Gå til innhold

Hvordan ser din vannkjøling ut?


Anbefalte innlegg

Det er heeelt riktig observert, Clawhammer!

Du er skarp i blikket du!! :D

Den slangen som kommer på skrå oppover fra baksiden av tanken, skal kobles til radiatoren vha et 90* bend.

Så alt er mao ikke på plass ennå, og dermed kan jeg fortsatt ikke si noe om chipset-kjøleren. Men, det blir ikke så alt for lenge til jeg kan si noe om det....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer litt an på hvilken type slange du har Mogge, og om det er utvendig eller innvendig mål du oppgir?

Med utgangspunkt i at du snakker om innvendig mål, så kan du bruke 10 eller 12mm kobberrør / bend, avhengig av slangetype.

 

Jeg bruker som du kanskje vet, 3/8" silikonslange, innvendig målt. Den beste kombinasjonen er da 12mm kobberrør / bend, ettersom disse da vil gi et meget godt feste for slangen. Silikonslangen er svært fleksibel i forhold til endel andre slangetyper, og lar seg greit montere på 12mm rør.

Den sitter da så godt at klemmer eller strips er unødvendig!

 

Har du derimot PVC-slange bør du benytte 10mm kobberrør i stedet, da PVC-slangen ikke på langt nær er like fleksibel.

Du må også være forberedt på å bruke strips / klemmer på alle tilkoblinger, for å sikre at slangen blir sittende der den skal.

 

En ting til slutt:

Du får kjøpt passende bend (10 eller 12mm) hos en rørlegger, men du får dem billigere hos Clas Ohlsson!

Bendene bør også utstyres med en rørstuss på 15-20mm som loddes fast i dette. Det er en enkel operasjon, som du gjerne kan utføre på kjøkkenkomfyren. (Sjekk loddeguiden her på forumet)

Ser du riktig nøye etter på bildet, så kan du se at så godt som samtlige bend har slike små rørstusser.

Er det mer du lurer på, så send meg gjerne en PM!

Lenke til kommentar

Jeg bruker som du kanskje vet, 3/8" silikonslange, innvendig målt. Den beste kombinasjonen er da 12mm kobberrør / bend, ettersom disse da vil gi et meget godt feste for slangen. Silikonslangen er svært fleksibel i forhold til endel andre slangetyper, og lar seg greit montere på 12mm rør.

Den sitter da så godt at klemmer eller strips er unødvendig!

 

Går vel kanskje om man varmer opp pvc-slangen?

Endret av Marius_EV
Lenke til kommentar

Interessant! :thumbup:

Min egen mulighet for test har foreløpig tryna ganske så ettertrykkelig, ettersom jeg som nevnt har fått problemer med hk.

 

Husk å legge ut vanntempen din også nå da, så ikke folk går helt av skaftet her!

Har du vann som holder 10grader, så gjetter jeg på en CPU-temp rundt 18 til 24grader.

"Just my ten cents" ;)

Lenke til kommentar

Jeg bruker som du kanskje vet, 3/8" silikonslange, innvendig målt. Den beste kombinasjonen er da 12mm kobberrør / bend, ettersom disse da vil gi et meget godt feste for slangen. Silikonslangen er svært fleksibel i forhold til endel andre slangetyper, og lar seg greit montere på 12mm rør.

Den sitter da så godt at klemmer eller strips er unødvendig!

 

Går vel kanskje om man varmer opp pvc-slangen?

Jepp, det fungerer bra!

Lenke til kommentar
Interessant! :thumbup:

Min egen mulighet for test har foreløpig tryna ganske så ettertrykkelig, ettersom jeg som nevnt har fått problemer med hk.

 

Husk å legge ut vanntempen din også nå da, så ikke folk går helt av skaftet her!

Har du vann som holder 10grader, så gjetter jeg på en CPU-temp rundt 18 til 24grader.

"Just my ten cents" ;)

Det jeg har fått sjekket så langt er at idletempraturen sank fra 21 grader til 19 grader og med tanke på at jeg i utgangspunktet hadde denne blokka så er det bra.

ac21505.jpg

Lenke til kommentar

Har nå sjekket vanntempraturen og den ligger temmelig konstant på 14,8 grader og idletemp på cpu er da 19 grader.

En forskjell på kun 4,2 grader må sies å vere akseptabelt .

 

Å funket chipsett kjølingen bra da ?

 

Kjører nå med et Asus A8N-SLI Premium hovedkort,dette har jo passiv kjøling og ja den fungerer fint .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvor kjøper du silikon slangene Skrue?

 

På Microplex virker det bare som de har PVC...

De kjøper jeg hos Gummi AS K.Lund, er ganske sikker på at også TESS har slike.

 

Grunnen til at ikke webshop´ene har disse slangene i salg vet jeg faktisk ikke, men synes egentlig at de burde hatt disse som en opsjon.

De er en god del dyrere enn PVC-slanger, men til gjengjeld varer de "evig", og blir aldri stive som PVC-slanger av og til kan bli.

En annen sak er at de er bare delvis gjennomsiktige, og dermed ser de ikke fullt så fancy ut som en klar PVC-slange.

Men jeg vil i alle fall foretrekke sikkerhet mot lekkasjer fremfor "eyecandy", og vil absolutt anbefale silikonslanger.

Jeg var på TESS, der hadde de 6mm og 12mm, ingen mellomting.

Så da lurer jeg på, hvor er K. Lund? Jeg slo opp på www.gulesider.no, og der var nærmeste K. Lund i Ski, stemmer det? (Jeg har fått for meg at du bor i Oslo :) )

Lenke til kommentar
Jeg var på TESS, der hadde de 6mm og 12mm, ingen mellomting.

Så da lurer jeg på, hvor er K. Lund? Jeg slo opp på www.gulesider.no, og der var nærmeste K. Lund i Ski, stemmer det? (Jeg har fått for meg at du bor i Oslo :) )

Hmm, dårlig utvalg der da. :hmm:

 

Beklager å ha villedet deg litt om K.Lund, men de har skiftet navn til Dunlop Hiflex AS. http://www.dunlophiflex.no/

De holder til i Stanseveien på Grorud, Nord i Oslo. Ikke langt fra der jeg bor faktisk, så din antakelse var riktig!

Lenke til kommentar
Jeg var på TESS, der hadde de 6mm og 12mm, ingen mellomting.

hva kostet det for 12mm på tess?

det var ganske så dyrt... lå over 100,- kr meteren, hvis jeg husker riktig. 6mm kostet ca 85,- kr. Det blir fort dyrt hvis du trenger 4m+ !

Det koster å være kar.. Og prisene er ekskl. mva!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...