NikkaYoichi Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 En kompis fikk et problem i dag da han re-installerte windows xp. Han har flere disker 2 IDE og 1 SATA. Bruker SATA som systemdisk og resten til lagring. Da han installerte windows på nytt i dag, så sa scandisk ved oppstart at "en av diskene måtte kontrolleres for konsekvens", han lot scandisk gjøre seg ferdig(noe han ikke skulle gjordt). Da han kom inn i windows hadde scandisk på et finurlig vis slettet alt på disken som "måtte kontrolleres". Noen som har hørt om noe liknende? Lenke til kommentar
Skeetzoid Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 har dette hendt meg ... både ja og nei, eller tja. hendte meg en gang at jeg mistet allt på 2 stk 60 GB disker, men dette var gode gamle vanlig IDE disker (IBM btw). Hovedårsaken da var winxp tror jeg. Sist jeg tapte data var det pga at jeg hadde installert noe ny RAM (ikke fått svar fra netshop enda?). Det fungerte slik at hver gang jeg startet opp maskina started Checkdisk og kjørte igjennom noen av diskene mine og en stund senere vr jeg kvitt 300 GB med data. Moralen er vel å huske å ta backup Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Hvis kameraten din vil ha tilbake dataene som lå på den disken så funker R-studio svært bra, har reddet meg mange ganger :-) http://www.r-studio.com/ Forresten, hvor lang tid tok scandisk? 5 minutter eller flere timer? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 23. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2005 Vel, han sa at den ikke skanna på vanlig måte, slik som når du ikke slår av maskina med slå av på startmenyen, men det sto noe om at den la til post, eller noe liknende... Det gikk ganske kjapt i følge han, jeg har ikke selv sett hvordan akkurat scandisk oppførte seg da. Jeg synes dette var veldig merkelig i alle fall, har hørt og sett mye rart, men dette har jeg ikke vært borti før, jeg foreslo at han skulle ta seg en tur til dem som solgte disken og eventuelt bare få den bytta, selv om det ikke er noe fysiks galt med disken(?) Bare si at den ikke funker og heller kjøpe en SATA med mellomlegg, regner med at det skulle gå ganske greit. Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Vel, han sa at den ikke skanna på vanlig måte, slik som når du ikke slår av maskina med slå av på startmenyen, men det sto noe om at den la til post, eller noe liknende... Det gikk ganske kjapt i følge han, jeg har ikke selv sett hvordan akkurat scandisk oppførte seg da. Jeg synes dette var veldig merkelig i alle fall, har hørt og sett mye rart, men dette har jeg ikke vært borti før, jeg foreslo at han skulle ta seg en tur til dem som solgte disken og eventuelt bare få den bytta, selv om det ikke er noe fysiks galt med disken(?) Bare si at den ikke funker og heller kjøpe en SATA med mellomlegg, regner med at det skulle gå ganske greit. Hm... POST sier meg ikke så mye på hd området (power on self test er det eneste jeg kommer på, men det er noe som skjer med en gang du skrur på maskinen)... Hvor gammel er disken? Kjøpt på nettet? Å bytte disken regner jeg med at ikke går så greit. Butikken skal være relativt serviceminded hvis de gidder å bytte (selv med et mellomlegg) en helt fungerende brukt disk, men gjern prøv! Er det faktisk noe galt med den så burde det vel gå greit. Alle (ihvertfall mange) webshoper tar et testgebyr hvis det viser seg at det ikke er noe galt med disken og du vil bare få den tilbake i posten. For å sjekke om det faktisk er noe galt med disken, alá ødelagte sektorer så kan du finne ut dette ved å trykke på startmenyen->kjør og skriv inn cmd [trykk enter/OK], da vil du få opp et "MS-DOS" vindu hvor du skriver følgende (bytt ut c: med stasjonen du skal sjekke hvis det ikke er c:): chkdsk c: /r Dette kan gjerne ta noen timer hvis du har en stor disk, men du vil få opp når den er ferdig om det er noen skadede sektorer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå