canutta Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Jeg har kjøpt meg et Pinnacle PCTV kort med antenne-, Composite-, og SVideo-inngang. Dette tenkte jeg å bruke til å overføre våre VHS-filmer til DVD. Ifbm dette, prøver jeg å miste minst mulig kvalitet i løpet av prosessen. Blir det da sånn: Pinnacle TV-kortet komprimerer til DVD-kvalitet det som kommer inn. Ved slik komprimering er det alltid et lite tap? Pinnacle Studio 9 komprimerer ved capture, nytt tap? Pinnacle Studio 9 lager DVD-filer og komprimerer på nytt? Nytt tap? Tilsammen blir dette tre operasjoner med komprimering som alle gir et lite tap? Jeg ser at når jeg spiller av VHS-kassetten har denne noe bedre bilde-kvalitet enn DVD-platen jeg til slutt får laget. En annen ting er at jeg ikke får brukt SVideo-inngangen. Den gir bare sort/hvitt. Composite og antenneinngang fungerer bra, men mange sier at SVideo er bedre enn Composite. Stemmer dette? Noen som har stalltips til hvilke innstillinger jeg bør bruke, både ved capture og ved brenning? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Det er ikke så lett å konvertere et analogt videosignal til et digitalt signal. Problemet er støy på bildet ut fra videospilleren. Kort fortalt lager denne støyen problemer når filmen skal komprimeres til mpeg. Filmen er egentlig masse bilder som kommer med ca 25 stk pr sek. For at det skal være noe nytte i mpegkomprimering, så må bildene være noen lunde make. Støyen gjør at komprimeringsprogrammet opplever hvert bilde helt annerledes enn det foregående. Måten å løse dette på er å fjerne støy fra filmen før den komprimeres til mpeg. Dette må gjøres mellom videospilleren og caturekortet på pcen. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 (endret) Slik gjør jeg det: - VHS til PC med Lossless CODEC. (HUFFYUV e.l.) - Crop'e, resize videoen med redigeringsprogram. - Encode til MPEG2(DVD) med CCE. Bruker da Multipass-encoding. (ca. 5 pass.) Evt. støy kan man fikse litt på før man crop'er, resizer etc. men FØR man encoder til MPEG2(DVD) Edit: Det er viktig at du kutter vekk de sorte rammene rundt filmen. Bråe overganger i farger bruker masse bits. Endret 23. juli 2005 av sedsberg Lenke til kommentar
Hobbyfotografen Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Den måten jeg gjør det på er kanskje ikke den beste rent kvalitetsmessig men jeg kobler DV-kameraet til scart-utgangen på videoen og bruker DV-kameraet som video. Dermed så kjører jeg filmen til PC via Firewire. Når jeg spiller av DVD og sammenligner med VHS så er det helt likt. Man kan ikke få bedre kvalitet uten å måtte gjøre noe i redigeringsprogrammet. Men da snakker man program til flere tusen... Lenke til kommentar
Iza Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 (endret) Har du kjøpt Pinnacle PCTV 100i 100e så får du foreløpig ikke brukt videoinngangen iflg. Pinnacle. Det kommer visstnok software for dette senere. Endret 30. juli 2005 av Iza Lenke til kommentar
kalle_k Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Jeg er en fersking vedr. videoredigering og leser med interesse denne debatten. Har mange VHS og SVHS filmer liggende som jeg gjerne skulle hatt over på DVD. 1. Hva er best, et internt PC kort eller en ekstern enhet. 2. Hva brukes for å fjerne støyen fra filmen mellom videospiller og pc? 3. Kan jeg få noen anbefalinger på type pc kort eller ekstern enhet? Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Det beste å satse på nå er nok en stasjonær DVD-opptaker. De billigste koster ikke mer enn 2000kr (uten harddisk). Har selv masse VHS liggende som jeg hadde tenkt å overføre til PC sånn som du nevner. Men den tanken har jeg parkert. Kommer til å kjøpe meg en DVD-opptager isteden. Mye enklere Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Det beste å satse på nå er nok en stasjonær DVD-opptaker. De billigste koster ikke mer enn 2000kr (uten harddisk).Har selv masse VHS liggende som jeg hadde tenkt å overføre til PC sånn som du nevner. Men den tanken har jeg parkert. Kommer til å kjøpe meg en DVD-opptager isteden. Mye enklere Har vurdert dette selv siden jeg av en eller annen grunn ikke får overføring fra VHS til PC via DV-kameraet til å fungere. Ulempen er når en ønsker å redigere filmene på pcen må man igjen overføre fra DVD-opptakeren. Noen som vet om dette kan skje i én i og samme operasjon som ved overføringen fra VHS til DV-opptaker? Lenke til kommentar
christopherH Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Vet ikke om du har fått rettet opp sort\hvitt problemet ditt, eller hva slags maskin du sitter på. Men en "color-fix" adapter pleier å gjøre underverker på sånne ting. Koster en 100-lapp på f.eks ComputerCity. ChristopherH Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Er det noen gode nybegynnerprogram for vhs -->dvd? må ikke være for avansert. Kansje dere har noen råd og tips også? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Ta en test på noen minutter først og sjekk om du også får problemer med audio/video-sync. Er et vanlig problem at lyden og bildet går i forskjellig hastighet. VirtualDub har en funksjon for å låse hastighetene til hverandre. Lenke til kommentar
esbe Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Jeg har kjøpt meg et Pinnacle PCTV kort med antenne-, Composite-, og SVideo-inngang.Dette tenkte jeg å bruke til å overføre våre VHS-filmer til DVD. Ifbm dette, prøver jeg å miste minst mulig kvalitet i løpet av prosessen. Pinnacle TV-kortet komprimerer til DVD-kvalitet det som kommer inn. Ved slik komprimering er det alltid et lite tap? Pinnacle Studio 9 komprimerer ved capture, nytt tap? Pinnacle Studio 9 lager DVD-filer og komprimerer på nytt? Nytt tap? Tilsammen blir dette tre operasjoner med komprimering som alle gir et lite tap? Jeg ser at når jeg spiller av VHS-kassetten har denne noe bedre bilde-kvalitet enn DVD-platen jeg til slutt får laget. En annen ting er at jeg ikke får brukt SVideo-inngangen. Den gir bare sort/hvitt. Composite og antenneinngang fungerer bra, men mange sier at SVideo er bedre enn Composite. Stemmer dette? Noen som har stalltips til hvilke innstillinger jeg bør bruke, både ved capture og ved brenning? Hei, ser at du er opptatt av kvalitet. Det skulle bare mangle at en ikke kan forvente like god kvalitet på DVD som på bånd. Som du sier sålenge man komprimerer blir det alltid et tap. Hvis du har et miniDV kamera med analog inngang og digital utgang kan du kopiere fra vhs til dv kamera med minimalt tap. Bare sørg for gode signalkabler for det analoge signalet. Nå har du sikret dataene med best kvalitet. Må du absolutt brenne det senere må du akseptere et nytt tap. (Hvis jeg skal laste inn fra minidv til pc på format.AVI tar en 60 min dv ca.12Gb! Det er det ennå ingen dvd systemer som takler, så bånd er fremdeles best. Det er ikke for ingenting at minidv avspillere er dyre). Lenke til kommentar
hemo Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Men en "color-fix" adapter pleier å gjøre underverker på sånne ting. Koster en 100-lapp på f.eks ComputerCity. Og det var? Eg leita på ComputerCity, men klarte ikkje å finna noko "color-fix". Så kva i alle dagar er "color-fix" til ca. 100,-?? Lenke til kommentar
dapre Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 (endret) Blir det da sånn:Pinnacle TV-kortet komprimerer til DVD-kvalitet det som kommer inn. Ved slik komprimering er det alltid et lite tap? Pinnacle Studio 9 komprimerer ved capture, nytt tap? Pinnacle Studio 9 lager DVD-filer og komprimerer på nytt? Nytt tap? Tilsammen blir dette tre operasjoner med komprimering som alle gir et lite tap? Nei, slik blir det ikke. Du bruker ENTEN Tv-kortets opptaksprogram til å ta opp programmet, ELLER opptaksfunksjonen i selve Studio 9. Slik kan du gjøre det : 1. Ta opptak via tv-kortets eget opptaksprogram - så lenge dette kan ta opptak via LOSSLESS codecs som feks PicVideo MJPEG eller Huffyuv. Dette krever en relativt kraftig maskin og MASSE harddiskplass. Fortrinnsvis en egen disk for bare videomateriale. 2. Ta opptak med Studio 9 så lenge......se pkt 1 3. Jo høyere oppløsning på bildet jo bedre kvalitet til slutt. Men også større krav til maskin og hardiskstørrelse og hastighet. 4. Hent inn AVI filen i Studio 9 eller annet redigeringsprogram. 5. Rediger 6. Bruk den innbygde DVDauthor funksjonen i S9 eller bruk et annet program. Lag menyer og brenn ut som DVD. 7. Jo høyere bitrate, jo bedre kvalitet, men jo mere plasskrevende. 8. Nå decoder S9 filene fra LOSSLESS AVI til komprimert MPEG2, bygger meny og brenner DVD. 9. Enkelte liker å bruke enkeltstående programmer som henholdsvis tar seg av capture, MPEG2 encoding og DVD authoring. Alt for å ha full oversikt over hvert steg i prosessen og sikre seg max kvalitet. Spesielt viktig er decodinga fra AVI til komprimert MPEG2, der er jo her den endelige billedkvaliteten blir bestemt. Ikke alle er like fornøyd med den kvaliteten S9 leverer, og bruker derfor andre programmer (innkl. meg selv) som feks TEMPGEnc 2.5. http://www.tmpgenc.net/e_main.html Videoeditors (og annet) : http://www.videohelp.com/tools Hjelpesider : http://www.doom9.org/index.html?/guides.htm http://www.videohelp.com/ http://www.aussievideosearch.com/ Jeg ser at når jeg spiller av VHS-kassetten har denne noe bedre bilde-kvalitet enn DVD-platen jeg til slutt får laget. Gjør du det som nevnt ovenfor vil nok forskjellen bli minimal En annen ting er at jeg ikke får brukt SVideo-inngangen. Den gir bare sort/hvitt.Composite og antenneinngang fungerer bra, men mange sier at SVideo er bedre enn Composite. Stemmer dette? Det er vel litt bedre, men må du ikke ha en S-VHS for å dra nytte av dette ?? Bruker selv kompositt og er fornøyd. Noen som har stalltips til hvilke innstillinger jeg bør bruke, både ved capture og ved brenning? Det er verre...hehe Her spiller smak og behov inn. Dessuten er det slik at økt kvalitet gir økt filstørrelse og dermed mindre plass på hver DVD. Man må altså vurdere og komme fram til et kompromiss. Mindre interessange opptak kan gis mindre bitrate og dermed minke filstørrelsen. Omvendt med uverderlige og viktige opptak. Jeg tar feks opptak av programmer fra digital antenne. Tar opptak med max kvalitet, men komprimere i ettertid ned til "low resolution DVD" med en oppløsning på kun 352x288 og en gjennomsnittlig videobitrate på 1280 kbps, og en lydbitrate på kun 96 kbps. På en vanlig analog tv blir dette usedvanlig bra. Feks kan man dermed ha 19 episoder av Seinfeld (19 x ~22:30 min) på en DVD. Har rippet noen filmDVD'er til dette formatet uten at noen har merket noe forskjell. Til sammenlikning har kjøpeDVD'er en oppløsning på 720x576 og en videobitrate opptil 9-10000 kbps, og lydbitrate på 224 kbps. I tillegg kommer diverse ekstramateriell. Dog er disse innspillt på doublelayer DVD'er. Spør gjerne hvis du lurer på noe mere, men spesifiser helst Lykke til Endret 24. august 2005 av dapre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå