Gå til innhold

Dual channel på AMD system

nahojdat

Anbefalte innlegg

Leser rundt omkring at dual channel på AMD systemer må være CL2.5?

Mens på intel kan de kjøres på CL2..

Er dette rett eller er det jeg som har misforstått?

Har jeg kjøpt CL2 minner og må kjøre CL2.5?

Edit: så også en plass at dual på AMD må kjøre i 333 og ikke 400..

Håper jeg tar feil :cry:

Endret av nahojdat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste det i instruksjonsboken til hovedkortet: MSI K8N NEO4 Platinum når jeg bygde ny pc til en kamerat..

Var visst pga minnene er double sided!! Er ikke alle det?

Håper det var feil info da, eller at det bare er det hovedkortet

Skal ha meg et epox nå selv...

Endret av nahojdat
Lenke til kommentar

Alle 512 -og 1024MB-brikker er dobbeltsidige, uten at det har særlig stor betydning. 2x1GB gir 1T command rate med Venice, mens 4x512MB ville ha gitt 2T, fordi det er mer krevende for minnekontrolleren jo flere banker den må forholde seg til.

Det med at 333-divideren slår inn, gjelder når man bruker mer enn to dobbeltsidige brikker med en CPU av Newcastle -eller Clawhammer-revisjonene. Winchester klarer tre brikker uten divider, og Venice/San Diego klarer fire på full hastighet. Dette handler altså om prosessoren, og vil gjelde uansett hva som står i manualen til hovedkortene.

Når det gjelder minnetimings, har de ærlig talt liten betydning. Hva som er oppgitt i spesifikasjonene behøver ikke bety allverden for den reelle ytelsen man får ut av dem, heller.

Lenke til kommentar

Dual channel er ikke relatert til noen BIOS-innstillinger, og kan altså ikke deaktiveres i en slik forstand. Men for at dual channel skal virke, må man plassere to like store brikker på hver sin kanal. Hvis man monterer to brikker på én kanal, eller tre brikker totalt, vil dual channel deaktiveres. Jeg ser ikke hvorfor man ville gjøre det, men noen ganger kan det bli problematisk å kjøre dual channel før man oppdaterer BIOS. I slike tilfeller bør man uansett bare bruke en brikke når man flasher, heller enn to i single channel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...