eranro Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Hva bruker jeg for å sette opp et nettverk mellom to maskiner? Jeg har en Linksys bredbånds-router, og en Nokia Hub. Internett går inn i hubben. Hubben er koblet til routeren. De to maskinene er koblet til routeren. Internett funker på begge maskiner, men hva må jeg gjøre for å få nettverket dem i mellom til å fungere? Prøvde å koble begge maskinene til hubben - som selvsagt (?) gjør at jeg mister internett-konneksjonen. Men de fant hverandre ikke. Jeg prøver å pinge maskinene i Command, med ipconfig og greier, men fikk bare respons fra den ene maskinen. Noen som har noen gode råd på hva jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Internett går inn i hubben. Hubben er koblet til routeren.De to maskinene er koblet til routeren. Det høres ikke riktig ut. WAN (Internett) skal koble til router. Etter router skal det være hub/switch som hver PC kobles til. De fleste bredbåndsroutere har jo innebygget switch, regner med det er det du har. Så den hub'en din ser ut til å være unødvendig? Har du satt opp PC'ene med DHCP eller fast IP? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Hva bruker jeg for å sette opp et nettverk mellom to maskiner?Jeg har en Linksys bredbånds-router, og en Nokia Hub. Er dette er Nokia ADSL-modem med innebyggd hub? Lenke til kommentar
eranro Skrevet 23. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2005 (endret) Ok, kanskje jeg tar litt feil. Den nevnte Nokia-gjenstanden var kanskje ikke en hub, men et modem. Modellnummer M5112 hvis det sier dere noe. Usikker på om denne kan fungere som en hub. Hvis ikke, hvordan kan jeg da få koblet disse maskinene i et fungerende nettverk? Uansett: Koblingen fra telefonen går inn i Nokia-modemet. Så går det en kabel fra modemet til Linksys-routeren (Vi skaffet Linksysen fordi vi har en tredje datamaskin, bærbar, med trådløst nettverkskort. Linksys'en kan ta i mot Wireless). Og så går begge maskinene inn i Linksysen og begge finner internett uten problemer. Før, da vi hadde bare en maskin hjemme, så brukte vi bare Nokia-modemet. Endret 23. juli 2005 av eranro Lenke til kommentar
agvg Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Og så går begge maskinene inn i Linksysen og begge finner internett uten problemer. Før, da vi hadde bare en maskin hjemme, så brukte vi bare Nokia-modemet. Du har koblet korrekt, bare glem den huben i modemet. Lenke til kommentar
eranro Skrevet 23. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2005 Du har koblet korrekt, bare glem den huben i modemet. Om jeg så har koblet riktig, hvorfor fungere Pinget i Command (med ipconfig) bare den ene veien? Den andre veien ender det bare med fire "Request timed out". Og hvilken tilkoblingsmetode skal jeg velge i Network Setup Wizard på maskinene? Enten: - "This computer connects directly to the internet. The other computers on my network connect to the internet through this computer." - "This computer connects to internet through another computer on my network or through a residential gateway." - "This computer connects to the internet directly or through a network-hub. Other computers on my network also connect to the internet directly or through a hub." Jeg er litt forvirret. Er dette den rette/enkleste/beste måten å sette opp et nettverk i Windows? Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 (endret) Hvis du har problemer med å pinge skyldes det sannsynligvis at du har en brannmur (f.eks. Windows brannmur eller Norton Internet security) på maskinen som ikke svarer. Da må du enten slå av denne eller åpne for adressen til den andre maskinen, evt. for hele lokalnettet. Når ping virker begge veier er det bare å sette i gang å dele ut mapper på en eller begge maskiner. Det er en fordel om begge maskinene er i samme arbeidsgruppe (workgroup). Siden du antakelig ikke har en egen server (domenekontroller) bør du sørge for at de brukernavn (med tilhørende passord) dere bruker er opprettet på begge (alle) maskiner. Endret 23. juli 2005 av Pengu Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 (endret) Du har koblet korrekt, bare glem den huben i modemet. Om jeg så har koblet riktig, hvorfor fungere Pinget i Command (med ipconfig) bare den ene veien? Den andre veien ender det bare med fire "Request timed out". Og hvilken tilkoblingsmetode skal jeg velge i Network Setup Wizard på maskinene? Enten: - "This computer connects directly to the internet. The other computers on my network connect to the internet through this computer." - "This computer connects to internet through another computer on my network or through a residential gateway." - "This computer connects to the internet directly or through a network-hub. Other computers on my network also connect to the internet directly or through a hub." Jeg er litt forvirret. Er dette den rette/enkleste/beste måten å sette opp et nettverk i Windows? Glem den derre wizarden. Det første er hvis du deler ut internettforbindelsen via maskinen din, hvilket er lite aktuelt siden du bruker router. Det andre er hvis du kobler til internett via en annen PC som er koblet til internett på en eller annen måte, dvs. det er heller ikke aktuelt siden du bruker router. Hvis du skulle velge noe måtte det bli det siste. Maskinene dine er allerede på nett, det skal normalt bare være å få delt ut mapper (høyreklikk mappen og velg Sharing and security/Deling og sikkerhet) når du får løst ping-problemet. Når du har delt ut en mappe (la oss si du deler ut en mappe med navnet Felles) på PC-1 går du på den andre maskinen og klikker Start, kjør og skriver \\PC-1\Felles og trykke Enter, så skal du få opp et mappevindu som viser innholdet i mappen Felles. Hvis du vil kan du koble mappen opp mot en stasjonsbokstav, f.eks. ved å klikke Start, kjør og skrive \\PC-1 du skal nå få opp et vindu med alle delte ressurser (skrivere+mapper) på PC-1. Høyreklikk mappen du vil koble opp mot en sstasjonsbokstav og velg Map Network drive. Pass på å krysse av hvis du vil at mappen skal kobles til neste gang du logger deg på. Endret 23. juli 2005 av Pengu Lenke til kommentar
eranro Skrevet 24. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2005 Takker og bukker for raske og informative svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå