Gå til innhold

BI sitt student-tilbud


Q e C

Anbefalte innlegg

Begynner på BI og har funnet dette studenttilbudet:

 

kr. 12.830,-

 

EDIT: IBM X41

Intel Centrino-teknologi

Intel Pentium M LowVoltage – prosessor 758 (1.5GHz/2MB)

Intel 915GM Chipset (400MHz FSB, støtte for PC2-4200 DDR2-minne)

Intel Pro/Wireless 2200 (b/g) eller 2915 (a/b/g) nettverkstilkobling

40GB Harddisk

512MB minne

512MB minne er festet til hovedkort. 1 ledig brønn for utbygging av PC2-4200 DDR2- minne. Maks. konfig

Intel Graphics Media Accelerator 900; sett av opptil 128MB av systemminne for grafikk

12.1” TFT med 1024x768 oppløsning

IBM Active Protection System

SecureDigital – port

Batterilevetid på opptil 5.7 timer på høykapasitetsbatteri (8 cellers)

Embedded Security Subsystem 2.0 (Security Chip) på alle modeller

Preloadet IBM Rescue and Recovery 2.0

Integrert lyd

Advanced Configuration and Power Interface (ACPI)-støtte

56K V.90 Modem, GBEthernet, Intel 802.11b/g eller a/b/g og Bluetooth (Centrino)

1 SecureDigital - port

2 USB 2.0-porter; hvorav èn er ”powered”; dvs. fører elektrisitet til USB-komponent

Audio I/O og Mic

RJ-11 og RJ-45 (modem og LAN)

IR

Plass til 1 PC Card Type I / II

Mulighet for ekspansjon med X4 Ultrabase (opsjon)

Høyde: 2.06-2.69 cm

Bredde: 26.8 cm

Dybde: 21.1 cm

Vekt: 1.23 kg (4 cellers batteri)

Støymåling 50 cm. fra maskin i “operation mode”: 34dB

 

 

Har allerede bestilt FSC S7020 supreme med 2GHz prosessor til 18.600.

Vurderer nå og avbestille denne pc'en for å bytte over til student-tilbudet.

Hva synes dere?

Endret av BrainMan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.bi.no/templates/artikkel____28812.aspx

 

Problemet er at den artikkelen er fra i fjor. Men hvis du går inn på linken til siden til leverandøren så får du opp det jeg antar er tilbudet for i år.

Som er IBM X41

 

 

 

EDIT: Ringte til brukerstøtte, men de kunne ikke bekrefte om tilbudet gjelder år 2005. Får svar på mandag.

Endret av BrainMan
Lenke til kommentar

Det som er litt merkelig er at tilbudet er litt uklart. Iallefall synes jeg det. Hvordan er det blant annet med optisk enhet? Slik jeg forstår det må du betale ekstra for en ekstern optisk enhet. Det står ingenting om hvilke batteri som følger med. Det står at det største batteriet har en levetid på blablabla. Men er det slik at du må betale ekstra for å få to batterier? Hvordan er det med bæreveske?

 

S7020 er ei litt annen maskin enn X41 også. Kan vanskelig sammenlignes direkte. Da 7020 har 14" skjerm, mens X41 er designet for å være så liten som mulig.

Lenke til kommentar

du får mindre og lettere, men det koster. Sony har noen lekre småtroll. Men du bør ha en stor skjerm og da begynner ting å veie litt igjen da.

 

Men hvis du har problem med å bære 2,9 kg, da er det vel mer fornuftig å kjøpe seg stasjonær og heller studere på nett :)

 

Uansett hadde jeg styrtr unna forslaget ditt. I dag må man minst ha 15" skjerm på de bærbare

Lenke til kommentar

Ingen har problem med å bære 2,9kg. Hvis ikke du er usedvanlig svak.

 

Selv trener jeg styrkeløft/kroppsbygging og har en rekord på over 200kg i markløft (skryte :) ). Men likevel ønsker jeg en liten pc som er lett å ha med seg på lesesalen. Min maks har jeg satt til 14" og 2kg.

Lenke til kommentar
Men hvis du har problem med å bære 2,9 kg, da er det vel mer fornuftig å kjøpe seg stasjonær og heller studere på nett :)

 

Uansett hadde jeg styrtr unna forslaget ditt. I dag må man minst ha 15" skjerm på de bærbare

Hva får deg til å si at man "må" ha minst 15tommer skjerm? Det er da helt uvesentlig hvordan skjermen er. Bedre å si man må f.eks må ha en skjerm som viser minst 1024x768pixler,.

 

Ingen har problemer med å bære 3kilos pc, det er ikke det det går på. Men en pc på 1kilo er også mye mindre enn en sak på 3kilo. Dermed mye lettere å ta med seg rundt og ha i sekken osv...

 

Jeg tror ikke man skjønner forskjellen før man har fått sammnelignet en pc på 1kilo og 3-

Endret av eunaas
Lenke til kommentar

Latterlig billig for en IBM X41.

 

IBM er kjent for å ha de beste tastaturene, samt at kabinettet ikke er av plast noe som i min mening gjør de mye mer behaglige å bruke. I tillegg er de utrolig stille == godt egnet for lesesaler etc.

 

Løp og Kjøp sier nå jeg...

 

Edit: Ser at du lister opp UltraBaseX4, da er det IKKE snakk om tablet versjonen, Tablet versjonen er ikke kompatibel med UltraBaseX4, men må ha den ny dockingen som de har kommet med, som har veldig likt navn - svært forvirende.

Endret av WildEye
Lenke til kommentar

Dette er ikke tablet-versjonen nei. Det er en vanlig bærbar maskin.

Hvis man søker på prisguiden etter samme pc koster den over 20 000,-.

 

Med ThinkPad X41 adresserer IBM PC-brukere som vil ha en svært liten maskin, men som samtidig vil ha alle muligheter for kommunikasjon, god ytelse og lang batteritid.

 

X41 har en startvekt på ca. 1.23kg., og er på mange måter en perfekt følgesvenn for folk som er mye på farten. Maskinkassen måler kun 26.8x21.1cm., noe som gjør X41 til den minste maskinen i sin klasse sammenlignet med andre produsenter. X41 er dessuten blant markedets beste på batteritid med 5.7 timer på høykapasitetsbatteri.

 

Alle maskiner i X41-serien er klargjort for en trådløs hverdag med antenner som er plassert i lokket. IBM har i tillegg valgt å implementere sin UltraConnect-teknologi på alle modeller, noe som gir støtte for både 802.11a/b/g.

 

X41 har en brønn for SecureDigital-standarden (ekspansjonsbrønn) og en ”powered” USBport som gjør det mulig å nytte ekstrautstyr uten å måtte bruke dedikert strømkabel. For ytterligere ekspansjon kan X41 leveres med IBM X4 UltraBase som gir mulighet for bruk av UltraBay Slim – enheter.

 

 

 

 

Problemet er at den har liten harddisk og mangler optisk enhet.

 

Kan kjøpe denne samme sted:

IBM USB 2.0 Portable CD-RW multiburner

kr. 1335,-

 

 

 

 

Det andre alternativet er R52:

 

Alternativ 1: IBM ThinkPad R52

 

IBMs ThinkPad R52 er alternativet for brukere som vil ha en bærbar maskin med svært høy ytelse og et funksjonalitetsnivå som etterkommer de krav avanserte brukere etterspør. IBM R52 leveres med sylskarp 15” TFT-skjerm med SXGA+ - oppløsning (1400x1050).

 

R52 er som sine storebrødre utstyrt med IBM Active Protection System som automatisk slår av harddisken ved uforutsette støt. IBM APS inngår i ThinkVantage Technologies. Alle maskiner i R52-serien er klargjort for en trådløs hverdag med antenner som er plassert i lokket. UltraNav er standard på alle maskiner, og gir bruker valg mellom å nytte den tradisjonelle TrackPoint – styrepinnen eller å betjene maskinen via en ”styreplate”.

 

R52-serien har FireWire og Bluetooth teknologi.

 

kr. 12.845,-

Intel Centrino-teknologi

Intel Pentium M – prosessorer 740 - 1,7 Ghz

Intel 915 Brikkesett (533MHz FSB, støtte for PC2 4200 DDR2 -minne)

40GB harddisk

512MB Minne

2 DIMM-sokler for minne (1 ledig) for minnetype tom. 533MHz DDR2 SO-DIMM PC4200 (Maks 2GB)

Intel Pro/Wireless 2915 (802.11a/b/g) nettverkstilkobling.

Kraftig dedikert grafikkløsning.

ATI Mobility Radeon X300 64MB (PCI Express-basert)

15” 1400x1050 oppløsning

IBM Active Protection System på alle modeller

Embedded Security Subsystem 2.0 (Security Chip) på alle modeller

Preloadet Rescue & Recovery 2.0 med Rapid Restore

Integrert lyd

Advanced Configuration and Power Interface (ACPI)-støtte

Multiburner

56K V.90 Modem, GbEthernet, BT og Intel 802.11a/b/g WiFi (Centrino)

1 parallell port, IEEE 1284 kompatibel

1 FireWire-port, IEEE 1394 kompatibel

Bluetooth

2 USB 2.0-porter

S-Video ut

Audio I/O og Mic

RJ-11 og RJ-45 (modem og LAN)

IR

Plass til 1 PC Card Type I/II

Plass til 1 PC Card Express type 34 eller 54

Plass til 1 Ultra Bay Enhanced enhet (komp. med UB Slim)

Høyde: 3.7-4.0 cm

Bredde: 33.2 cm

Dybde: 26.9 cm

Vekt: 2.6-2.8 kg

Støymåling 50 cm. fra maskin i “operation mode”: 40dB

Batterilevetid (omtrentlig verdi medfølgende batteri): 4 timer

 

 

Produktark

 

Informasjonen neden er i pdf-format og du må ha Acrobat Reader installert

for å kunne lese filen.

 

IBM ThinkPad R52 (695Kb)

 

Hvis du har problemer med å vise filen gjør du følgende:

-Høyreklikk på filen

-Velg "lagre mål (link) som"

-Lagre så filen på skrivebordet og åpne den med Acrobat Reader

Lenke til kommentar

Før man kjøper IBM pc må man huske at den ikke har styreplate, men en styrepinne. Jeg synes sturepinne er svært slitsomt å bruke. Dette er en ganske vesentlig ting, om man skal bruke pcen en del. IBM har heller ikke windows tast på tastaturet. Disse tingene gjør IBM uaktuelt for meg.

Lenke til kommentar
Før man kjøper IBM pc må man huske at den ikke har styreplate, men en styrepinne. Jeg synes sturepinne er svært slitsomt å bruke. Dette er en ganske vesentlig ting, om man skal bruke pcen en del. IBM har heller ikke windows tast på tastaturet. Disse tingene gjør IBM uaktuelt for meg.

UltraNav er standard på alle maskiner, og gir bruker valg mellom å nytte den tradisjonelle TrackPoint – styrepinnen eller å betjene maskinen via en ”styreplate”.

 

I tillegg så er det jo windows hurtigtast for win-tasten... Min erfaring med IBM-maskiner er at de kvalitetsmessig virker mye bedre enn de fleste andre produsenter, inkludert Fujitsu-Siemens. Og av en eller annen pussig grunn så virker det som om IBM-maskinene er raskere enn andre, selv om de har samme specs... Men dét tør jeg ikke være bastant på, det er kun basert på mine erfaringer.

Lenke til kommentar

Men de har en tool som kan omdefinere en annen knapp som Windows knapp... F.eks. Høyre Ctrl knapp bruker jeg som Windowsknapp...

 

Styreoinnene til IBM er veldig gode, og man har tre forskjellige "hoder" å velge mellom. Bruker en som er senket i midten da jeg ikker noen fan av "katte-tunge varianten".

Lenke til kommentar
Hva får deg til å si at man "må" ha minst 15tommer skjerm? Det er da helt uvesentlig hvordan skjermen er. Bedre å si man må f.eks må ha en skjerm som viser minst 1024x768pixler,.

Jeg tipper jeg har litt mer peiling enn deg når det gjelder skjermteknologi.

 

En stor skjerm gir deg mer fordeler enn en liten. Oppløsningen på disse er ofte tilpasse øynene dine, slik at du slipper anstrenge deg når du ser på tekst etc.

 

 

 

Angående vekt så er det avhengig også av pris. Jeg ville tro at en stundet er villig til å bare 1,5 kilo mer for å spare noen tusen og appåtil sitte igjen med en bedre skjerm.

 

Personlig ville jeg aldri valgt meg en IBM, og jeg sitter i skrivende stundt på min 12 bærbare pc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...