Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Effektanlegg på bil uten turbo

Anbefalte innlegg

Heisann,

vil jeg få noe merkbar effekt på bilen min hvis jeg setter på et effektanlegg?

Jeg har en Saab 93, '99 mod, 2.0L, Automat. Er greit med kraft i bilen, men man får jo aldri nok :)

På forhånd takk.

Mvh

Stig-Ørjan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skyt meg viss eg tar feil, men er ikkje effektanlegg mest for lyden sin skyld?

Moderat effektøkning på 4-5 hk kanskje?

Ja, jeg vet ikke :-) Derfor jeg spør...

Hva kan jeg gjøre da for å få litt ekstra gamp ut av motoren uten å skifte hele dritten med en turbomotor (som man sikkert kan få kjøpt i Sverige til en billig penge)?

Mvh

Stig-Ørjan

Lenke til kommentar

Stort sett får man ihvertfall fetere lyd, og da kjennes det jo ut som bilen går bedre :D Effektmessig kan man både få og miste effekt, Men stort sett kan man få et par hester i pluss. Er du intr. i hester kan du chippe og bygge om lufttilførslen så motoren får kald luft, da får du kanskje noen titalls hester ekstra.

Lenke til kommentar

Det banlige er KN filter og effektanlegg. Uansett du får nok ikke mer enn et par-tre hester ut av dette, isåfall må du ha grenrør på eksosen. Det er dyrt å chippe den, kan like hjerne sette på en trimkam så du får litt mer aggresiv timing. Hør med verkstedet som har spesialisert seg på saab... Når du trimmer ryker all garranti... Effektanlegg og KN filter vil ikke ha no å si...

Lenke til kommentar

Klart du kan sette på grenrør og "trimmkam" men på en bil med automat kan det bli litt rart hvis man bytter kamaksler.... Stort sett flytter man arbeidsturtallet på motoren når man bytter kammer og det kan jo føre til at girkassen girer på feil turtall osv. ettersom det er en ganske ny bil med sannsynligvis elektronisk styrt automat. Og prismessig i forhold til chip, kam og grenrør kan man jo som kekepower sier bytte over til en turbomotor :yes:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For det første vil du ikkje få et titalls hk ekstra ved å chippe og tilføre meir kald luft.

Motoren får kald luft allerede, men en chip vil gi deg 7-12 hk ekstra vil eg tru, og med effektanlegg i tillegg vil du nok havne på en 8-15 hk, avhengig av hvilket effektanlegg og hvilken chip

Lenke til kommentar
For det første vil du ikkje få et titalls hk ekstra ved å chippe og tilføre meir kald luft.

Motoren får kald luft allerede, men en chip vil gi deg 7-12 hk ekstra vil eg tru, og med effektanlegg i tillegg vil du nok havne på en 8-15 hk, avhengig av hvilket effektanlegg og hvilken chip

Så 12- 15 hester er ikke titall? Klart motoren går bedre hvis den får kaldere luft... Det er jo derfor man monterer intercoolere på biler med turbo, for å KJØLE luften... Det blir som regel en del varme grader i selve motorrommet og da kan faktisk ekstra tilførsel med kald luft gi flere hester :D

Lenke til kommentar

Eg trur dei rekner ca 1 hk per 7 grader på lufta, så klarer du 2 hk der er du heldig. Det som og er viktig å tenke på er at du ikkje gjør så mye for å stenge ute den varme lufta at motoren får for lite luft.

Et titals tok eg som 20++ hk, ikkje 8-15 hk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...