Gå til innhold

Krimserien "The Wire" - Verdt å bruke pengene på?


Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Etter et helt skoleår med skryt om denne serien fra medstudenter, og ikke minst en rekke lovord her inne på forumet, fikk jeg endelig karret meg til å se hele serien i april og mai. Jeg bøyer meg i støvet og joiner koret: The Wire er virkelig en av de beste seriene noensinne. Så rik, så fantastisk, så brutal, så vond...

 

Sesongene rangeres slik: 4, 1, 3, 2, 5. Sesong 4 var den beste og noe av det mest hjerteskjærende jeg har sett. Denne serien får en virkelig til å tenke litt annerledes om livet, kudos!

Lenke til kommentar

Jeg liker alltid det jeg har sett sist best, og i dette tilfellet er det The Wire. Men erfaringsmessig skal jeg ikke la meg lure av det rykende ferske inntrykket. Tror The Sopranos egentlig fortsatt troner øverst, men du verden så bra The Wire er. Så fort jeg har fått tilbake depositumet skal jeg ta en tur til Platekompaniet og få kjøpt de tre første sesongene (jeg har allerede sesong 4 og 5 på DVD, rare meg).

Lenke til kommentar
Når det kommer til serier, kommer man ikke utenom den eminente Brideshead Revisited (1981). Har du ikke sett den ennå, er du herved kommandert til å gjøre det.

 

Siden også du likte The Wire, skal du få litt ekstra hjemmelekse. Enjoy!

Jeg så filmen som gikk på kino i fjor, har du sett den? :p

 

Platekompaniet selger "The Corner" også, mener jeg å huske. Snapper den kanskje med meg når jeg går for raidet på de tre første sesongene av The Wire.

Lenke til kommentar
Jeg så filmen som gikk på kino i fjor, har du sett den? :p

Fysjskammeseg. Å sidestille det makkverket med originalverket kvalifiserer til at spanskrøret må hentes fram. Nei, du har værsågod å se serien. Bedre enn dette blir det simpelhen ikke. Serietreenigheten din er svært god men må finne seg i å bli forbipassert av denne perlen. Jeremy Irons, John Gielgud, Anthony Andrews, Laurence Olivier - need I say more?

Endret av Montag
Lenke til kommentar

Vel, det er jo David Simon som har lagd The Wire som har lagd The Corner. Så hadde du egentlig forventet noe dårlig hvis du liker The Wire så mye(som jeg hvertfall ser du gjør)? Mye av samme skuespillere som Reg E. Cathey(som jeg syntes spesielt gjorde et godt inntrykk i Oz og The Corner, et særdeles mindre i The Wire) og selvfølgelig Clarke Peters.

 

Hvis du vil sjekke ut noe mye tidligere fra David Simon så har du jo nesten-klassikern Homicide: Life On Street med mange perleskuespillere som gikk over til andre serier etterpå. Callie Thorne fra Rescue Me som er en av mine store favorittserier på høyde med The Wire for min del. Daniel Baldwin som ja, han er en Baldwin. Richard Belzer som gikk over til L&O:Special Victims Unit med samme karakterer og, en genial karakter må jeg si av en brukbar komiker. Giancarlo Esposito en litt sær skuespiller med en del småroller, blant annet begynte å være med i Breaking Bad. Og til slutt blant annet Michelle Forbes fra True Blood.

 

Men Lars, det er et prosjekt du burde også sjekke etter nyheter om. Fordi David Simon og Tom Fontana(en mann som også er like genial som Simon spør du meg) skal lage en mini-serie sammen. Tom Fontana er enn gangske stor mann innenfor de virkelig store krimseriene i statene. Da han er kamerat til Dick Wolf som både er ansvarlig for både Lov Og Orden/Law And Order og Miami Vice. Og det som sikkert noen vet er at Tom Fontana er mannen bak Oz. Også en av tidnes beste serier hvis du spør meg.

 

Så at Fontana og David Simon jobber sammen er bare fantastisk spør du meg. Manhunt heter mini-serien forresten, og plottet skal handle om modern til Lincoln. Noe som kan bli veldig bra med de to som skapere av serien.

Lenke til kommentar

Ohh nice med the wire tråd, så alle episodene for en god stund siden (uten om de 2. siste de drøyet vel jeg og mamma i flere måneder fordi vi ikke ville det skulle være over :( ) .Har creepet litt rundt her og lest i det siste må si at jeg er veldig enig og uenig med noen av innleggene her (men det nytter vel ikke å begynne å diskture med ting som ble skrevet i 2008). En ting jeg reagert litt kraftig på var at noen ikke synes vi ble godt nok kjent med karakterene, at vi bare kjente dem på et overfladisk nivå noe som jeg må si jeg er totalt uenig i. Jeg vet ikke med dere men jeg satt å skreik til tv skjermen: "KJEMP D'angelo KJEMP for faen" i det han ble kvelt og satt med en tåre i øynene når Wallace ble skyt osv. Det viser bare hvor brutalt det er der ute og hvor brutal serien er du vet liksom aldri når favoritt karakteren din (fra "the streets" da) kan bli drept.

 

Når alt kommer til alt så tror jeg at jeg likte "gangster" delen av serien best, men synes aldri politi eller politikk delen ble kjedelig, og igjen som jeg leste tidligere blir jeg irritert over folk som sier at serien bare tar opp disse tre tingen for den er så mye mer en det.

 

Jeg tror det er veldig bra jeg så alle episodene med mamma for da fikk vi på en måte ett ungt og et voksent perspektiv på det hele. Vi diskuterte nesten ett eller annet som hadde skjedd etter vær episode og hva vi mente om det og det osv. i tillegg så kunne hun forklare enkelte ting til meg vis det var noe jeg ikke skjønte helt. Så når alt kommer til alt er jeg glad jeg ikke så serien alene. Jeg synes alle sesongen er kjempe gode i sin helhet og vær sesong hadde jeg gitt en klar 10'er men vis jeg skulle sette den i lista fra best til "dårligst" hadde jeg vel satt den noe som dette:

Sesong 1

Sesong 4

Sesong 2

Sesong 5

Sesong 3

 

Skal se de igjen snart tror jeg så får se om jeg endrer litt mening da.

 

Edit: Har The Corner kommet på dvd i Norge ennå?

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

Jeg har sett alle sesongene nå og tørr å påstå at dette er den beste serien jeg noen gang har sett, og ble veldig skuffet da jeg fikk vite at det ikke kommer til å bli en sesong 6.

 

Sesong 2 synes jeg er den dårligste, serien gikk fra dopmiljøet til havnemiljøet, men den var ikke dårlig av den grunn.

 

Min rangering ser slik ut:

 

1. Sesong 3

2. Sesong 4

3. Sesong 1

4. Sesong 5

5. Sesong 2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...