Gå til innhold

Hvordan ser din vannkjøling ut?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et kjapt spørsmål. Skal vanntanken fylles mekkfull...ser at på bildene her, noen har dem fylle og andre har ca fylt opp til 1-1,5cm fra toppen..Min er smekk full nemlig, og den har begynt å lekke litt..

5979192[/snapback]

Jeg liker å fylle den NESTEN helt full og ikke helt full. Dette fordi at når den er helt full så blir det press på der strømkablen kommer ut og det kan dryppe litt ut av denne, men dette slipper man helt hvis man lar det være litt luft inne i tanken.

sablabra: Dette kan man jo løse enkelt ved å legge noe gummi eller annet under plexiplaten igjen og stramme til.

Endret av Peterkj
Lenke til kommentar
Et kjapt spørsmål. Skal vanntanken fylles mekkfull...ser at på bildene her, noen har dem fylle og andre har ca fylt opp til 1-1,5cm fra toppen..Min er smekk full nemlig, og den har begynt å lekke litt..

5979192[/snapback]

Det er nok best med 1-1.5cm fra toppen ;)

EDIT: Men hvilken vanntank evt. vanntank/pumpe har du?

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

Så den lekker altså på inngangen til strøm? Dette stod det ingenting om på microplex, og de bruker å teste ting og skrive om evt. mangler. Men det er vel derfor de anbefaler å ikke fylle helt opp. Litt uærlig måte å beskrive den på, syns nå jeg.

Hva med å tette strømtilførselen med silikon e.l.?

Lenke til kommentar
Så den lekker altså på inngangen til strøm? Dette stod det ingenting om på microplex, og de bruker å teste ting og skrive om evt. mangler. Men det er vel derfor de anbefaler å ikke fylle helt opp. Litt uærlig måte å beskrive den på, syns nå jeg.

5979725[/snapback]

Dette skjer i det du skrur fast lokket på tanken. Da presses det volumet av luft/vann som selve lokket bruker, opp igjennom strømtilførselen. Det er egentlig ikke noe problem, eneste du må sørge for er at det ikke er HELT fult. Det lekker foreksempel ikke når jeg snur hele maskinen opp ned!

Endret av Peterkj
Lenke til kommentar

5979725[/snapback]

Dette skjer i det du skrur fast lokket på tanken. Da presses det volumet av luft/vann som selve lokket bruker, opp igjennom strømtilførselen. Det er egentlig ikke noe problem, eneste du må sørge for er at det ikke er HELT fult. Det lekker foreksempel ikke når jeg snur hele maskinen opp ned!

5979827[/snapback]

Min pumpe lekker ikke når jeg snur den opp ned ;) . Men jeg fyller likevel ikke tanken helt opp, jeg lar det være igjen slik at toppen av pumpa er over vannflaten.

EDIT: Det eneste problemet jeg hadde med min var "innvendig" lekkasje. Der hvor vannet pumpes opp lakk det mye innvendig, noe som skapte mye ekstra lyd. Det var bare å skru ut nippelen og surre et lag teip rundt, så det var ikke noe problem.

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Noen har ganske tynne kabler i vannkjølingen mens andre har noen svære feite noen. Hva er best av disse og hva er det som får folk til å velge forskjellig? Er det noen forskjell kjølemessig?

Det er minimal forskjell kjølemessig, og den forskjellen er et indirekte resultat av flow i så fall. Mindre slangedimensjon reduserer faktisk ikke flow veldig mye såvidt jeg vet, men det vil øke mottrykket i kretsen og legge ekstra press på pumpa.

EDIT: Hvordan vet man hvilke kabler/slanger som passer på de forskjellige vannblokkene?

Blokkene har forskjellige gjengedimensjoner, dette er dimensjon på der niplene skrus inn. Så kommer dimensjon utenpå niplene, som slett ikke trenger å være lik gjengedimensjon. Pass på at indre diameter på slangen er lik det niplen er beregnet til å brukes med, dette bør stå spesifisert på produktinformasjon.

Denne blokka har for eksempel 1/8" på gjengene. Skal du bruke 3/8" slange så bruker du en 1/8"-3/8" nippel.

edit: Sablabra, hva mener du med at du ikke ville festa pumpa sånn som Peterkj har gjort? Er det vibrasjon du tenker på, eller? Må vel gå an å fikse noe med gummi i så fall. :hmm:

5979150[/snapback]

Dette ble en oppkvikker i hverdagen. Nå skjønner jeg en god del mer enn jeg gjorde tidliggere.

En ting til: Hvis man har antikoreksjonsmiddel, da trenger man ikke frostveske i tillegg?

Lenke til kommentar
En ting til: Hvis man har antikoreksjonsmiddel, da trenger man ikke frostveske i tillegg?

5986582[/snapback]

Nei, men jeg vil absolutt anbefale å bruke frostvæske framfor korrosjonsmiddel(som ACFluid). Jeg testa acfluid, men gikk med en gang over til konsentrert frostvæske. 1 liter varer i et tiår ;)

EDIT: Dessuten blir det fet farge. 10% er nok ;)

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

5986582[/snapback]

Nei, men jeg vil absolutt anbefale å bruke frostvæske framfor korrosjonsmiddel(som ACFluid). Jeg testa acfluid, men gikk med en gang over til konsentrert frostvæske. 1 liter varer i et tiår ;)

5986634[/snapback]

Hvordan vet jeg hvor mye 10% er? Skal man fylle opp vannkjølingen, tømme alt ut igjen, måle hvor mye det er og så regne ut 10% av dette? Eller finnes det en enklere måte?

Lenke til kommentar

5986582[/snapback]

5986634[/snapback]

Hvordan vet jeg hvor mye 10% er? Skal man fylle opp vannkjølingen, tømme alt ut igjen, måle hvor mye det er og så regne ut 10% av dette? Eller finnes det en enklere måte?

6004194[/snapback]

:!: Haha, bland nå 10% i ett litersmål eller noe, og når du har tømt en, så gjør du bare det samme med nr 2 osv.. :!: :!: :!:

Lenke til kommentar
Legger inn ett lite bilde av min kjøling også her.. Bare vann på cpu, enn så lenge :hrm:

5989090[/snapback]

Likte den cpu blokka! :dribble:

Swiftech?

Jeg tror jeg skal gå for hjemmelaget vannkjølingssett jeg :D

6018896[/snapback]

Det er en APOGEE.

Hjemmelaget vannkjølingssett? Hvilke deler skal du produsere selv? Husk at det er ikke sååå lett å lage egne blokker om du aldri en gang har hatt vannkjøling :whistle:

EDIT: Jeg skal poste nye bilder av min vannkjøling neste helg, da får jeg satt inn mcp655 og mist 500w :dribble:

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Har veldig lyst til å se deres vannkjølingssett.

Hvilke farger dere bruker på slangene o.l.

Vil gjerne vite hvilke deler dere bruker, og hvor bra det kjøler, hvis det er mulig.

Minimum 1 bilde pr. post.

4547947[/snapback]

6005176[/snapback]

Tror det der har gått i glemmeboken - Ikke bare for disse spammerne, for meg også.

Dessuten, det er jo et diskusjonsforum, så, jepp.

Lenke til kommentar

Ett litt mer oversiktlig bilde. Skal sleeve kablene og rydde litt når jeg får tid. Skal ha meg ett nytt kabbis etterhvert også, siden dette var min første vannkjøling, så ble dette chiftec dragon bigtower'et hentet opp fra boden, og lagt under dremelen :p

post-79472-1146474854_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Legger inn ett lite bilde av min kjøling også her.. Bare vann på cpu, enn så lenge :hrm:

5989090[/snapback]

Likte den cpu blokka! :dribble:

Swiftech?

Jeg tror jeg skal gå for hjemmelaget vannkjølingssett jeg :D

6018896[/snapback]

Det er en APOGEE.

Hjemmelaget vannkjølingssett? Hvilke deler skal du produsere selv? Husk at det er ikke sååå lett å lage egne blokker om du aldri en gang har hatt vannkjøling :whistle:

EDIT: Jeg skal poste nye bilder av min vannkjøling neste helg, da får jeg satt inn mcp655 og mist 500w :dribble:

6018906[/snapback]

CPU, GPU, Chipset og tank.

Kommer til å holde på med det i sommer.

Du er ikke så mindre n00b på vannkjøling, selv om du nettopp har fått det :tease:

Lenke til kommentar
Du er ikke så mindre n00b på vannkjøling, selv om du nettopp har fått det :tease:

6022550[/snapback]

Jeg vet, derfor kommer jeg heller aldri til å lage mine egne vannblokker(med mindre jeg av en eller annen pervers grunn får en stor trang til å gjøre det)

EDIT: Men det blir spennende å se, er alltid morsomt med slike worklogs :thumbup:

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...