guezz Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 (endret) Det er velkjent sak at bilavgiftene på nye biler er svært høye sammenlignet med andre vestlige land. Hvis en kjøper en bil til kr. 300 000 går rundt halvparten til staten. Denne avgiftspolitikken fører til at bilparken i Norge er 10 år, mens den i resten av Vest-Europa ligger på rundt syv år. Det hersker ingen tvil om at nyere biler er bedre sikkerhetsmessig, noe som fører til færre trafikkdrepte og hardt skadede. Avgiftpolitikken på nye biler er fokusert på miljø (store og sterke biler har høyere avgifter), og jeg kan ikke se bort ifra at nye biler blir sett på som en melkeku fra staten sin side. Det jeg ønsker å se er en mye mer rettferdig avgiftspolitikk, og jeg er prinsipielt ikke imot a ta miljøhensyn, så lenge det er innen rimelighetens grenser. Her er mitt forslag <200hp og <2.0L: Minst 50% lavere enn dagens avgifter 200-249hp og <2.5L: Rundt 40% lavere enn dagens avgifter 250-300hp og <3.0L: Rundt 30% lavere enn dagens avgifter 300+hp: Rundt 25% lavere enn dagens avgifter Hvis det er lovlig, ville jeg ha redusert avgiftene noe mer på biler som får 4 eller 5 stjerner på NCAP-testen. Hva fører dette til Vi vil få etter hvert en bilpark på rundt 6-7 år. Brorparten av bilparken vil bestå av biler med under 250hp og 2.5L. Den billigste bil-klassen vil dominere siden den er sprek nok for folk flest og er veldig billig. Dessuten forurenser denne bil-klassen ikke så veldig mye heller, noe som må behage "the trehuggers". Sikkerhetsmessig vil dette føre til færre trafikkdrepte og hardt/lettere skadede. Dessuten vil bilparken i hovedsak bestå av biler av moderat størrelse, noe som reduserer muligheten for stor-bil-møter-liten-bil (tenker da spesielt på USA). Økonomiske konsekvenser for staten Staten vil i dette scenarioet ha omtrent 40% i tapte inntekter gjennom reduserte avgifter. Det er imidlertid veldig ignorant å si at staten derfor taper 40% i faktiske inntekter. Det en da glemmer er at folk da vil kjøpe biler oftere (flere biler selges totalt sett), noe som er en naturlig forklaring på at bilparken blir yngre. Dessuten vil både antall hardt skadede og lettere skadede reduseres, noe som igjen fører til reduserte utgifter for sykehusene. En kan ikke se bort ifra at de faktiske utgiftene blir rundt 10%, hvis ikke mindre. Synes dere at dette virker som et fornuftig forslag? Endret 23. juli 2005 av guezz Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Har ikke så mye peil på avgifter på biler så er det mulig at du kan poste de gjeldene regler for avifte på nye biler. Det kunne også føre til en seriøs diskusjon. Lenke til kommentar
guezz Skrevet 23. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2005 Har ikke så mye peil på avgifter på biler så er det mulig at du kan poste de gjeldene regler for avifte på nye biler. Det kunne også føre til en seriøs diskusjon. Din Side sin overfladiske forklaring på norske bilavgifter Din Side sin mer detaljerte forklaring Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 (endret) Vil det ikke være mer hensiktsmessig med avgifter etter utslipp? EDIT: Danmark har vel enda værre engangsavgift enn Norge. Endret 23. juli 2005 av sluffy Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Hold avgiften høg på biler med store co2 utslipp (eventuelt infør egen co2 avgift på bil) og senk på biler som er gunstige for miljøet. Det og gi bilen eit ekstra kutt fordi den er siker er nok sikert og ein god ide. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå