Gå til innhold

Programmeringsstil; For mange funksjoner blir rot

Anbefalte innlegg

Heisann. Har holdt på med min nye applikasjon/script en god stund nå. Men etterhvert som tiden har gått så har "functions.php" blitt rimelig stor. Mange forskjellige funksjoner som fører til mye rot.

Er det noe spesielt dere brukere for å hindre dette? Og jeg synes det blir litt vel overkill og å include functions.php med mange funksjoner når du bare skal bruke et par av de.

Kanskje dele opp i flere filer. Men hva blir inndelingspolitikken her? Selvsagt velger jo jeg det selv, men det er ikke mange funksjoner som jeg umiddebart klarer å se tilhørighet til andre funksjoner i. Dessuten så er det noen funksjoner som trenger andre funksjoner for å fungere.

Forslag? Hvordan gjør dere dette?

Endret av arnizzz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I det siste har jeg begynt å gruppere relaterte funksjoner i klasser, og videreutviklet dem slik at de blir enda mer kraftige og universale (variabler i objekter og slikt). Deler opp slik at hver klasse (som som regel er på >400 linjer) får hver sin fil, og alle funksjoner og variabler og filer er satt opp med PHPDoc, som gir mye større oversiktlighet, særlig i programmer som støtter det (f.eks. ZDE).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...