wil Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 hei. på min gamle maskin så hadde jeg Windows 95 og Windows 98. da brukte jeg noen ganger å sette maskina til å slå av disken min etter en viss tid. bråka jo noe helt forferdelig når disken spant opp igjen da logisk nok. nå i dag bruker jeg aldri å gjøre slike ting. bruker å slå av maskina mi om natta. Lenke til kommentar
Azton Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Dette med spin-opp kontra spinning: Jeg vet jo ingenting konkret, men husk, det er ett kulelager inni motoren. Det er en vanlig el-motor (altså magneter, sannsynligvis en tre-fase (børsteløs) motor). Det som vil slite på motoren, vil være varme, og at kulelagerne og da også smøring vil bli slitt/brukes opp. Motoren utfører en veldig kort burst når den spinner opp og bruker dobbelt så mye energi/effekt kontra når den bare spinner (krever mer energi å få satt noe i gang, fremfor å holde det vedlike). Når den spinner vil den være varm, jo lenger den er varm, jo mer slites magnetene (det er sånn magneter blir ødelagt, varme, de mister magnetisme)... Tror ikke det finnes noe program som styrer dette tilfredstillende, vend deg heller til å bare gå inn på den disken du vil, da vil kun den fyre opp, og de andre ligger søtt i dvale. Du tror vel ikke det er en likestrømsmotor da? Blir vel gjerne litt bakvendt med frekvensomformer og diverse inni en harddisk? Slik jeg har forstått det så er magnetene som du kaller dem, elektromagneter, altså spoler, noe som ikke blir slitt. Men litt mer on-topic: Jeg har hvertfall hørt flere plasser at diskene dør fortere av å bli slått av og på flere ganger, enn at den sviver lengre. Nå vet jeg ikke hvordan harddisken er bygget opp, men jeg kan tenke meg det er et lager inni der som tar kvelden. Hvertfall når man hører 'The Click of Death' Lenke til kommentar
Kent (StudioFreya) Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Er dette dårlig nytt for bærbare eller? Dei går jo i kvilemodus og kjører opp igjen ganske ofte. Tviler på at kulde vil være et vesentlig problem for dagens bærbare maskiner . Vil heller tro at de kan bli fort for varme. Har en laptop som jeg lot stå på 24/7 i ca. 1.5 år. Også plutselig da TG04 var 3 timer gammel så bestemte den seg for å ta kvelden. Fikk en ny disk på garantien, men den begynte å skrante etter 3-4 måneder. Har ikke latt laptopen ligge i senga eller noe sånt. Har bare latt den stå på en hard overflate slik av kjølingen fungerer som den skal. Skal også nevne at jeg lar mine 3.5" disker stå på 24/7. Liker ikke lyden de lager når jeg slår maskinen på etter en kald-kald start. Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 23. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2005 (endret) Er dette dårlig nytt for bærbare eller? Dei går jo i kvilemodus og kjører opp igjen ganske ofte. Tviler på at kulde vil være et vesentlig problem for dagens bærbare maskiner . Vil heller tro at de kan bli fort for varme. Har en laptop som jeg lot stå på 24/7 i ca. 1.5 år. Også plutselig da TG04 var 3 timer gammel så bestemte den seg for å ta kvelden. Fikk en ny disk på garantien, men den begynte å skrante etter 3-4 måneder. Har ikke latt laptopen ligge i senga eller noe sånt. Har bare latt den stå på en hard overflate slik av kjølingen fungerer som den skal. Skal også nevne at jeg lar mine 3.5" disker stå på 24/7. Liker ikke lyden de lager når jeg slår maskinen på etter en kald-kald start. Tror ikke han mente kulde/varme, mente vel heller at harddiskene på bærbare blir ofte mye mer utsatt for spinups og spindowns da bærbare ofte går i dvalemodus, enten fordi de har idle't for lenge eller at noen smeller igjen lokket. Men med tanke på at bærbare skal (burde ihvertfall) tåle endel, så man skulle vel tro at harddiskene er "tøffere" enn vanlig stasjonære som kun skal stå "på stedet hvil". Bærbare disker er jo smalere med smalere plater, burde vel kreve mindre energi å spinne opp en 2,5" plate enn en 3,5"? Endret 23. juli 2005 av schmelck Lenke til kommentar
Kent (StudioFreya) Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 ... Tror ikke jeg var helt heldig med formuleringen min. Slik som jeg ser det så er den største trusselen til bærbare disker varme framfor opp- og nedspinning (når man utelater støt og sånt). Hele disken er omringet av komponenter som avgir varme og når den selv avgir varme når den er i gang så blir ikke det akkurat noe bedre. Og da forsvinner delvis den problematikken med disker som skifter mellom "varm" og "kald" hele tiden. Du har helt rett i at platene i 2.5" disker er mindre og dermed trenger mindre energi for å spinne opp enn 3.5" disker med tilsvarende antall plater. Men hvor mye strøm de faktisk bruker tør jeg ikke svare på. Uansett så må du velge 'lesser of two evils' når det gjelder disker i bærbare maskiner. Enten lar du disken kjøre hele tiden (=varme) og risikere at kulelagrene ryker eller at det blir andre mekaniske feil eller så lar du disken spinne opp og ned og risikere krasj den veien. Og som en liten sidenote. Etter det jeg har observert med meg selv er at når disken spinner ned, så er det noe i meg som gjør at jeg _må_ sjekke ett eller annet på den disken som akkurat spant ned med det resultat at den spinner opp igjen. Så prøvde jeg nedspinning etter 4-5 timer idle. Det funket faktisk, men da kommer problemet med veksling mellom varm og kald tilstand hele tiden. Og en annen sidenote. Jeg fikk aldri den disken med OSet på til å være nedspunnet i mer enn 3 sekunder. Det var alltid ett eller annet som måtte leses eller skrives til disk både med Win2k, XP og Linux. Så jeg lar diskene mine stå på 24/7 uansett om jeg bruker de eller ikke. Lenke til kommentar
roac Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Du har helt rett i at platene i 2.5" disker er mindre og dermed trenger mindre energi for å spinne opp enn 3.5" disker med tilsvarende antall plater. Men hvor mye strøm de faktisk bruker tør jeg ikke svare på. En sjekk på to 7200 rpm disker, henholdsvis 40 GB 2,5" IDE og 250GB 3,5" IDE, viser peak på 5.5W mot peak på 27W, så det er store forskjeller her. Nå vet jeg ikke hvordan det er med "hjemmedisker", men på serverdisker mener jeg at det er liten forskjell i strømforbruk ved forskjellig størrelse på disker i samme serie. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Nå er jeg ingen ekspert på dette, men har erfart følgende. Etter å ha hatt et titalls disker fra gode produsenter som Western Digital og Seagate, har jeg kun mistet to disker. Det var de diskene som jeg over en lengre periode lot slå seg av etter 10-20 minutters inaktivitet (PC'en sto på hele døgnet i lange perioder). Dette var Western Digital disker, og ingen av de to modellene var kjent for å ha problemer. Kanskje en tilfeldighet, men etter dette har jeg latt diskene stå på hele tiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå