Gå til innhold

Tvinne kabler med vanlig teip pluss silikon?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har vert borti flere hus der det bare var vridd, uten lodding (vel og merke meget godt vridd), ikkje ideelt men det fungerer. Kjenner godt de som eier det ene huset, og noen av kursene sto max belastet 24/7 i flere år, før vi resturerte huset og da seff, byttet alt elektrisk.

Poenget mitt var, det var snakk om ett skjermkort?, 40-50W max?

Å vri dette Godt sammen, og tape det godt så vil dataen være utradert lenge før den skjøyten blir for dårlig. Med normale mekaniske påkjenninger da.

Lenke til kommentar

Sant nok, i og for seg.

Men sett at det skulle oppstå et problem, og at maskinen / skjermkortet eller den tilkoblede gjenstanden plutselig begynte å oppføre seg merkelig.

Mistanken ville vel for manges del først gå i retning av en provisorisk sammenvridning av ledningene?

Tanken ville i alle fall slått meg!

Av den grunn kan det være en god ide å gjøre jobben skikkelig fra bunnen av, og heller lodde slike forbindelser på en skikkelig måte. Dermed har man eliminert en feilkilde, selv om det kanskje tok noen minutter ekstra!

Men for all del; Om man på død og liv ønsker å tilføre flere usikkerhetsmomenter enn de man allerede har, så "tvinn ivei"! :p

Lenke til kommentar
har vert borti flere hus der det bare var vridd, uten lodding (vel og merke meget godt vridd), ikkje ideelt men det fungerer. Kjenner godt de som eier det ene huset, og noen av kursene sto max belastet 24/7 i flere år, før vi resturerte huset og da seff, byttet alt elektrisk.

Poenget mitt var, det var snakk om ett skjermkort?, 40-50W max?

Det er ingentig som forundrer meg av hva folk kan finne på på egenhånd.

Ta en titt på Class eller biltema en lørdag formiddag og se på alle de som kjøper el-matriell.

Det er mange det.

Har sett hele hus installert av hobbyelektrikere.

Er det rart det brenner i norge.

Lenke til kommentar

Selv om en "hobbyelektriker" legger opp noen ekstra kontakter, noen brytere og sånt, så betyr jo ikke det at det blir brann av den grunn...

Så sant dem ikke lager masse tull, med for lite kabeltversnitt i forhold til sikringer osv...

Lenke til kommentar

Selv om en "hobbyelektriker" legger opp noen ekstra kontakter, noen brytere og sånt, så betyr jo ikke det at det blir brann av den grunn...

Så sant dem ikke lager masse tull, med for lite kabeltversnitt i forhold til sikringer osv...

Det er fort gjort å bruke for lite kvadrat eller for stor sikring om du ikkje har peiling på kva du gjer på.

Lenke til kommentar

100% av det hobbyelektrikeren gjør er ulovlig,

Men alt en hobbyelektiker gjør tar jo ikkje fyr, det som redder hobbyelektrikeren er somregel lav belastning og flaks. Alt etter hvor "flink" hobbyelektikeren er.

Har sett mye rart skrudd sammen av hobbyelektrikere, f.eks. er jorda stikkontakt , men jord ikkje kobla på en gjenganger.

Dårlig/feil festa kabler, / feil kabeltversnitt

Feil moment

og dårlige avmantlinger (skraper med seg halvparten av lederen) ,

Så feil montering av utstyr, (IPgrader på bad etc.)

Med høy nok belastning og litt uflaks er alt dette potensielt brannfarlig og livsfarlig ved feil på utstyret. Feil moment, kabelbruk og dårlige avmantlinger er tikkende brannbomber.

pepyro ,

var ikkje hobbyelektriker som hadde vert der, var bare en gammle elektriker skjøter, var vridd på en spesiell måte, men tok i fra hverandre flere av skjøtene og ingen av de var lodda så eg såg. Ikkje at det er forsvarlig, men dette er kurser som har stått max belastet lenge, og ingen av skjøytene var det tegn til varmgang. Poenget mitt var bare at er det årntlig gjort, så holder det, iallefall met ett lite skjermkort.

Har sett mangen, mangen vrihylser vridd av elektrikere med dårlig tid som er mye , mye verre enn det iallefall.

Endret av Hypsilofodonten
Lenke til kommentar

100% av det hobbyelektrikeren gjør er ulovlig,

Men alt en hobbyelektiker gjør tar jo ikkje fyr, det som redder hobbyelektrikeren er somregel lav belastning og flaks. Alt etter hvor "flink" hobbyelektikeren er.

Har sett mye rart skrudd sammen av hobbyelektrikere, f.eks. er jorda stikkontakt , men jord ikkje kobla på en gjenganger.

Dårlig/feil festa kabler, / feil kabeltversnitt

Feil moment

og dårlige avmantlinger (skraper med seg halvparten av lederen) ,

Så feil montering av utstyr, (IPgrader på bad etc.)

Med høy nok belastning og litt uflaks er alt dette potensielt brannfarlig og livsfarlig ved feil på utstyret. Feil moment, kabelbruk og dårlige avmantlinger er tikkende brannbomber.

pepyro ,

var ikkje hobbyelektriker som hadde vert der, var bare en gammle elektriker skjøter, var vridd på en spesiell måte, men tok i fra hverandre flere av skjøtene og ingen av de var lodda så eg såg. Ikkje at det er forsvarlig, men dette er kurser som har stått max belastet lenge, og ingen av skjøytene var det tegn til varmgang. Poenget mitt var bare at er det årntlig gjort, så holder det, iallefall met ett lite skjermkort.

Har sett mangen, mangen vrihylser vridd av elektrikere med dårlig tid som er mye , mye verre enn det iallefall.

Tja, det spørs helt i hvilken grad det blir gjort det da:)

Skifting av lysarmatur o.l. er jo lov ;)

Lenke til kommentar

Vi som ikke har ansvarsrett har lov til å koble "løst" utstyr, dvs utstyr som plugges i stikkkontakten. F.eks. forlenge ledningen på en lampe.

Eller tar jeg feil nå?

neida, mene på at amatøreletrikkere har lov til å skru og kople på lampetter o.l.

jeg syntes at flere kan lese litt i den "lille" boka "NEK 400:2002" for å se hvilke regler som finnes om emnet..

Torix eller såkalte vrihylser er jo godkjent opp til 440V ved 1-12,5*C (de røde)

Torix finnes i flere størrelser..

bruker Torix til og med på høytalerkablene jeg.. :thumbup::cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...