liggende i golfbagen i et helt år. Vi målte alkoholprosenten til ca 8.

Lenke til kommentar
Kan noen teste om det går ann å lage alkohol med husholdningsaft? :innocent: Det var en kamerat av meg som hadde funnet igjen en gammel flaske med saft, og han så det luktet veldig alkohol av den :p . Men han drakk den ikke da :nei:

Det går. Det er rett og slett en naturlig gjæringsprosess. Husker jeg hadde en boks eplejuice liggende i golfbagen i et helt år. Vi målte alkoholprosenten til ca 8.

ingen her som har hørt om den billige svenske fylla ??

1 boks appelsin juce , in pose øl jær , la stå varmt i en uke , vola 14% appelsinjuce som smaker høgg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...