Shotherra Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Foreldrene mine lånte bilen min da de ikke hadde familie bilen tilgjengelig. Da de kom hjem senere spurte jeg hvordan den var å kjøre. Joda den va fin, men de likte ikke de 2 svære hulle baki bagasjerommet jeg hadde. Sa at det bare bar dunk-dunk i bilen... Kunne ikke kjøre med det, du må jo også høre hva som skjer rundt deg... osv.. bare negative til det..! Sånn er det blitt. Ungdomskulturen har forandret seg. De hadde neppe bil og oanlegg da de var på rundt 18 år... Bare for å nevne det så har jeg 2x 12" 300w sub`er baki, 2x 6x9 hattehøytalere 300w og en forsterker på 1000w (watt er ikke den reelle måleversiden men rms!) Dette er jo igrunnen nesten ikke noe i forhold til de som har svære basser og anlegg baki der, og bilen dirrer og klaprer... Hva mener dere, har foreldre et poeng her eller! Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Nå ligger jeg midt mellom den yngre og den eldre garde men synes det er morro med god lyd. Personlig foretrekker jeg å ha det hjemme men det er et godt alternativ å ha det i bilen, spesielt da foreldrene dine neppe hadde likt samme anlegget innendørs. Regner med at du ikke kjører dette på full siker hele tida så det er generelt ingen problemer med det rundt deg heller. At man har muligheten til å kjøre på med 130db med god bass betyr ikke at man er nødt å gjøre det hele tiden men det er gøy å ha muligheten når man har lyst. Prøv å drasse med deg 2 stk 15" servin vega høytalere på gutterommet. Tenker pipa får en annen lyd da. Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 23. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2005 Hehe, har et stereo anlegg på rommet som gir 100w rms (160w) og noen ganger klager de på bassen..! Nå kjører jeg ikke alltid full spiker på anlegget, men når jeg er ute å råner litt blir det mer musikk... Lenke til kommentar
garrasjen Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Hvis de var heldige hadde de vel 8-spors mono spiller på den tiden Når de ikke er "vokst opp" med skikkelig lyd kan man jo ikke forvente at de forstår.... Er jo omtrent som å prøve å fortelle dem hvordan den nye mobilen eller dataen fungerer... De klarer bare ikke å forstå :!: Spill med måte, og husk at hørslen din bare blir dårligere jo eldre du blir Er jo greit å høre noe når du passerer 30 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 vel, eg er både enig med deg og foreldrene dine! (til opplysning er eg 22 år, og familefar) eg liker selv god lyd, og i bilen er ikke unntak. men foreldra dine har et poeng, i bilen er hørselen et instrument for kjøringa. du hører bla om bilen låter som den skal, du hører ofte annen trafikk rundt deg(biler med lydhorn osv) og ikke minst, utrykkningsbiler med sirener som du skal slippe forbi. og en ting som eg ble obs på nylig er at dersom du har det overdrevent høyt, eller i det minste over "normalen", vil du stresse mer. og i tillegg kan du "bedøve" eller svekke de andre sansene(bla syn og reaksjon). det er enda ikke direkte bevist(som eg vet) at et sans blir koblet ut, men det er i praksisk mulig å "forstyrre" en sans ved å "overbelaste" en annen. men nå er det jo faktisk også slik at jo eldre man blir, jo mer svekkes sansene og alle er jo forskjellige, min far liker ikke høy bass i bilen, men kan gjerne spille høy musikk, mens min bror må ha bass, ikke høy lyd. Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 24. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2005 vel, eg er både enig med deg og foreldrene dine! (til opplysning er eg 22 år, og familefar) eg liker selv god lyd, og i bilen er ikke unntak. men foreldra dine har et poeng, i bilen er hørselen et instrument for kjøringa. du hører bla om bilen låter som den skal, du hører ofte annen trafikk rundt deg(biler med lydhorn osv) og ikke minst, utrykkningsbiler med sirener som du skal slippe forbi. og en ting som eg ble obs på nylig er at dersom du har det overdrevent høyt, eller i det minste over "normalen", vil du stresse mer. og i tillegg kan du "bedøve" eller svekke de andre sansene(bla syn og reaksjon). det er enda ikke direkte bevist(som eg vet) at et sans blir koblet ut, men det er i praksisk mulig å "forstyrre" en sans ved å "overbelaste" en annen. men nå er det jo faktisk også slik at jo eldre man blir, jo mer svekkes sansene og alle er jo forskjellige, min far liker ikke høy bass i bilen, men kan gjerne spille høy musikk, mens min bror må ha bass, ikke høy lyd. Ja, jeg titter da allitds i spilene men kjører ikke med musikken på full spiker, det blir for mye syns jeg.. Setter den på et greit lydnivå.... ikke for høyt og ikke for lavt..! Mulig at man blir stresset med høy musikk men det må være over lengre tidsrom.. Spiller bare litt høyt en liten tid om gangen... MEN du blir mer fartsblind med høyere musikk..! Det har jeg faktisk sjekket ut!! Mine foreldre kan også ha høy musikk men da er det ikke så mye bass med i bildet!! Men det hører med i rånebilen med anlegg..! Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 (endret) Mamma har lånt bilen min som jeg overtok fra henne et par ganger i det siste. Siden hu hadde den har jeg senka den, satt på koni dempere og tårnstag foran og bak. For å si det mildt så sitter den en god del bedre på veien enn den gjorde da hun hadde den.. Da fikk jeg høre: "Hva er det du har gjort med bilen? Den er så fin å svinge med." Anlegget mitt er heller ikke orginalt. Har en 12" Audiobahn kasse bak, 4" Macrom mellomtone og 6,5" av samme merke. Pluss fire diskant-høyttalere. Watt husker jeg ikke, men det låter kratig og pent. Har aldri fått noen klager fra foreldrene mine når de har brukt bilen. De syns det spilte litt for høyt, men de klagde ikke over dunk dunk. Når du har 2x12" pluss 6x9", med all lyden plassert bakerst i bilen forstår jeg godt at de klager på at det låter litt ullent. Endret 24. juli 2005 av walter_melon Lenke til kommentar
Galskap Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Foreldrene mine bryr seg ikke noe særlig om akkurat det der. De forstår at ungdommen må få styre på mens de kan. De sa en gang at jeg kunne ha så mye stasj i bilen jeg bare orket, så lenge jeg ikke vekket hele nabolaget når jeg kom hjem om natten :!: Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 25. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2005 Foreldrene mine bryr seg ikke noe særlig om akkurat det der.De forstår at ungdommen må få styre på mens de kan. De sa en gang at jeg kunne ha så mye stasj i bilen jeg bare orket, så lenge jeg ikke vekket hele nabolaget når jeg kom hjem om natten :!: ja, hører noen av de andre naboen når de kommer forbi med bilen, dunk, dunk, dunk, dunk... Lenke til kommentar
morten2101 Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 hehe...har også fått høre at jeg har vekka noen naboer når jeg har komt sent hjem noen ganger morten Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Foreldrene mine bryr seg ikke noe særlig om akkurat det der.De forstår at ungdommen må få styre på mens de kan. De sa en gang at jeg kunne ha så mye stasj i bilen jeg bare orket, så lenge jeg ikke vekket hele nabolaget når jeg kom hjem om natten :!: ja, hører noen av de andre naboen når de kommer forbi med bilen, dunk, dunk, dunk, dunk... Når du er inne på det.. Jeg bor i et boligfelt med 6 småbarnsfamilier og skrur alltid av anlegget når jeg kommer hjem etter 7-8 på kvelden.. Kom hjem klokka 1, gjorde som alltid, skrudde av anlegget... Så kommer naboen hjem når jeg går ut av bilen med dunk dunk dunk på anlegget.. Sa litt høyt: Til og med jeg som er "råner" skrur av lyden når jeg kjører inn i smågater med masse småbarn, men det gjør ikke engang voksne folk, så da trenger vel kanskje ikke jeg å gjøre det heller?? Så 2 av naboene sto ute å røyka, så var egentlig så de ikke skulle tro det var meg, noe de skjønte Når mutter låner bilen min så hører hun ikke på musikk... Får ikke skrudd på anlegget Skal jeg være sikker på at hu ikke skal knote med det, så bare tar jeg av frontpanelet Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Jeg går for en mellomting, bra lyd er viktig, men to store basselementer synes jeg er unødvendig. Lenke til kommentar
Mammuten Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Jeg går for en mellomting, bra lyd er viktig, men to store basselementer synes jeg er unødvendig. Audiobahn 34" er stort, 2 12" er ikke stort.. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 2x12" og 2x6*9" er i hvertfall ikke noe fasitsvar på god lyd. Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 31. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2005 2x12" og 2x6*9" er i hvertfall ikke noe fasitsvar på god lyd. Sa jeg det at det er god lyd? Vel, det er bedre lyd enn de orginale høytalerne..! Om enn det ikke er det beste oppsettet så fungerer det godt for meg. Men hva er ditt syn på denne saken? Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 31. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2005 "Hva er det du har gjort med bilen? Den er så fin å svinge med." Det fikk ikke jeg høre!! Fikk egentlig bare klager på anlegget mitt jeg Når du har 2x12" pluss 6x9", med all lyden plassert bakerst i bilen forstår jeg godt at de klager på at det låter litt ullent. Det syns ikke jeg, dog jeg har orginale høytalere foran. Lyden sitter ganske fint i bilen... Jo, anlegget i bilen orginalt spilte ganske bra men mangler det lile ekstra...! Lenke til kommentar
Mammuten Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Hva slags bil er det vi snakker om? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Noen Vectra'er og noen andre "rånebiler" Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 (endret) Men hva er ditt syn på denne saken? Mitt syn på saken er at et godt frontsett med f.eks to 6,5" mellomtone-høyttalere og to diskanter ville gjort underverker for lyden i bilen din. Jeg kjøpte meg slike her om dagen og kan ikke få skrytt nok av de. Ble mye klarere og renere lyd over hele spekteret. Du hører teksten på sangene bedre og "fyller" ut lydbildet mye bedre når du får flytta lyden framover til der hvor du sitter i bilen, istedet for å samle alt bakerst syns jeg. Endret 2. august 2005 av walter_melon Lenke til kommentar
Zagato Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Heilt klart at vi som ikkje er 18 lenger ofte har et litt anna syn på ting. Men feit lyd er GØY så lenge det ikkje kombineres med rask avansert kjøring på svingete veier. Da trengs all konsentrasjon for at råkjøringa skal være sikker. Sjøl er eg fornøyd med et lite, billig og ikkje minst lett anlegg i bilen, og et feitere i stua. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå