Gå til innhold

Flytte slave-disk til ny maskin med annet OS

esv

Anbefalte innlegg

Jeg har byttet maskin og operativsystem (Win 2000 Prof --> NT Home Ed). Hadde to disker i den gamle maskinen - en slave med bare data. Denne disken vil jeg ta med meg, selvfølgelig.

Kan ikke så mye om dette, men:

Kan den nye maskinen som kjører NT kommunisere med den gamle ekstra-disken uten videre, eller må jeg partisjonere / formatere / annet på ny i Win NT?

Har montert disken. Maskinen booter som normalt på hoved-disken, og ser ekstra-disken i "enhetsbehandling" uten feilmeldinger. Den er imidlertid usynlig i "min datamaskin". Er ikke helt sikker på master/slave-innstillingen, men tror det er korrekt. (Slave-disken sitter på samme controller som CD-brenneren, og jeg tror det var slik tidligere også.)

Takknemlig for tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke helt sikker, men kjører ikke Win 2000 et nyere ntfs filsystem enn windows nt? Derfor tror jeg ikke at du vil kunne bruke dataene på disken din med win nt... Jeg skal ikke si noe helt sikkert, men det er hva jeg tror

Lenke til kommentar

cd/dvd på en idekanal, og hd master og slave på den andre ide-kanalen

(sett hoveddisken din ytterst på en idekabel, og sett jumperen til slave. Så setter du den gamle "datadisken" din på midten av samme idekabel og setter jumperen til slave.

Så setter du CDrom til master på den andre idekabelen).

Men hvorfor kjøre win NT 4.0 på en ny maskin?

uansett, hvis disken din er partisjonert til FAT32 filsystem, så skal den kunne dukke opp i NT, mens om den er formatert til NTFS så er jeg litt usikker på om NT vil kunne lese den. NT har vel også en grense på at den ikke klarer å lese disker som er større enn 132GB, (hvis disken din er større, da)

LYkke til ihvertfall :)

Lenke til kommentar

Win NT Home Ed finnes ikke. Har du mekka'n sjølv? Du mener vel XP Home ed? Hvis du virkelig har installert NT kan du ikke lese FAT32. Når det gjelder NTFS er jeg litt usikker, men jeg mener det skal gå å lese NTFS (har aldri prøvd), selv om det er en nyere versjon av NTFS i W2K enn i NT.

Hvis du har XP Home og brukte FAT32 på den gamle datadisken burde du konvertert den til NTFS før du flyttet den. Evt. kan du koble den opp i en W2K-maskin og konvertere den der.

I flg. MS kan det være problem å aksessere FAT32-partisjoner som er opprettet i et annet OS. Vet du om du hadde NTFS eller FAT32 fra før?

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

å flytte disk over fra win 2000 til win xp skal ikke være noe problem, hverken med ntfs eller fat32 filsystem... Vil dog anbefale å konvertere disken til ntfs hcis den er fat32 i dag. Mye mer stabilt filsystem

Lenke til kommentar
flytta med min gamle HD fra win 2000 over til ny pc med win xp pro hadde ingen problemer.

ntfs er det på gamle disken

er det fat på gamle disken er det jo bare og konvertere til ntfs, eller beholde den gamle fat32 det går greit

Endret av kvase
Lenke til kommentar

Ser du disken i Disk Management og evt. hva kan se av info om disken der?

Hvis du ikke vet hvor du finner det høyreklikker du My Computer (Min Datamaskin) og velger Manage (Behandle), gå så inn på Disk Management (Diskbehandling).

Lenke til kommentar
Ser du disken i Disk Management og evt. hva kan se av info om disken der?

Hvis du ikke vet hvor du finner det høyreklikker du My Computer (Min Datamaskin) og velger Manage (Behandle), gå så inn på Disk Management (Diskbehandling).

Skal vi se ...

Disk 0 Standard 74,52 GB (Klar)

Har to partisjoner:

(1) BACKUP 7,80 GB FAT 32 OK (Ukjent partisjon)

(2) HDD (C:) 66,72 GB NTFS OK (System)

Disk 1 Dynamisk Ekstern

Ingen info om partisjoner (grått vindu)

Ser i alle fall ut som både FAT og NTFS er kjente saker i XP.

Er det bare noe tull med master / slave her...?

Lenke til kommentar
Ja, det kan være tull med master/slave.

Det skal bare være en av hver på hver idekabel

Altså 1* slave og 1*master

Det anbefales å ha hardisker på samme kabel :)

Ekstradisken min er satt som "slave", hvis jeg tolker diagrammet og teksten fra Western Digital (på nettet) riktig - "jumper" montert på pinne 3-4 gjør dette:

- Spread spectrum clocking enabled

- Power management enabled

- Controlled spinup via spinup command per ATA standard

Regner med at "controlled spinup per command" er "slave-trikset" - disken ligger stille til systemet er oppe, og ber disken starte.

OK - disken er nå på samme kabel som CD-brenneren (bare der det var ledig plass i farten). Er CD-brenneren master eller slave vanligvis?

Lenke til kommentar

(Må legge til: Systemdisken er fysisk plassert sånn at det er umulig å koble begge diskene på samme kabel - uten å kjøpe ny kabel. Hvis jeg slipper, er jo det helt optimalt : )

Lenke til kommentar
Ta ut cd-brenneren og se! Det er ikke værre enn det ;)

Jeg er helt dust på disse tingene (selv om jeg har en bratt læringskurve akkurat nå, he he!)

Er det i så fall en jumper på brenneren? Og deretter er det hipp som happ hvilken av disse to enhetene som er slave?

(Forresten: Ikke bare bare å skjønne hvordan en moderne PC er skrudd sammen, altså. Mye klips og plast og dritt, men det skal jeg ikke plage forumet med!)

Lenke til kommentar

Nåvel - disken er nå "master" på sin egen controller, ytterst på kabelen, der hvor brenneren satt. Har altså koblet bort brenneren foreløpig. Maskinen bootet som normalt på systemdisken.

Fremdeles finnes disken i "enhetsbehandling", men ikke i "min datamaskin". Har brukt "scann disker på nytt" i diskbehandlling, men fikk ikke noen valg etter det...?

Fremdeles:

Disk 0 Standard 74,52 GB (Klar)

Har to partisjoner:

(1) BACKUP 7,80 GB FAT 32 OK (Ukjent partisjon)

(2) HDD (C:) 66,72 GB NTFS OK (System)

Disk 1 Dynamisk Ekstern

Ingen info om partisjoner (grått vindu)

Grmf....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...