Gå til innhold

Canon PS S2 IS, PS G6, Nikon CP 8400


Anbefalte innlegg

Har noen erfaringer med en av følgende kameraer?

 

Canon PowerShot S2 IS

Canon PowerShot G6

Nikon CoolPix 8400

 

Har du noe positivt eller negativt å si om bruken av disse vil jeg gjerne høre det. Jeg har lest tester rundt om kring, men vil høre fra dere som har brukt dem over en lengre periode.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg eier selv ingen av disse kamera, men vi selger alle tre der jeg jobber. Jeg har fått litt erfaringer etter å ha hatt de innen rekkevidde over en viss periode. S2 IS er det nyeste, men har hatt gleden av å ta på dette også før det ble utsolgt (akkurat nå ganske umulig å få tak i. Canon regner med ut i august en gang).

 

Canon Powershot S2 IS er jo udiskutabelt det mest fleksible kameraet av disse tre. Det har 12x zoom og optisk bildestabilisator. Dette er noe de to andre mangler. Men som sagt er det klin umulig å få tak i akkurat nå, og i følge Canon sist jeg pratet med de, vil det ikke bli tilgjengelig før langt ut i august en gang. Kan jo ta det med en klype salt, men... Alternativ til denne om du ikke vil vente er Panasonic Lumix FZ5. Samme spesifikasjoner, men mindre og like bra på bildekvalitet.

 

Canon Powershot G6 har bedre lysstyrke enn Powershot S2 IS (vil til en viss grad utjevnes av S2 IS sin bildestabilisator, men hjelper ikke på objekter i bevegelse) samtidig som optikken nok er noe skarpere.

 

Coolpix 8400 har en kraftig vidvinkel tilsvarende 24mm (de to andre har tilsv. ca. 35mm) og bedre optikk. Men både G6 og CP8400 har kun 4x optisk zoom og ingen stabilisator.

 

Hva du bør velge kommer helt ann på ditt bruk. Alle disse kamera er meget gode kamera til sitt bruk, men kan ikke sammenlignes direkte da de hver seg har unike egenskaper. Når det gjelder respons (utløserhastighet) så er alle sammen gode, men G6 er nok den tregeste av disse tre. Bildekvaliteten blir man nok ikke misfornøyd med uansett valg mellom disse.

 

For mye zoom og bildestabilisator : Powershot S2 IS

For best lysstyrke, og kanskje noe skarpere optikk enn S2 IS : Powershot G6

For best optikk og vidvinkel : CP8400 (men også den dyreste)

Lenke til kommentar

Jeg har hatt S1 IS vel et år (forgjengeren til S2 IS).

Videofunksjonen på kameraet er ypperlig (640 x 480, 30 bilder per sekund) mens det svakeste er hastighet på fokus (men den har jeg lært meg å omgå - her er det mange tips å hente på forum på dpreview.com). Jeg liker at S1 IS bruker standard AA-batteri. Jeg har et VARTA-sett som bare trenger 15 minutter for full opplading. Da holder det med et batterisett.

 

Trolig kan du bli fornøyd med alle kameraene. Det er en stor fordel å ha sett og gjerne holdt i kameraene. Uansett - alle kamera har sine styrker og svakheter.

 

Ikke vent for lenge før du bestemmer deg - tenk på alle bildene du ikke får tatt så lenge du ikke har kamera. :thumbup:

Lenke til kommentar
:) Jeg kjøpte s2-is for 2 uker siden. Tester og erfaringer jeg fant på prisguide.no synes jeg gav en riktig beskrivelse av kameraet. Bilder på 50 ISO er svært gode (De få bildene tatt på 400 ISO bør justeres i photoshop). Sammenlignet litt med EOS350 og ble minst like godt fornøyt med bildene fra s2-is, spesielt mtp fordelene zoomen gir. Blitzen gir røde øyner på enkelte personer, men dette fjernes med to tastetrykk i den medfølgende softwaren som forøvrig er meget bra til både foto-organisering og rask video-redigering. Kjøpte en veske som kan henge i beltet, så syns det er relativt greit å ta med kameraet størrelsen tatt i betrktning. Uten tvil en god investering.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...