Gå til innhold

Amd 64 socket 754 mt-30 (25W) i vanlig maskin?

Anbefalte innlegg

Hei på jere folkens.

Jeg har nettopp kastet vekk noen kronasjer på en ny maskin, selv om den gamle dugde greit nok. Nå har det seg slik at jeg prøver å få en stille maskin slik at den kan brukes til radioformål. Jeg har en low-noise kasse med low-noise strømforsyning (egentlig en Coolermaster Cavalier 2 desktop-kasse med proprietær strømforsyning.

Jeg burde kanskje ha spurt før jeg kjøpte, men nå gjorde jeg ikke det siden jeg har sett at folk har brukt mobile-cpuer i stasjonære maskiner.

Jeg har fått maskinen og satt den sammen, men nå er den litt slem med meg. Det er et abit kv-8 kort som skal stå for lått og løye, og cpuen er som nevnt en socket 754 mt-30 cpu i maskinen. Jeg startet den opp, displayet på hovedkortet sykler gjennom et par feilmeldinger før det slår seg av. Kode 9f, to korte og et langt pip. Dette er en feilmelding som ikke er nevnt i manualen.

Så spørsmålet mitt er, hvor sannsynlig er det at det er cpuen som er problemet, at den på en måte ikke krever nok volt, og biosen ikke takler presset.

Var litt usikker på hvor jeg skulle plassere denne posten, men prøvde i denne kategorien da jeg anser det som mest sannsynlig at det er cpuen som tøyser.

Har nemlig ikke noe strømkrevende utstyr i denne maskinen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdatering: Jeg hadde satt i den 4-pins-strøm-saken, men under litt ommøblering så har den løsnet. Så nå får jeg en helt annen feilmelding, samt en to-tone-alarm. Men maskinen stenger seg ikke ned i alle fall.

ManagHead: Låne en? Ja det er fristende, men tror desverre ikke jeg kjenner så mange som har slike slengende. Skal koble til monitor for å se hva feilmeldingen er.

Lenke til kommentar

MT-30 (a.k.a. "Turion") er desverre ikke støttet av alle s754 hovedkort, sånn helt uten videre. Bla. skal Turion ha annen (lavere) driftsspenning enn andre socket-754 CPUer, og den har ogå ny klokkedeling, så avhengig av hovedkortets konstruksjon, kan det i verste fall ikke støtte Turion i det hele tatt. I beste fall kreves en BIOS-oppgradering for eksisterende kort. Mener å ha lest et sted at kun er Asus og DFI som har hostet opp noe slikt foreløpig.

Jeg spurte EPoX om de kom til å lage bios-oppgradering til mitt 8HDA socket 754 kort slik at støttet Turion, og fikk til svar at det kom de ikke til å gjøre :thumbdown:

Ser ikke Turion nevnt i Abit's BIOS-oppgraderinger for AV8. :no:

Hva slags CPU kjøler fikk du til å passe MT-30, forresten? Har forstått det slik at AMD-viftene som følger med Athlon-64 (boxed) ihvertfall IKKE må brukes sammen med Turion pga manglende kontakt som skyldes ulike dimensjoner.

Hva er forresten "radioformål"??

Endret av kolbjorn
Lenke til kommentar

Dersom du får bilde er det sannsynlig at du får flasha bios på ett vis også (jeg var ikke så heldig med min kombinasjon (se sign)). Ang kjøler må du være obs på at nakne chipper er endel lavere enn de med HS og dermed krever en kjøler hvor det er "uvesentlig" hvor høyt CPU ligger over PCB`n (f.eks Thermalright 948U eller de fleste vannkjølingsblokk-løsninger).

Det er svært lite sannsynlig at noen av kortene som finnes i butikker atm har bioser som takler mobile CPU`r. Du må nok belage deg på å få lånt en annen CPU eller sende bios chippen til en som kan hot-flashe den for deg. Men jeg tviler på at ditt nåværende kort vil kunne brukes (du må nok bruke DFI eller Asus (har ikke hørt om Asus selv, men MSI`s K8N postet med de gamle Clawhammer baserte Mobile CPU`ene rett ut av esken for noen mnd siden).

Lenke til kommentar

Ser ikke Turion nevnt i Abit's BIOS-oppgraderinger for AV8. :no:

Hva slags CPU kjøler fikk du til å passe MT-30, forresten? Har forstått det slik at AMD-viftene som følger med Athlon-64 (boxed) ihvertfall IKKE må brukes sammen med Turion pga manglende kontakt som skyldes ulike dimensjoner.

Hva er forresten "radioformål"??

Hmm. Abit har så innihelvete trege sider at jeg ikke finner frem til det jeg trenger å vite.

Det som er litt problematisk med CPU-kjøleren er nok som dere sier, det faktum at den kanskje ikke treffer cpu-kjernen grunnet det faktum at kjernen har blitt fratatt heatsprederen på turionene. Så jeg vet ikke om den tar. Nå har jeg lånt vekk vga (d-sub)-kabelen min så jeg får ikke sjekket om den gir noen feilmeldinger.

Men men. Radioformål er lydsensitive greier. Du vil ikke tro hvor mye støy en radiomic plukker opp. Nå er det jeg holder på med en studentradio da, så jeg kan ikke kjøpe de totalt vifteløse løsningene. Og siden det blir min private maskin og jeg er student tar jeg meg ikke råd til akkurat det. Men må nok kanskje kjøpe ny CPU da. Pokker.

Lenke til kommentar
Tja, du kan kjøpe en Sempron til kr. 550,- mens du venter på at Abit får ut fingern.

Alternativt selge Abit-kortet og kjøpe det s754 kort(ene?) som GAMEpc brukte i sin Turion-iin-a-desktop test.

Hmm. Det var gjerne ikke så dumt det du sier der. Men men, nå må jeg først få nytt studielån. Noe som kanskje ikke skjer før ute i oktober. Så inntil den tid har jeg en turion-brevpresse og lite annet. Men men.

Lenke til kommentar

Forresten, Onkel Kompost, hvordan prøvde du ut Turion/Abit kombinasjonen din? Prøvde du noe annet enn å bare stappe i CPUen, krysse fingre & tær, og håpe det beste?

Siden BIOSen din ikke vet om Turion, så vil det garantert ikke fungere å la CPU-relaterte innstillinger stå på "auto".

Så det kan absolutt være verdt å prøve igjen, men da endre relevante BIOS settinger (eller DIPer på selve kortet, hvis det finnes) fra "auto" til noe manuelt som passer din MT-30 best mulig.

Som utgangspunkt for videre eksperimentering, kan du prøve

CPU "clock multiplier" til 8 og

"VCore" til 1.20 V (eller så nær du kommer)

:thumbup:

EDIT: VCore

Endret av kolbjorn
Lenke til kommentar
Forresten, Onkel Kompost, hvordan prøvde du ut Turion/Abit kombinasjonen din? Prøvde du noe annet enn å bare stappe i CPUen, krysse fingre & tær, og håpe det beste?

Hmm. Det er gode poeng du kommer med. Jeg må jo ærlig innrømme at jeg stappet hele surra i sammen og startet opp. Første gangene slo den seg som sagt av etter få sekunder. Jeg har ennå ikke fått tak i en skjermkabel (jeg trodde jeg skulle ha noen) og jeg orker ikke rote ut skjermkortet fra den funksjonable maskinen og stappe inn i den som er usikker.

Kom også til å tenke på det med den heatspreaderen. Vet ikke hvor tykk den er, og om jeg ikke visuelt kan sjekke temperaturen (som sagt, bare DVI kabel for øyeblikket) tør jeg ikke la ting stå på.

Men jeg skal få lånt meg en vanlig d-sub kabel fra noen jeg kjenner her oppe i nord, og så skal jeg sjekke ut tipsene dine. Du skal ha svært så mange takk for alle innspill så langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...