Gå til innhold

BI sitt student-tilbud


Q e C

Anbefalte innlegg

. Min erfaring med IBM-maskiner er at de kvalitetsmessig virker mye bedre enn de fleste andre produsenter, inkludert Fujitsu-Siemens.

Ja ThinkPad serien fra IBM er full av kvalitet. Har burkt flere IBM pcer i mange år og det er aldri noe tull med dem. De er alltid pålitlige. Selv etter 4år med "julig" og hard behandlig vikrker min gamle IBM ThinkPad like bra som da den var ny. Batteriet har tatt kvelden, men det er det eneste.

 

Så kjøper man en IBM får man en pc med kvalitetskompoenter og en pc uten feil.

Endret av eunaas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tipper jeg har litt mer peiling enn deg når det gjelder skjermteknologi.

 

En stor skjerm gir deg mer fordeler enn en liten. Oppløsningen på disse er ofte tilpasse øynene dine, slik at du slipper anstrenge deg når du ser på tekst etc.

 

 

 

Angående vekt så er det avhengig også av pris. Jeg ville tro at en stundet er villig til å bare 1,5 kilo mer for å spare noen tusen og appåtil sitte igjen med en bedre skjerm.

Det er godt mulig du er skjerm ekspert. Men en 12tommers skjerm har tilpasset oppløsning i forhold til skjermen. Man kjører ikke på samme oppløsning på en 17tommer og en 12tommer...

 

En stor skjerm betyr også en større pc. Liten skjerm gir som regel mindre pc. Jeg kjøper ikke en bærbar med 12tommer fordi jeg synes det er best å se på, men fordi jeg får minst pc.

 

Jeg synes synd på mange som blir annbefalt både 15 og 17tommers pc på elkjøp og expert, de kjøper store og tunge pcer som de ikke gidder å dra rundt på bare fordi de (og selger) ikke vet bedre.

Lenke til kommentar
Hva får deg til å si at man "må" ha minst 15tommer skjerm? Det er da helt uvesentlig hvordan skjermen er. Bedre å si man må f.eks må ha en skjerm som viser minst 1024x768pixler,.

Jeg tipper jeg har litt mer peiling enn deg når det gjelder skjermteknologi.

 

En stor skjerm gir deg mer fordeler enn en liten. Oppløsningen på disse er ofte tilpasse øynene dine, slik at du slipper anstrenge deg når du ser på tekst etc.

 

 

 

Angående vekt så er det avhengig også av pris. Jeg ville tro at en stundet er villig til å bare 1,5 kilo mer for å spare noen tusen og appåtil sitte igjen med en bedre skjerm.

 

Personlig ville jeg aldri valgt meg en IBM, og jeg sitter i skrivende stundt på min 12 bærbare pc.

Hva med å lese hva han som har startet tråden skriver? Han har jo bestilt ei maskin til over 18 000,-. Ergo ser det ikke ut til at pris er så avgjørende.

 

Videre hva dine øyne liker eller ikke liker betyr ikke at det er tilsvarende for alle andre. Jeg har brukt min 12" hele dager uten at det har vært noe problem for mine øyner.

 

Fatter ikke hvorfor du i det heletatt skriver på forumet.

 

Pekepinne og at det ikke er widescreen er for meg to avgjørende grunner til å ikke velge IBM. Men det virker som alle som eier en IBM er svært fornøyde.

Lenke til kommentar
du får mindre og lettere, men det koster. Sony har noen lekre småtroll. Men du bør ha en stor skjerm og da begynner ting å veie litt igjen da.

 

Men hvis du har problem med å bære 2,9 kg, da er det vel mer fornuftig å kjøpe seg stasjonær og heller studere på nett :)

 

Uansett hadde jeg styrtr unna forslaget ditt. I dag må man minst ha 15" skjerm på de bærbare

Med all mulig respekt: det er tullprat. Det beste ville kanskje vært å pakke en Shuttle i sekken og ta en 19" skjerm under armen? Eller hvorfor stoppe der? Apple har jo en steike god 30"... Å si at en 15" skjerm er "bedre" enn en 12" er jo som å si at iPod photo er "bedre" enn iPod shuffle, til tross for at sistnevnte er flashbasert og dermed mer hensiktsmessig til bruk under trening.

 

Det er godt mulig at du ikke er i stand til å se bruksområdet for f.eks. 12" skjerm på bærbare maskiner, men dette var jo sommerens generalisering. Jeg har to bærbare maskiner, en iBook 12" og en FS 15" Centrino-et-ellerannet. Helt uavhengig av operativsystemene så er det iBook som er med på jobb, seminar, kurs og ferieturer. Det betyr ikke at 15" står ubrukt, men jeg foretrekker å ha et kilo mindre å dra på. Og det har ingenting å gjøre med hvorvidt jeg er "sterk" eller ikke. Dersom jeg er interessert i å trene mens jeg er på jobb så har jeg en 5 år gammel Toshiba stående her et sted. Evt. så kan jeg putte en kilospakke med sukker i vesken sammen med maskinen.

 

Til trådstarter: se om du får prøve en maskin før du kjøper. Jeg går personlig god for kvalitetene til X-serien til IBM siden jeg har brukt den i jobbsammenheng i flere år. Men det er en smakssak, så dette er egentlig noe du må avgjøre selv.

Endret av swanky
Lenke til kommentar

Hey Swanky vet hva han snakker om :) O-Dahle har tatt diskusjonen langt ut på vidda mener jeg. 12" er perfekt til skole og det er digg å ha en liten tass med seg, er ikke bare vekta men også størrelsen det kommer an på ;)

Til skolePC er X41 en ukronet konge i mine øyne! Spille gjør man på en stasjonær og ferdig med den diskusjonen!

 

Og du som har problemer med at IBM bruker styrepinne, over lengre tids bruk blir hender og armer føkka uansett om du har styrebrett eller pinne...bruk mus gutter og jenter :)

Lenke til kommentar

Jeg trodde X40'en ville bli for liten for mitt bruk intil jeg fikk teste den hos en kamerat... Det gikk nøyaktig 4 sekunder fra jeg testet den første gang til jeg bestemte meg for å kjøpe en.

 

Riktignok fra USA til nesten samme pris som du lister opp her.

 

Forøverig enig med Anders79...

 

Har selv 2 maskiner hjemme, og X40'en er utrolig dig som stue lappis under F1 løp / på reise...

Lenke til kommentar

Skal nok ha meg bærbar selv, og har bare prøvd ibook og asus 12," som testet her på HW, fine maskiner begge, men jeg synes skjermen er for liten, så hvorfor ikke et komprosmiss og så har jeg prød en medion med 17" widscreen, den var noe for stor.

 

Asus med 14"

Dimensjoner (BxDxH) 33 cm x 24.7 cm x 3.3 cm

Vekt 2.2 kg

 

Asus med 12," skjerm

 

Dimensjoner (BxDxH) 30.5 cm x 22 cm x 3 cm

Vekt 1.6 kg

 

Men er jo fine maskiner de småe 12 tommerne da, men men, selv skal jeg da ha med 14"

 

søren dette ble jo bare rot

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Hva O-Dahle prøver på med disse rare utsagnene hans vet jeg ikke, men det jeg vet er at 12" er perfekt! Egentlig kan jeg ikke se vitsen med større bærbar, da jeg føler egentlig at denne er for stor (iBook 12"). Min far har en IBM T41, og kan derfor understreke kvaliteten på IBM-maskiner! Slå til!

Lenke til kommentar
Jeg tipper jeg har litt mer peiling enn deg når det gjelder skjermteknologi.

 

En stor skjerm gir deg mer fordeler enn en liten. Oppløsningen på disse er ofte tilpasse øynene dine, slik at du slipper anstrenge deg når du ser på tekst etc.

 

 

 

Angående vekt så er det avhengig også av pris. Jeg ville tro at en stundet er villig til å bare 1,5 kilo mer for å spare  noen tusen og appåtil sitte igjen med en bedre skjerm.

 

Personlig ville jeg aldri valgt meg en IBM, og jeg sitter i skrivende stundt på min 12 bærbare pc.

Pardon my French, mr. Dahle, men her har du jammen tatt sats og tatt et magaplask midt ute i salatåkeren.

 

Først sier du at en bærbar i dag minst må ha 15" skjerm, og så kommer du med dette for å backe det opp? :p

 

Nok mobbing ;) Svaret til trådstarter er så klart at så lenge man har normalt syn så er det ikke noe problem å klare seg med en 12" med 1024 x 768 oppløsning. Dette primært på grunn av at man i skolesammenheng og ved "normal" bruk vil kunne ha den i fanget eller tilsvarende.

 

Bruker selv en X40 med 12.1" i det daglige arbeidet mitt og har aldri savnet større skjerm. Det jeg imidlertid kunne ønsket meg er en høyere oppløsning, men dette finnes jo ikke på 12.1", så det må jeg vel bare se langt etter.

 

Den største fordelen med disse maskinene er at det er så vanvittig lettvint å ta dem med seg. Rett som det er drar jeg ut med kun maskinen under armen. Føles veldig bra.

 

Jeg har nå hatt min i over ett år, og som vanlig så vises dette svært lite på maskinen. Har hatt IBM siden jeg startet i ITbransjen, og har aldri blitt fornøyd med noe annet. Styrepinnen er ganske enkelt ufattelig konge når du lærer deg å bruke den. Du flytter ikke på noe annet enn en tommel for å skifte mellom høyre musknapp, venstre musknapp og scroll. Mye bedre enn touchpads. Xserien fra IBM kommer kun med trackpoint (styrepinne), så den som siterte noe annet over må være oppmerksom på at dette ikke stemmer.

 

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Jeg tror fint jeg klarer meg med en 12" skjerm. Problemet er at dette kommer til å være den eneste pc'en jeg tar med meg til studenthybelen, så jeg er litt redd for at ytelsen blir for dårlig. Men siden jeg stort sett bruker pc kun til surfing, musikk, div dokumenter i word, excel osv. så bør det holde med 1,5GHz.

 

For FSC S7020

Grunnen til at jeg synes FSC S7020 virker bra, er at den med sin 14,1" skjerm kun veier 1,75kg. Da får jeg dobbelt så stor harddisk (S-ATA), dobbelt så mye ram, intern DVD-brenner, flere porter, 2GHz vs 1,5 GHz, større skjerm med høyere oppløsning (1400x1024) i forhold til IBM X41.

 

For IBM X41

Mindre, lettere, billigere, lengre batteri-tid, hørt kun skryt om IBM sine pc'er.

 

 

Vanskelig valg :)

Derfor er det fint med deres synspunkter. Faren min har en IBM T42 som virker veldig solid og tastaturet er herlig. Synes faktisk den var litt stor og tung, noe som gjør at jeg har begynt å vurdere 12".

Endret av BrainMan
Lenke til kommentar

Jeg har hatt min FSC S7020 i et par dager nå, og må si meg fornøyd så langt. Kikket også litt på IBM T42/43, men syntes at de ble litt for dyre, samtidig som jeg hadde lyst på noe som var en anelse mindre. Ellers har jeg hørt svært mye positivt om IBM-maskiner, særlig angående byggekvalitetetn.

Lenke til kommentar
For IBM X41

Mindre, lettere, billigere, lengre batteri-tid, hørt kun skryt om IBM sine pc'er.

 

 

Vanskelig valg :)

Derfor er det fint med deres synspunkter. Faren min har en IBM T42 som virker veldig solid og tastaturet er herlig. Synes faktisk den var litt stor og tung, noe som gjør at jeg har begynt å vurdere 12".

Det eneste argumentet folk har mot IBM er pris og manglende windows knapp...

 

Prisen du lister opp her er ganske uslåelig. Tror du vil ha plenty med maskinkraft til å gjøre alle tenkelige studentoppgaver som BI krever med denne maskinen.

 

Enig med deg at T serien er "stor og tung", men nå synes jeg det meste er det etter å ha brukt X40'en min i snart ett år...

 

Sleng med en UltraBaseX4 så får du brenner, flere usb porter etc.

 

En annen ting å huske på er at X4x serien til IBM ikke har optisk stasjon. Du trenger docking stasjon for å lese av cd/dvd.

Lenke til kommentar
Jeg har hatt min FSC S7020 i et par dager nå, og må si meg fornøyd så langt. Kikket også litt på IBM T42/43, men syntes at de ble litt for dyre, samtidig som jeg hadde lyst på noe som var en anelse mindre. Ellers har jeg hørt svært mye positivt om IBM-maskiner, særlig angående byggekvalitetetn.

Hadde vært supert å høre litt mer om hva du synes om FSC S7020.

Trenger litt info :)

 

Er tastaturet bra, fornøyd med vekt/strl, skjerm?

 

Nå som du har dataen, skulle du heller hatt en mindre eller større pc?

Lenke til kommentar

Jeg har en 12" som eneste maskin. Jeg synes ikke det er noe problem i det heletatt.

 

Når det gjelder kraft er det ikke noe problem til de oppgavene du nevner. Så langt derifra. Jeg har 1.1ghz. Ikke noe kjedelig venting på at vinduer og slikt skal åpne seg heller. Med 1.5ghz er du langt innenfor hva du trenger til slikt.

Lenke til kommentar

ville ikke nølt med å kjøpe thinkpaden. har selv en x40, og har den med overalt. har kompiser med "lette" 15" maskiner, og de blir stående hjemme pga det blir for stort og tungt å dra med i tillegg til bøker o.l.

 

styrepinne er mye mer presist enn styreflate, tar en times bruk før en venner seg til den, men etterpå vil du aldri se deg tilbake.

Lenke til kommentar
styrepinne er mye mer presist enn styreflate, tar en times bruk før en venner seg til den, men etterpå vil du aldri se deg tilbake.

Enig i at det er en vanesak, men det er ikke uten grunn at de fleste maskiner leveres med styreflate. Hvorfor skulle man ha med en stor styreflate hvis styrepinner er så fabelaktige?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...