Malvado Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Holder på å forlenger en 12v kabel til skjermkortet og lurte da på om det går ann å teipe sammen disse med vanlig teip og ha et lag med silikon rundt eller om det kanskje er like greit å tvinne disse + et lag silikon. Noen formeninger? Lenke til kommentar
BKB Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Du kan jo lodde sammen og bruke krympestrømper. blir pent også Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 (endret) Eg tvinner og slenger på litt teip, av god type, ikkje sånn jalla Clas Ohlson\Biltema\Europris-teip. Du kan jo finne nokre kabelsko. Du putter ein ledning i kvar ende og knepper på midten. Endret 23. juli 2005 av zeph Lenke til kommentar
thomfre Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Det beste er nok å lodde, og bruke krympeslange... Men, teip fra biltema er den beste da! er ikke noe jallah teip hvis du kjøper den rette teipen... Den svarte teipen dem har (ikke el-teipen, den duger ikke) er den beste teipen jeg har vært borti til å teipe ledninger med! Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 (endret) Svart tape er jo El-teip... Eg har prøvd mange merker, og den beste (imo) er...ein som eg ikkje kjem på nevnet på, 3-eitelleranna. Endret 23. juli 2005 av zeph Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 23. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2005 Ok, takker for svar. Ser ut som jeg venter til mandag med å fullføre prosjektet. Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 jeg pleide å bare tvinne ledninger og hive på noe teip før, men jeg gikk over til lodding og krympestømmer, å det var en grunn til at jeg gikk over til loddebolt og krympestrømer for å si det slik.. slik metode med teip har ofte en tedent til å løsne å ting henger ganske ustabilt etterhvert Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Det er ikke holdbart bare å tvinne kabler. Det virker en stund, men før eller siden blir det dårlig kontakt, det er garantert. Metallet oksiderer fordi det kommer fuktighet til. Så et absolutt krav til en god forbindelse er at den er gasstett. Hvis du ikke kan lodde så er det et bra alternativ å bruke klemhylser. Det er små plasthylser fyllt med vaselin, stikk ledningene inn og klem med en tang. Tror de kan kjøpes på bensinstasjoner. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Det er ikke holdbart bare å tvinne kabler. Det virker en stund, men før eller siden blir det dårlig kontakt, det er garantert. Metallet oksiderer fordi det kommer fuktighet til. Så et absolutt krav til en god forbindelse er at den er gasstett.Hvis du ikke kan lodde så er det et bra alternativ å bruke klemhylser. Det er små plasthylser fyllt med vaselin, stikk ledningene inn og klem med en tang. Tror de kan kjøpes på bensinstasjoner. elektriske annlegg i et hus har jo ledninger som er tvunnet. og eg har bodd i et fuktigt hus fra 1960 tallet, og fukten har vært i huset i 5-10 år uten å ha innvirkning på annlegget. og dette er da langt høyere spenning og strøm. (post 800 ) Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Har du tvinnede koblinger i elanlegget i huset ditt som ikke er loddet har du et direkte brannfarlig el-anlegg. Nok om det! Som hårek sier kan du få korrosjon i en tvunnet skjør og med de belastninger et heftig skjermkort kan påføre kabelen så vil varmgang i skjøten før eller siden bli et problem. Det enkleste er nok å kjøpe skjøtehylser, men for at de skal bli optimale må ha en kabelskotang med moment, noe de billige kabelskotengene ikke har. De holder til de 3 første pressene så blir de større og større i kjeften slik at de ikke klemmer like godt. Skjøtehylser finnes også med krympestrømpe men de selges ikke over alt så kan være vanskelig å få tak i men det hadde definnitivt vært det beste. Et godt alternativ som andre har sagt er å lodde og ha på krympestrømpe over skjøten. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 elektriske annlegg i et hus har jo ledninger som er tvunnet.og eg har bodd i et fuktigt hus fra 1960 tallet, og fukten har vært i huset i 5-10 år uten å ha innvirkning på annlegget. og dette er da langt høyere spenning og strøm. (post 800 ) Det høres rett og slett risikabelt ut! Å tvinne 220v ledninger er mer eller mindre gambling i mine øyne, spesielt når det er snakk om vekselstrøm! Det er nemlig en viss mulighet for at det kan oppstå en liten lysbue om kontakten mellom ledningene en dag skulle bli dårlig, og da er ikke veien lang til varmgang og brann. 220v forbindelser skal kobles via godkjente klemskruer og koblinger, alternativt skal en tvunnet kabelforbindelse loddes! Når det gjelder 12v DC, så ville i alle fall jeg foretrekke å lodde disse sammen, og bruke krympestrømpe på skjøtene. En vanlig sammentvinning vil nok kunne holde en stund, men over tid er det en viss mulighet for dårlig kontakt også her. Er det snakk om strøm (ampére) av betydning, som av og til kan være aktuelt for skjermkort, så vil en dårlig kontakt kunne føre til spenningsfall. Det kan fort få en konsekvens, spesielt når det er snakk om 12v. Da har man desto mindre "å gå på", og selv et beskjedent spenningsfall kan være følbart for det utstyret som er avhengig av denne spenninga. Edit: Der var perpyro på plass ja, noen minutter før meg! Men vi er i alle fall enige om saken. Lenke til kommentar
thomfre Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Svart tape er jo El-teip...Eg har prøvd mange merker, og den beste (imo) er...ein som eg ikkje kjem på nevnet på, 3-eitelleranna. På biltema har dem flere slags teip, en dem kaller for "EL-Tape", og en som ikke har noe navn.... El-teipen dems duger ikke, men den andre dem har derimot, den er ypperlig til å bruke på kabler... Krympeslanger er å få kjøpt på biltema Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 så huset her eg bor nå(bygd 99/00) med flere tvunnede ledninger er ikke godkjent? eg har sett dette flere steder i huset når eg har byttet ut lamper og lys. kanskje eg skal få en elektriker til å se på det igjen? mulig vi snakker om to ting. de er ikke tvunnet uisolert, men med en rød "skrue" på toppen. slik eg lærte på gk elektro(lenge siden og mye glemt) var dette godkjent for 220v. blir det feil? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 mulig vi snakker om to ting. de er ikke tvunnet uisolert, men med enrød "skrue" på toppen. slik eg lærte på gk elektro(lenge siden og mye glemt) var dette godkjent for 220v. blir det feil? Det er jo noe helt annet! Da er det snakk om såkalte Torix-klemmer eller vrihylser om man vil, og de er godkjent! Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 mulig vi snakker om to ting. de er ikke tvunnet uisolert, men med enrød "skrue" på toppen. slik eg lærte på gk elektro(lenge siden og mye glemt) var dette godkjent for 220v. blir det feil? Det er jo noe helt annet! Da er det snakk om såkalte Torix-klemmer eller vrihylser om man vil, og de er godkjent! flott, da var det bare eg som forklarte feil men er det fortsatt ikke korrosjon på disse da disse også er lite gasstette? eller blander eg? er vel kanskje litt off topic her eg nå Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Disse koblingene er ikke på noen måte gasstette. Likefullt er de ganske motstandsdyktige mot korrosjon, da selve kontaktflaten mellom de tvunnede ledningene holdes i et konstant press, takket være Torix-klemma´s konstruksjon. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 24. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2005 Bra og utfyllende svar. Kjekt når man ikke er selv så flink innen elektro å ha noen som forstår seg godt på farene ved å gjøre en jalla job . Da tipper jeg at det beste blir å lodde + benytte krympestrømpe, regner med at jeg ikke trenger all verdens loddebolt for å ordne dette. Ja det stemmer at kabelen er til skjermkortet, mer spesifikt så er det til vifteløsninga da denne "klikker" pga at PCB mangler et filter : Ati Silencerdet jeg da vurderer er å forlenge skjermkortkabelen så jeg enten får plugga den på en standard 12V kabel med spenningsregulator eller å koble den direkte til hovedkortet. Regner med at jeg kommer til å gjøre det sistenevnte da jeg kan få kontroll direkte via windows på rpm på vifta. Lenke til kommentar
Hypsilofodonten Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 tvinne er mer en godt nok, stort sett alt elektrisk i huset ditt er sikkert "tvunnet" (vridd) med vri hylser. Selve vrihylsene skal teoretisk bare være en isolasjon til skjøyten, nå blir jo vrihylsene brukt til å vri sammen lederene også. Men vrir en lederene godt sammen med tang (virkelig godt sammen) så funker det. Er flere tusen hus fra 1950/65 som er vridd og tapet med tjæreteip/vulktape, og de står der enda etter 50 år. Ofte så vridde de så lodda de over , noe som er den beste kontakten en kan få. Vel og merke så vil eg ikkje på noen som helst måte anbefale eller forsvare å legge opp ett 230V anlegg med og vri og tape, da det er i mot det meste som heter regelverk, og er strengt tatt ganske brannfarlig med mindre det er 100% riktig gjort. Men å vri sammen 12V kabler til skjermkortet, som ligger uten noe mekanisk påkjenning, og med liten last hadde eg ikkje nølt med. pass bare på at det er god kontakt, og ikkje ene lederen knekker. En sukkerbit kan jo med fordel brukes. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Vær nå OBS på at det er større problemer med å få en dårlig kontakt (dvs vridde ledninger) til å fungere med svakstrøm enn med strerkstrøm. Sterkstrøm vil "svi vekk" et tynt lag med oksid, som ved små strømstyrker vil være en isolator. Nå snakker vi riktignok om mindre strøm enn 12V til et skjermkort, men du kan bare ikke si generellt at "tvinne er mer en godt nok". Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 (endret) Føler at det er litt missforståelse om hva en vrihylse faktisk gjør og består av. Inni torixklemma og for all del andre fabrikat av vrihylser sitter det en konisk fjær i fjærstål med en legering som gjør at det ikke oppstår korrosjon mellom metallene som skal kobles. Når vrihylsa vries over lederne tvinges den litt fra hverandre og når det da er vridd nok så sitter fjærstålet med spenn og klemmer sammen ledningene. Blir som å prøve å skru en bilfjær over noe som er litt for stort. Dersom du lykkes med det så sitter det. Legger ved bildet som forklarer godt. Blir på ingen måte som å bare tvinne lederne sammen. EDIT: Men vrir en lederene godt sammen med tang (virkelig godt sammen) så funker det. Er flere tusen hus fra 1950/65 som er vridd og tapet med tjæreteip/vulktape, og de står der enda etter 50 år. Ofte så vridde de så lodda de over , noe som er den beste kontakten en kan få. 50% riktig. Har du noen gang demontert en slik skjøt? I tillegg til å vri så loddet de også kablene får de tapet. Endret 25. juli 2005 av perpyro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå