Gå til innhold

HD finner ikke os

Anbefalte innlegg

Jeg fikk låne en gammel HD på 13.5 gig, det er en Western Digital caviar 135AA.

Denne satte jeg sammen med noen gamle pc-deler for å ha en pc #2 til surfing osv.

Disken kommer fra en Compaq.:roll:

Problemet er at når jeg innstalerer XP så er det et sted der maskinen rebooter for å fortsette instalasjonen så klarer den ikke å finne noe os å boote.

Jeg har prøvd både FAT32 og NTFS.

Noen som vet hvordan dette kan fikses?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HD står som 2. boot device... CD-romen som 1.

Other boot device er på.

Maskinen finner jo disken, det er ikke noe problem. Men klarer ikke å laste OSet.

Compaq har sikkert låst disken til sine egne maskiner :roll:

Lenke til kommentar

hei. harddisken blir funnet under Bios ja?

blir harddisken funnet under partisjoneringsprogrammet til Windows XP plata? hvis partisjoneringsprogrammet ikke finner harddisken så får den jo ikke til å begynne å kopiere filer over til disken heller. jeg tror det er noe galt med disken jeg. kan ikke skjønne noe annet siden at det kommer feilmelding når du setter harddisken til å boote først. har du prøvd andre Windows versjoner da?

Lenke til kommentar

Får innstalert en del av XP, får partisjonert disken og formatert den.

Prøver med win 98 nå.

Edit: 98 kom ikke forbi "checking pci devices" eller noe sånnt.

Edit 2: Hvorfor klarer jeg å formatere viss ikke disken funker? :dontgetit:

Endret av ersa
Lenke til kommentar
Sikkert dumt spørsmål:

Tar du ut XP cd´n og evt.  diskett i 3,5" før omstart?

Nei, XP-cden står i hele tiden.

Kan prøve linux, må bare laste ned først.

Edit: Noen som vet om en grei linux-distro som er på cd-image og ikke dvd?

Endret av ersa
Lenke til kommentar
HD står som 2. boot device... CD-romen som 1.

Other boot device er på.

Ja!

Kanskje du skal forsøke å ta den ut ved omstart....

Om du leser medlingen du får før omstart, står det muligens der også at du skal fjerne cd og evt. floppydisk...

Ellers vil maskinen forsøke boote fra floppy eller cd....

Du får beskjed om å sette den inn igjen når det er behov...

EDIT:

Se ny post:

Endret av aron
Lenke til kommentar

Det var noe av det første jeg prøvde :p

Står fremdeles at den ikke finner noe OS. Ganske rart viss disken er defekt at jeg klarer å formatere den.

Noen som vet om compaq har noe sperre på diskene sine?

Lenke til kommentar

Står HD på samme kabel som Cd? Sjekk i såfall jumpere på både HD og CD at de er "jumpet" til henholdsvis master og slave.

Det beste er å sette HD på egen kabel og CD på en annen om det er uttak til det på hovedkortet. I såfall setter du begge til master.

Lenke til kommentar

Begge har egen kabel. HD er primary master og CD-drevet er secondary slave.

Jumperene står det ikke noe info om hvordan de skal stå når de har hvilken funksjon... disken var jo master i compaqen den kommer ifra, så jeg tror at den er master.

Gjør det noe at cd-drevet er slave?

Lenke til kommentar

Siden maskinen finner Cd´n er det neppe et problem...

Da har jeg ikke andre ideer en at du trykker "brake" etter at diskene er listet opp i oppstartsekvensen. Da får du tid til å lese hva som står. For å komme videre trykker du esc og så brake i neste bilde osv..... Om du ikke rekker å fryse bildet der du vil er det bare starte på nytt...

På denne måten kan du se om bios gjenkjenner HD riktig. Den bør stå som primary master og riktig antall gB..

En annen ting du kan gjøre er å slå av maskinen ved omstart og trekke ut strømmen til cd´n for å sjekke at ikke den forstyrrer.. Det samme gjelder om det er en Zipdrive, tapestasjon eller noen andre stasjoner i maskinen.

For å være helt sikker setter du bios til HD som 1. bootdevice under omstarten.

En annen ting er å sjekke at det ikke er noen spesielle diskkontrollere innbygget på HK. I såfall må du koble HD til en vanlig IDE kontakt. I slike tilfekker er det som regel mer en 2 kontakter hvorav 2 har en annen farge + kontakt til floppy.

Endret av aron
Lenke til kommentar

All info som bios gir om disken er riktig, jeg tror ikke at det er noe spesielt med IDE-kontaktene (Abit NF-7 S2G).

Selv når cd-romen er koblet fra kommer meldingen "manglende operativsystem" opp.

Floppy har jeg ikke på maskinen.

Lenke til kommentar

Om det er dette HK du har så har det 2x SATA og 2x IDE porter.

Om du også har SATA disker i maskinen må du koble bort disse under installasjonen.

Kan være lurt å gå igjennom dokumentasjonen for å sjekke om det er spesielle ting som må gjøres når OS skal ligge på en IDE disk.

Den disken du forsøker å innstallere er det en UltraDMA disk? Om ikke bør du slå av UDMA i bios og sette den aktuelle diskontrolleren i PIO mode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...