Gå til innhold

"PC for mor"...

Anbefalte innlegg

Poster dette i Annet om data ettersom det ikke finnes en kategori for komplette PC-er...

Vel, det er ikke mor som skal ha PC, men det skal altså ikke være en superPC!

"Krav":

Skal brukes hovedsaklig til Internett, tekstbehandling o.l.

Ellers skal den være god nok til å se på DVD-filmer og kanskje en runde kabal...

Her er mitt forslag fra PSData. Kom gjerne med synspunkter, tips, forandringer osv. Planen er å bestille fra PSData så ikke foreslå å kjøpe hovedkortet fra Danmark eller noe. Ellers skal den være så billig som mulig, og bedre enn tilsvarende pakketilbud fra Expert o.l.

Kabinett: Aopen Midi ATX Tower 250W Aqua USB/Audio Ready P4 , HQ45PRO-D 525

Strømkabel: Standard 2m, POWERKABEL 31

Hovedkort: Microstar Socket-A VIA KLE133 MicroATX Audio VGA LAN UDMA100, MS6378XL 629

Prosessor: Amd Duron 1.2GHz Socket A 200FSB Tray , AMD DURON 1.2 429

CPU Vifte: Titan Fan For AMD/FCPGA W.1 BBF TTL <29dB (Low Noise), TTC-D5TB 149

Minne: Apacer 256MB SDRAM PC-133 Original 168Pin CL2, 256MB PC-133 475

Diskettstasjon: Samsung Disk Drive 1.44MB 3.5" Internal, SFD-321B 135

Harddisk: Wd 40.0GB IDE 7200RPM UDMA-100 3.5", WD400BB 695

IDE ATA kabler: Cable Ultra ATA 100/66 45cm For 2 Disks, CF650-3-48 93

DVD-spiller: Pioneer 16X/40X ATAPI Internal Bulk Slot-In, DVD-106S 525

Mus: Logitech Pilot Plus Scroll PS/2 , M-S48A 145

Tastatur: Logitech Deluxe Access PS/2 Bulk Norwegian, 967060-0108 155

Høyttalere: Creative SBS15 2+0 Whitebox Bulk , 51000000AA042 79

Skjerm: Samtron 17" TCO99 70 KHz Samtron, 76E 1695

Totalsum: 5759.-

PS. Satt sammen på PSDatas PC Kalkulator; Office PC (AMD)... Vil gjerne ha synspunkter o.l.! :smile:

...

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-07-31 23:18 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er jo ikke den ultimate ungdomspc, men jeg tror at mora di vil ha mye glede av denne maskinen i fremtiden hvis hun kun skal bruke den til det du skrev over. (kabal er ikke akkurat så ressurskrevende). Kanskje du skulle byttet ut 17" med en 19"?

ellers er den helt grei.

Lenke til kommentar

Vel, min mamma ville nok heller ikke klart å fylle opp 40GB. Men det er egentlig snakk om en student eller noe. Kvinnelig sådan...

Skulle bare lage et forslag til en venn, som har ei søster... hehe. Skal gi ham url-en til denne tråden så får vi se om han synes det er for dyrt. Kan alltids fyre opp 20GB hd og 128MB ram, men jeg liker det ikke. Min leveregel er å alltid kjøpe litt dyrere og bedre enn jeg trenger! :smile:

Lenke til kommentar

ja, men han nevnte også at han skulle se på DVD...

er det virkelig murlig å se DVD på et grafikkort med 4Mb SDRAM(!)??

og, ehh, hva skal han med 80Gb HD??

å kjøpe en 80Gb hd er det samme som å kjøpe 1024Mn ram og kun bruke 256Mb...!

anbefaler 20-30GB!

om du ikke skal laste ned alle filmene da.. :grin:

Lenke til kommentar

Høres ganske greit ut. Eventuelt ville jeg kanskje satset på en Strømkabel av en litt høyere kvalitet. Du sparer kanskje en tier på å kjøpe en "no-name" kabel men i det lange løp tror jeg din mor også vil bli mer fornøyd med en kabel som er litt mer enn bare "Standard 2m".

:smile:

Lenke til kommentar

1,2 Ghz er vel kanskje litt overkill etter min mening, til det bruket hadde hun klart seg med en tredjedel.

Men så er det vel kanskje litt vanskelig å få tak i pII/celeron ned i 400mhz for tiden

Det jeg prøver å si er at nå setter du sammen en pc som yter mer enn det hun trenger, og dermed også blir undøvendig dyr.

Lenke til kommentar

Kan gå ned til 1.1GHz for 399 kr, men det tjener vi ikke mye på. (1.2GHz koster 429 kr...)

Men jeg skjønner poenget; hvis vi velger 1.1GHz, Samsung DVD-rom, 20GB 5400rpm hd, 128MB ram så blir maskinen billigere. Så er spørsmålet; er søstera til vennen min villig til å ofre så mye PC for et par hundrelapper..?

Hmm.. god natt folkens. Forsett med å poste gode svar dere, så skal jeg få registrert kameraten min her på hardware-forumet. Det er han som styrer over pengene!

PS. Vet ikke hvilket OS som skal kjøres, men jeg ville anbefalt Win2000 eller WinXP. Da er det jo kjekt med 256MB ram osv.++

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-08-01 00:40 ]

Lenke til kommentar

Hva med å satse på et nForce hovedkort da ? Der får du jo alt ho trenger, for ikke mange penger.

Jeg satte opp en sånn pc for en "venn" for to uker siden ... de hovedkorta er faktisk veldig bra.

MSI-K7N420-PRO, med lyd,lan,grafikk. Da får du litt mer "heavy" grafikk enn den urdårlige chip'en på det hovedkortet.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-31 23:13, psilocybe skrev:

256mb ram og 40gb harddisk er vel kanskje litt overkill..

har satt sammen en tilsvarende mamma-maskin med 20gb hd, og der er det vel sånn ca. 19gb ledig..

Overkill er det, men hva koster ikken en 20GB hd??

Og uansett du kan jo bare bytte den med noe mindre man har i egen PC så får du mere.

[ Denne Melding var redigert av: Ti_Con_XZ på 2002-08-01 04:04 ]

Lenke til kommentar

Ikkje gå for 128MB RAM, minimum er 256, for å se en DVD-film klart, så må du ha min.257MB Ram, eg såg DVD il med 192MB Ram, og eg kunne faktisk se at det lagget, man kunne og se at det av og til hoppet over et sekund i avspillingen...

Og eg vill ha gått fra en 250W Strømforsyning til 300W for å vere sikker... :razz: kan aldri vite om man skal ha meir ekstrautsyr til PCen, og da er det litt surt stresse med å finne ut at Strømforyningen er for liten... Gå for 300W.

Og, du BØR ha Hovedkort med AGP, og du BØR ha AGP sjermkort... PCI sjermkort duger ikkje! Selv ikkje for mamma-maskiner, for tenk om ho blir litt lei av Kabal, og vil spille et litt meir _krevende_ spill, da kommer AGP-kort godt med... for omtrent samme prisen i tillegg... (ikkje masse over ivertfall)

Så, eg setter samme en liste av ting du kan erstatte her (fra PSData):

-Aopen Case Midi ATX Tower 300W P4 Blue USB/Audio Ready (625kr)

-Microstar Mainboard Socket-A VIA KT133A ATX Audio UDMA100 Bulk Hovedkort (699kr)

-Creative VGA-Card Geforce 4 MX420 64MB AGP TV-Out Retail (857kr)

Og for å få en bedre opplevelse av Filmene, så anbefaler eg en 19 tommers monitor...prisen klarer du å finne ut selv...

Og GeForce 4 MX er ikkje svere greiene, det klarer ikkje måle seg med GeForce 3 engang...det er egentlig bare en utbygd versjon av GeForce 2 MX, men det klarer da ivertfall å kjøre litt mer krevende ting enn et PCI kort...

Lykke til med bygginga! :grin:

[ endret av maxmhz den 2002-08-01 16:02 ]

Lenke til kommentar

Selg henne gammel PC'n din heller billig. Sett inn noen gamle deler osv.

Men du kan jo spandere på noe som takler et stabilt OS som Win 2000. Altså minst 2-300MHz, 128MB ram og minst 5GB harddisk. Bruk heller pengene på et pent tastatur, pen mus og pen skjerm som ikke tar for mye plass. (Altså en 17") Mammaer liker heller ikke at PC'er støyer, men det klarer du å hindre lett.

Mammaer ser aldri på det under skrivebordet og er heller ikke opptatt av hva som er inni der. Bare det ikke støyer, og PC'n er stabil og funker og kjører kabal og word smertefritt.

Lenke til kommentar

Ehhh.. maxmhz; Det funker fett å se på dvd med bare 128mb ram, kameraten min har en pII 450 med 128mb ram og det glir som pokker det!

Men tilbake til datan til mor... Den ser grei ut den, men vil bare si at datan til min mor er bare en k6-2 450 med 128mb ram og 10gb hd. Ikke store greiene, men har enda ikke hørt mamma klage! (kjører kabal i 75fps!:D)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...