hølands_gutt Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 hei jeg driver og ser på finn.no, og vil driver og ser på 25 hk lang stamme, også gikk jeg på en litt nyere yamaha 9,9 for 5.500 kr kort stamme! hva er forskjell? ikke hk men kort og lang? fart? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Kommer ann på hva slags kjøl og hvordan motoren står på båten... Lang stamme vil si at det er langt ned til propell om du setter den på en f.eks With 10', da vil den ikke gå så bra som med kort... Men med kort stamme på en båt som burde ha lang stamme, så vil det bare flytte seg så vidt det er, fordi propellen da ikke sitter "under" kjølen... Altså ikke noe vann å flytte.. Lenke til kommentar
hølands_gutt Skrevet 23. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2005 okey så det har noe med vannhøyden på båten er altså! har ikke noe si med at den vil gå tregere? jeg vet ikke hvor høy båten er men jeg skal til hytta i morra så da skal jeg nok måle litt og forskjellig! Lenke til kommentar
eivi91 Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Hvilken båt har du forresten? Lenke til kommentar
hølands_gutt Skrevet 23. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2005 det er ukjent fikk jeg beskjed av han jeg kjøpte av, men jeg som jeg sier jeg skal se på det i morra! fordi jeg har akkurat kjøpt den! Lenke til kommentar
Zjaxy Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Visst du ser ser på motoren din så er det et planings finne rett over propellen.. Den skal stå likt med kjølen. På en lang stammet motor står denne 7cm lenger ned en på en kortstammet... Dvs: Er båten din bygd for kortstamma så må du heise akterspeilet 7 cm! Lenke til kommentar
hølands_gutt Skrevet 23. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2005 ok så det går fint vis jeg setter på en lang stamme så lenge den kan heises.. Lenke til kommentar
eivi91 Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Planings finnen skal vere 30-50mm under kjølen. I hvertfall med Tohatsu. Lenke til kommentar
Zjaxy Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Visst du skal heise motoren må du jo bygge på akterspeilet... Da bør du ha litt kunnskaper om glassfiber og støyping! Lenke til kommentar
hølands_gutt Skrevet 26. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2005 hmm jeg skal kikke litt etterhvert takk for hjelpen da gutter! Lenke til kommentar
Zjaxy Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Men det er klart fordel med en langstammet motor! For vist man bygger opp akterspeilet så det passer til en lang stamme vil ikke selve maskinen stå så nærme vannet... så når da sjøen slår over bak når man går ned av plan treffer den ikke motoren så veldig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå