Gå til innhold

Hvordan ser din vannkjøling ut?


Anbefalte innlegg

Du er ikke så mindre n00b på vannkjøling, selv om du nettopp har fått det :tease:

6022550[/snapback]

 

Jeg vet, derfor kommer jeg heller aldri til å lage mine egne vannblokker(med mindre jeg av en eller annen pervers grunn får en stor trang til å gjøre det)

 

EDIT: Men det blir spennende å se, er alltid morsomt med slike worklogs :thumbup:

6023632[/snapback]

 

Mhm. Jeg har en stor trang til det, for jeg har ikke så mye penger :p

 

EDIT: Sketch Up :p Grov skisser uten mål.

post-69613-1146515837_thumb.jpg

Tank, Chipset og CPU.

Endret av Eirik_FS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du er ikke så mindre n00b på vannkjøling, selv om du nettopp har fått det :tease:

6022550[/snapback]

 

Jeg vet, derfor kommer jeg heller aldri til å lage mine egne vannblokker(med mindre jeg av en eller annen pervers grunn får en stor trang til å gjøre det)

 

EDIT: Men det blir spennende å se, er alltid morsomt med slike worklogs :thumbup:

6023632[/snapback]

 

Mhm. Jeg har en stor trang til det, for jeg har ikke så mye penger :p

 

EDIT: Sketch Up :p Grov skisser uten mål.

post-69613-1146515837_thumb.jpg

Tank, Chipset og CPU.

6024418[/snapback]

 

La meg bare først som sist avlive myten om at du sparer penger på å lage vannkjøling selv! Dog, noe må man jo finne på som unnskyldning for å barrikadere seg på hobbyrommet i timevis.. ;)

Lenke til kommentar
Du sparer jo penger da. Om du invisterer i materialer for 200,- så har du nok til å bygge blokker som hadde kostet mange tusen.

6024562[/snapback]

 

Teori og praksis er to forskjellige ting. Husk at det tar tid å bygge. Husk at du må ha ganske mye verktøy, hvis du ikke er utstyrt fra før av. Husk at du må kjøpe enkelte ting spesielle steder, og at de enten er dyre, eller tar tid/er vanskelige å få tak i.

 

Er det pengene du er opptatt av, ville jeg heller funnet meg en jobb, og brukt penga til å kjøpe vannkjøling.

Lenke til kommentar
Du sparer jo penger da. Om du invisterer i materialer for 200,- så har du nok til å bygge blokker som hadde kostet mange tusen.

6024562[/snapback]

 

Teori og praksis er to forskjellige ting. Husk at det tar tid å bygge. Husk at du må ha ganske mye verktøy, hvis du ikke er utstyrt fra før av. Husk at du må kjøpe enkelte ting spesielle steder, og at de enten er dyre, eller tar tid/er vanskelige å få tak i.

 

Er det pengene du er opptatt av, ville jeg heller funnet meg en jobb, og brukt penga til å kjøpe vannkjøling.

6024654[/snapback]

Snakker om meg selv her da; Det meste av verktøy har jeg i garasjen, og tiden jeg bruker på dette har jeg antakelig brukt forran PCn istedet. Så for meg har jeg helt klart spart penger på å bygge en del blokker. Og man får erfaring på bruk av verktøy mm.!

Lenke til kommentar
Du sparer jo penger da. Om du invisterer i materialer for 200,- så har du nok til å bygge blokker som hadde kostet mange tusen.

6024562[/snapback]

 

Teori og praksis er to forskjellige ting. Husk at det tar tid å bygge. Husk at du må ha ganske mye verktøy, hvis du ikke er utstyrt fra før av. Husk at du må kjøpe enkelte ting spesielle steder, og at de enten er dyre, eller tar tid/er vanskelige å få tak i.

 

Er det pengene du er opptatt av, ville jeg heller funnet meg en jobb, og brukt penga til å kjøpe vannkjøling.

6024654[/snapback]

Snakker om meg selv her da; Det meste av verktøy har jeg i garasjen, og tiden jeg bruker på dette hadde jeg antakelig brukt forran PCn istedet. Så jeg har helt klart spart penger på å bygge en del blokker. Og man får erfaring med bruk av verktøy mm.!

6024714[/snapback]

 

Snakker du om deg selv, burde du kanskje ha spesifisert det? Så slipper andre å få feil inntrykk. Men du er absolutt brukbar til å ro :p

 

Forøvrig er jeg ett hundre prosent enig med Skrue, det er moro å utfolde seg, og det har jeg også forsøkt å få frem.

Lenke til kommentar
Du sparer jo penger da. Om du invisterer i materialer for 200,- så har du nok til å bygge blokker som hadde kostet mange tusen.

6024562[/snapback]

 

Teori og praksis er to forskjellige ting. Husk at det tar tid å bygge. Husk at du må ha ganske mye verktøy, hvis du ikke er utstyrt fra før av. Husk at du må kjøpe enkelte ting spesielle steder, og at de enten er dyre, eller tar tid/er vanskelige å få tak i.

 

Er det pengene du er opptatt av, ville jeg heller funnet meg en jobb, og brukt penga til å kjøpe vannkjøling.

6024654[/snapback]

Snakker om meg selv her da; Det meste av verktøy har jeg i garasjen, og tiden jeg bruker på dette hadde jeg antakelig brukt forran PCn istedet. Så jeg har helt klart spart penger på å bygge en del blokker. Og man får erfaring med bruk av verktøy mm.!

6024714[/snapback]

 

Snakker du om deg selv, burde du kanskje ha spesifisert det? Så slipper andre å få feil inntrykk. Men du er absolutt brukbar til å ro :p

 

Forøvrig er jeg ett hundre prosent enig med Skrue, det er moro å utfolde seg, og det har jeg også forsøkt å få frem.

6024915[/snapback]

Siste innlegget var spesifikt om meg selv ja.

Lenke til kommentar
Hvor mye man sparer kan sagtens diskuteres, og jeg tør si at jeg har belegg for uttalelsen!

Derimot får man jo utløsning for sin skapertrang. Og tilfredsstillelsen ved å lage noe sjøl, kan vel neppe måles i penger?

6024664[/snapback]

 

Riktig,for de pengene som gikk med da jeg bygget Black & Chrome kabinettet kunne jeg glatt kjøpt et stort lianLi, men så er det som du sier "lage det selv" :)

Lenke til kommentar

Så sant, så sant.

Vi har vel alle mer eller mindre en viss skapetrang i oss? Har man muligheten, ideene, og kreativiteten på plass, finnes det vel sjelden en bedre lykkerus enn å oppleve resultatet av maange timers arbeid?

Når prestasjonene og innsatsen tilslutt viser seg vellykket, så vokser man utrolig mye på det.

Bommer man mot formodning til slutt, så er det uansett en gevinst!

Faktum er, at slike opplevelser nær sagt aldri kan måles i penger, som står frem som et fattig substitutt for en rik opplevelse. ;)

 

En eller annen har vel sagt det før, men allikevel: Lykke og berømmelse kan ikke kjøpes, men kun skapes........

Lenke til kommentar

Da har jeg endelig fått tatt bilde av min vannkjøling. Eller slik den er akkurat NÅ (den er rimelig dynamisk ;) ) Etter mye om og men og faenskap med lekkasje og bytting av nipler og sånn, har den blitt som på bildene. Hele greia startet med en Tt BigWater fra juletilbudet til PSData, utvidet med en GPU-blokk fra Tt. Deretter ble det en Cape CORA 442-radiator. Etter at jeg byttet til en Pentium D 805, syntes jeg det ble varmt, så jeg byttet slanger til 8ID/11OD-slanger i PVC fra Clas Ohlson. Problemet ble å få nipler som passet uten å betale 25/stk + frakt fra microplex (de er jo på forbanna 1/8"). Derfor benyttet jeg et tjuvtriks: jeg tredde de nye slangene på slangestumpene på blokkene og radiatoren, limte fast med Extreme Repair-lim og surret selvvulkaniserende tape på skjøten. Dette i håp om noe mindre motstand for den svake BW-pumpen. Dette funket sånn ca. ok, men så slo det meg at den passive NB-ribben ble ekstremt varm i mangel på luftstrøm fra CPU-viften. På komplett hadde de Watercool Heatkiller NB-blokk til 98,-, så jeg kjøpte denne. Den hadde legris-koblinger, og de vil jeg ikke anbefale noen. De lakk som en sil med en gang med de 10mm OD-slangene jeg hadde. Dette resulterte nesten i svidd skjermkort, men jeg hadde hånden på strømbryteren :) Så jeg syklet til Biltema i dag for å kjøpe nye nipler og gjengetape. Men de niplene for 8mm ID var noe små, så jeg måtte ta en tur til for å kjøpe 10mm.... Da funka det sånn ca. med ingen lekkasje fra gjenger eller slanger (la på en fugerand langs gjengene for sikkerhets skyld). Men sånn ser det ut, vaffal:

post-12480-1147203325_thumb.jpg

post-12480-1147203346_thumb.jpg

post-12480-1147203357_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
En ting til: Hvis man har antikoreksjonsmiddel, da trenger man ikke frostveske i tillegg?

5986582[/snapback]

 

Nei, men jeg vil absolutt anbefale å bruke frostvæske framfor korrosjonsmiddel(som ACFluid). Jeg testa acfluid, men gikk med en gang over til konsentrert frostvæske. 1 liter varer i et tiår ;)

 

EDIT: Dessuten blir det fet farge. 10% er nok ;)

5986634[/snapback]

Hvordan vet jeg hvor mye 10% er? Skal man fylle opp vannkjølingen, tømme alt ut igjen, måle hvor mye det er og så regne ut 10% av dette? Eller finnes det en enklere måte?

6004194[/snapback]

 

:!: Haha, bland nå 10% i ett litersmål eller noe, og når du har tømt en, så gjør du bare det samme med nr 2 osv.. :!: :!: :!:

6004279[/snapback]

Å ja :blush: Jeg tenker alltid for avanser når det kan gjøres enkelt.

Lenke til kommentar

Jaja, her har dere den nokså uestetiske vannkjølinga mi:

 

bilde151wq.jpg

Mildt sagt en ganske kompakt vannkjølingskrets.

 

bilde83sf.jpg

Prosessorblokka. Den går som ei kula..

 

bilde95yo.jpg

GPU blokka. Kolliderer nesten med lydkortet, blir jævlig trangt her altså..

 

bilde101eg.jpg

Den såkalte jallapumpa. Merk dere den vanvittige bøyen på slangen. Har knallbra glassfiberarmert slange, så den bøyen der er ingenting.

 

bilde67si.jpg

Her ser dere hvordan jeg løste plassmangelen i bunnen på kabinettet. De der føttene er egentlig dørstoppere som monteres på vegg. De er veldig tynne; den ene foten er ødelagt allerede. Skal få nye føtter av metall eller hardplast.

 

bilde73yy.jpg

Pumpa har jeg limt på ei gummiplate og skrudd fast til bunnen med fire solide skruer.

 

bilde120fu.jpg

Støvfilteret på radiator. Dette har Mor(farmor) sydd til meg på bestilling. Hoho.. Ser ikke spesielt fint ut, men så er det da under kabinettet og synes ikke noe særlig.

 

bilde48gn.jpg

Merk dere hvor jævlig lite plass det er selv om radiator er på utsiden. Viftene blåser rett på lydkortet, jeg har i alle fall forumets kaldeste lydkort. Skal tro om jeg kan overklokke det. :hmm:

 

bilde144zd.jpg

Slangeklemma på radiator kolliderer faktisk med pumpa, selv om alt er skvisa inn så mye som mulig. Trangere blir det ikke.

 

edit: La akkurat merke til at reglene tilsier ett bilde per post. Beklager så meget for spamminga, tar dem ned hvis noen klager. :blush:

Endret av odd2k
Lenke til kommentar
Armert slange... redd for at pumpa skal sprenge di?  :!:

 

hehe. ser bra ut. har du merket noe temperatur forskjell på med og uten det støvfilteret? ser ganske restriktivt ut!

6095100[/snapback]

Det ser kanskje restriktivt ut, men slett ikke. Det er et spesielt stoff som stopper alt av støv, men slipper all lufta gjennom. Når jeg blåser gjennom det kjenner jeg ingen motstand. Ingen merkbar temperaturforskjell med det av eller på.

 

ikke dumt med di dørstopperene da!

6095100[/snapback]

Jo, det var ganske dumt. De tåler ingenting.. Den armerte slangen er for at den skal tåle å bli bøyd.

Endret av odd2k
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...