Gå til innhold

Hvilken serverOS til dette?

Anbefalte innlegg

Jeg skal sette opp en server nå og trenger tips til hva jeg bør bruke av OS til dette.

I utgangspunktet er jeg på jakt etter noe gratis, men kom gjerne med tips til andre løsninger. Det viktige er at det dekker mitt behov.

Følgende skal kjøres på serveren:

Router funksjon (NAT), med båndbredde styring

FTP server

POP/SMTP server

HTTP server (Apache)

Filserver

Asterix telefonsentral (til IP telefoni)

Dette er det jeg skal kjøre i utgangspunktet, det blir kanskje noen forandringer, men det får jeg heller ta etterhvert.

Dette skal kjøres på en P3 866MHz med 384mb ram og harddisk stor nok til alt.

Etterhvert blir nok maskinen byttet ut i en større, men jeg vil da tro at overnevnte servere/tjenester fint kan kjøres på denne maskinen.

HTTP serveren blir nok ikke så høyt prioritert da jeg sitter på en treg linje. Blir vel kanskje bare å leke litt med den.

Det aller viktigste punktet er vel kanskje båndbredde styringen og Asterix'en.

De andre pc'ene i nettverket kommer til å kjøre windows xp, så jeg er avhengig av at filserveren støtter dette.

Jeg kan også tenke meg å fjernstyre serveren fra en av pc'ene, så slipper jeg ekstra skjerm, tast, mus.

Folk sier gjerne at GUI på en server er bortkastet... kanskje det, men med mindre jeg kan fjernstyre med GUI vil jeg gjerne ha dette.

Jeg har forresten prøvd å sette opp ClarkConnect (gratisutgaven), men jeg fikk ikke kontakt med serveren... tror det kan være fordi jeg koblet en pc direkte inn i CC uten krysset kabel... For jeg vet begge NIC'ene virker 100%.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei du

jeg ville ta satse på en win server jeg da, siden den har enkleste gui syns jeg da

men siden du skal bruke asteriks på den så hadde jeg vel anbefalt en unix distro

fedora er jo bra

asteriks tar veldig liten plass

men den trenger en unix platform for å kjøre

det finnes asteriks til win men de er ikke stabile nok syns jeg da

så blir liksom hva som koster da

win servere koster penger

mens unix er gratis så og si

Lenke til kommentar
Jeg har forresten prøvd å sette opp ClarkConnect (gratisutgaven), men jeg fikk ikke kontakt med serveren... tror det kan være fordi jeg koblet en pc direkte inn i CC uten krysset kabel... For jeg vet begge NIC'ene virker 100%.

CC er jo et greit valg, basert på Fedora Core2.

Der kan du jo gjøre alt i webconfig

Lenke til kommentar

CC er jo et greit valg, basert på Fedora Core2.

Der kan du jo gjøre alt i webconfig

Jepp, ClarkConnect kommer med allt du behøver som default, jeg har ikke sett på Asterix men jeg vil tro det er greit å integrere med CC.

Lenke til kommentar

Takker for svarene. Jeg er på ferie så jeg følger ikke så mye med på forumet for tiden.

Får gi meg i gang med et nytt forsøk på ClarkConnect da.

Fant meg en 400MHz P2 maskin som burde vært ypperlig til dette formålet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e

Til Telefonsentralen ville jeg brukt en egen maskin. Ellers funker CC helt greit til resten :)

EDIT: Legger til litt mer jeg :)

Om du går for Linux. noe jeg også anbefaler deg. Så kan du fint fjernstyre den over ssh. Har du lyst på GUI (Noe du aldeles ikke trenger) er det bare og sette opp f.eks remote-dekstop, da f.eks VNC. SAMBA er en genial filserver i ett Windows nettverk :)

Endret av Slettet-df17e
Lenke til kommentar

Ja, jeg har lurt på å ha Asterix på en egen maskin etterhvert.. men for nå prøver jeg på samme maskin.

Jeg er enig i at jeg ikke trenger GUI.. tanken min var at jeg hadde GUI i begynnelsen, så jeg blir kjent med systemet...

Jeg drev en MBBS for snart 10 år siden, da var det ikke mye GUI :)

Har brukt Windows altfor lenge nå, så det tar nok litt tid før jeg kommer inn i Linux, men det går nok fint.

Så jeg setter opp CC når jeg kommer fra ferie. Hvis jeg ikke havner på en annen distro. Har forresten bestemt meg for Linux..

Hadde jeg gått for Windows Server, hadde jeg vel lastet ned en piratkopi til å begynne med og hadde vel aldri registrert en lisens..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...