KimmiK Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) Hei Sitter her og kiler i fingrene etter å teste en annen bios på kortet. Men skal jeg først gjøre det, vil jeg også modifisere voltstyrken til v1.4 (default er vel 1.3 eller? ) Tingen er den, at jeg akter ikke fucke opp hele kortet mitt bare grunnet dette. Jeg vet selvfølgelig at det innebærer en viss risiko og gjøre slike ting, men er heldigvis ikke totalt uerfaren, så jeg vil forsikre meg om at ting er korrekt før jeg gjennomfører. -Men- er det noen som har erfaringer, noe de vil dele, eller kan vise til positive resultater med å gjøre dette? Enhver tilbakemelding taes imot med takk Endret 22. juli 2005 av KimmiK Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 (endret) Hei. Denne tråden burde kanskje vært i overklokkings delen av forumet? Jeg har i alle fall selv et Gainward, og har ikke selv prøvd noe av dette enda jeg heller. Tenker vel litt som deg: det er greit at det er risiko, men hvis noe går galt skal det gå galt fordi jeg har gjort noe feil, og ikke fordi den bios'en eller V-mod beskrivelsen desverre var litt feil.. Siden du takker for "enhver tilbakemld" og jeg selv syns det vil være veldig interessant og høre flere tips rundt dette, poster jeg det jeg har sett så langt. Det vrimler av mods for non GT/Ultra, men ikke så mye og finne for disse. Men har funnet noe beskrivelser av gpu v-mod med blyant/ trimmepot/ bios på 6800GT. Her er noen eksempler; Gpu v-core mod (der er det en bios som skal gi +0,1V også) 6800GT memory v-mod Problemet er og finne erfaringer med de forskjellige moddene, men her er det noen erfaringer med disse moddene i linken Xtremesys forum, pencil vmod. Bios økningen ser ut til og virke for en del i alle fall. Men det ser ut til og være ganske gammelt. Så vet ikke om det har noe og si for bios jeg. (Om det er dumt med så gammel bios mener jeg..?) Her er en litt annen form for mod jeg fant, og om man leser gjennom hele den tråden er det sikkert mange tips; Ekstern spenningreg Er det slik at alle bios på disse kortene går om hverandre uavhengig av produsent eller...? Har faktisk aldri flashet skjermkort jeg. Har funnet mange tips for bios som skulle være på denne siden: http://www.mvktech.net/ , men jeg kommer ikke inn på den. Vet noen om en annen side som kan ha en "bios tool" der man kan endre V-core som den som vistnok ligger på mvktech.net siden? Endret 23. juli 2005 av pcp160 Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Selv om en flasheprosess skulle gå galt, resulteter det ikke i noen uopprettelige defekter. Blind-flashing er fullt mulig, og det er heller ikke noen problem å bruke et PCI skjermkort sammen med kortet man skal flashe. Om du skal modifisere BIOSen, for all del bruk Nibitor, ikke OmniExtreme. Disse tolker BIOS-innholdet annerledes. Standard 3D-spenning på GPUen er f.eks. 1,5 i Omni og 1,1 i Nibitor. I sistenevnte kan du prøve å øke denne til 1,2 (kanskje 1,3 hvis du har god kjøling). Dette mener jeg ihvertfall er en mye bedre løsning enn blyant-modding. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Supert Ibsen. Eneste blyant modding jeg har erfaring med var blyant sprenging på 220V for mange år siden, jeg vet dermed at de har en viss ledeevne :!: Men dette med bios endring virker for meg som en mer renslig og presis metode. Vet ikke hvordan det er med trådstarter, men jeg har et pci kort liggende, som jeg da forstår kan være en nødløsning for og slippe og gjøre det i blinde om noe går galt, og jeg har god kjøling. Har lest litt om begge de bios-editorene du nevner, men var ikke klar over forskjellen. Det du nevner med spenninger er jo mildt sagt viktig informasjon! Men nå fant og lastet jeg ned Nibitor 2.2A (som er oppdatert 1/7-05) Ser av noen screenshots at selve programmet ser greit nok ut. Men har noen en link til en liten guide for hvordan jeg gjør dette best mulig. Slik at jeg får ut en kopi av min nåværende bios osv. Er det i grove trekk slik at man tar en backup/kopi av nåværende bios, sparer en, og redigerer den andre med Nibitor, og til slutt flasher den redigerte fra en floppy? Lenke til kommentar
arokh Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 (endret) Modifiserte min bios til 1.4 uten problemer. Klarte +20 mer til core og litt mer til minne etter det. Temperaturen gikk opp 1 grad ved 400/1100 idle. Kan ikke helt se at en økning på 0,1v skal klare å ødelegge noe. Edit: Kjører nå 420/1120 stabilt. Endret 23. juli 2005 av arokh Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 pcp160: Du finner nesten garantert din originale BIOS på www.mvktech.net. nVflash kan også brukes til å overføre din eksisterende BIOS over på diskett, men jeg synes det er vel så greit å laste dem ned. Det merkelige med Nibitor og Omni, er at du kan gjøre endringer i ett program, som du ikke finner igjen om du åpner den modifiserte BIOSen i det andre programmet. Begge deler har effekt, men det virker som om verdiene er blitt "forskjøvet" på ett vis. De er litt på forskjellige steder blant annet når det gjelder volt, men Nibitor er den nyeste serien, mens Omni er lagt på is. Her er en guide. Ganske omfattende, men den beskriver flashingen med nVflash, m.m. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Takk igjen Ibsen Problemet er at jeg ikke kommer inn på den mvktech siden, litt irriternede da 90% av alt i forbindelse med dette peker dit. Men skal sikker få det til på annet vis, nå har jeg jo en guide jeg sikkert kan lære litt av, og hvis jeg Googler litt finner jeg kanskje orginal bios et annet sted også. Og arokh, det er jeg helt ening i, det er ikke den 0,1 Volten jeg er redd for, men alt annet som kan gjøres feil når man svinger seg med loddebolten eller disketten... Lenke til kommentar
KimmiK Skrevet 23. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2005 Modifiserte min bios til 1.4 uten problemer. Klarte +20 mer til core og litt mer til minne etter det. Temperaturen gikk opp 1 grad ved 400/1100 idle. Kan ikke helt se at en økning på 0,1v skal klare å ødelegge noe. Edit: Kjører nå 420/1120 stabilt. Hvilken bios brukte du? Modifisert av din originale, en annen rev. fra din leverandør og modifisert, eller Ultra bios fra samme leverandør? Blyant modifisering er ikke noe jeg har tenkt å begi meg ut på, ikke enda hvertfall (såpass nytt kort ) Jeg testa derimot å flashe min 6800GT, og gjorde følgende: //1 : Tok backup av min originale bios (På egen floppy) //2 : Modifiserte den originale biosen min med NiBiTor, med: >>400 / 1100 clock | v1.4 2D/3D og lagret på en annen floppy //3 : Deretter flashet jeg modifisert bios med: nvflash -5 -6 [Enter] //4 : Flashingen gikk greit, -men- Etter jeg flashet kortet og booted, skjedde det derimot noe merkelig; windows boota og jeg kom inn, men skjermen stod og klikket frem og tilbake mellom "bilde og svart", og det ville ikke stoppe Så her var det noe rart. Det jeg i ettertid har tenkt på: kan det være PCI Latency programmet mitt? Clocken min fra før? (Jeg flashet med overclocket frekvens), eller at jeg ikke avinstallerte driver? Sistnevnte tviler jeg litt på i.o.m jeg flashet med min originale bios, bare den var modifisert. Jeg er klar over at drivern må re-installeres om det flashes fra en annen leverandør. Jeg akter å teste igjen, men må bare kjøpe meg flere floppies, den eneste jeg hadde fikk veggen smake heahea... Heldigvis tok jeg backup, så nå sitter jeg med systemet slik jeg hadde det. Hvis det er noen som har vært borti samme problem, eller vet løsning; setter jeg pris på kommentarer Btw: Kortet kjører stabilt med original bios @ 420 / 1150 | Zalman VF700cu Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Takk for glimrende hjelp gutter. Jeg hadde litt trøbbel med å lage backup da den første nvflash 5.13 ikke funket. Men fikk det til med en annen (5.06), og flashet inn min redigerte orginal bios. (redigerte med den Nibitor 2.2A) Beholdt 400/1100 som 3D grunnklokk, og rørte ikke 2D klokk. Kommer nå over 471/1190 før Nvidia driverne sier stopp. Men så langt ser det dog ut til og være som før, at jeg må litt lenger ned enn Nvidia driverne syns er greit for og få høyest score i feks 3DMark. 461/1170 ser ut til og bli ny dagligfart. Med resten av systemet som jeg har det gir det ca 14400 3DMark 03. Men du får bare prøve igjen KimmiK, når du har fått deg noen nye floppy's. Jeg flashet også uten og røre drivere, og lot det være klokket som det var. Gikk bare inn i Nvidia drivere og prøvde "ingen klokking" etterpå for og se om den da klokket seg til det jeg hadde satt. Så kan ikke tro det har noe med det og gjøre i alle fall. Men jeg endret som sagt ikke 2D klokk og V-core. Vil jo egentlig ha lavest mulig der jeg. Men disse minne mod's ene jeg har sett ser litt tvilsomme ut syns jeg, ser at noen som har testet de sier bildene av målepunkter er feil osv, så om noen vet om noe ifht dette som virker, kan dere jo kanskje dele det her. Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 KimmiK: 1,4 vGPU i Nibitor er temmelig høyt! Tolker jeg deg riktig i at du bruker 1,4 i både 2D og 3D-modus? Det høres ut til å være drøyt, hvis du ikke har skikkelig bra kjøling. Men problemet ditt har ingenting med driverne å gjøre. Hele 6000-serien, samt en drøss med andre nVidia-kort bruker jo akkurat samme. Det har sannsynligvis ikke med overklokkingen av skjermkortet å gjøre heller. Jeg ville ha prøvd å flashet en annen BIOS på nytt. Det kan kanskje være en filfeil, eller at BIOS-editoren ikke fungerer optimalt med ditt kort. Floppy er såpass upålitelig at jeg alltid bruker disk doctor når jeg lager en flashediskett. Lenke til kommentar
KimmiK Skrevet 23. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2005 (endret) hmmm ok, men default kjører vel 6800GT på v1.3 i 3D? Burde jeg ikke modifisere til v1.4 da? Ultra kjører jo det både for 2D og 3D. En fyr på Mvktech, påstod at man ville få mer stabil clock og GFX med lik volt på både 2D og 3D. Skal teste en ny modifisert bios imorra, btw. hvilken bios / modd benytter du? Edit: jeg mener: Hovedmålet mitt med ny modifisert bios (som de fleste), er muligheten for å klokke mer, men da trenger jeg vel høyere volt benytter VF700cu, funker genialt Endret 23. juli 2005 av KimmiK Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 hmmm ok, men default kjører vel 6800GT på v1.3 i 3D? Burde jeg ikke modifisere til v1.4 da? Ultra kjører jo det både for 2D og 3D.En fyr på Mvktech, påstod at man ville få mer stabil clock og GFX med lik volt på både 2D og 3D. Skal teste en ny modifisert bios imorra, btw. hvilken bios / modd benytter du? Jeg bruker Nibitor, da dette er det eneste av de to omtalte programmene som enda er under utvikling. Men det med oppgitt spenning har vært et ganske tåkelagt tema (virker det som), så det kan hende at du bruker en nyere versjon enn meg, da jeg ikke har flashet på en stund. Jeg anbefaler altså bruk av nyeste utgave av både Nibitor, nVflash og grafikkortets BIOS. Lenke til kommentar
KimmiK Skrevet 23. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2005 (endret) Jeg bruker Nibitor, da dette er det eneste av de to omtalte programmene som enda er under utvikling. Men det med oppgitt spenning har vært et ganske tåkelagt tema (virker det som), så det kan hende at du bruker en nyere versjon enn meg, da jeg ikke har flashet på en stund. Jeg anbefaler altså bruk av nyeste utgave av både Nibitor, nVflash og grafikkortets BIOS. Japp, brukte Nibitor jeg også (2.3) og min modifiserte min originale bios med henholdsvis : v1.4 2D/3D | 400 / 1100 clock. Samt nyeste Nvflash 5.13. Men i posten til arokh, har han jo tydeligvis klart å flashe med v1.4, så det burde vel ikke være noeproblem for meg heller? Men kanskje jeg skal modifisere -kun- volten og ikke clock speed, for så og flashe og heller overklokke etterpå? f*** Mvktech.net er nede atm Endret 23. juli 2005 av KimmiK Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Men i posten til arokh, har han jo tydeligvis klart å flashe med v1.4, så det burde vel ikke være noeproblem for meg heller? Men kanskje jeg skal modifisere -kun- volten og ikke clock speed, for så og flashe og heller overklokke etterpå? Jeg er temmelig sikker på at alle innstillinger/verdier man har tilgang til i editoren, vil bli identifisert riktig av kortet. Hvis 2D -og 3D-volten kan justeres separat, ville jeg hatt 2D på standard. Og jeg ville definitivt ikke ha endret klokkefrekvensene i BIOS i samme slengen som jeg prøvde nye spenninger. Da kan man heller eksperimentere med stabiliteten, og flashe en gang til med overklokk-settings. Lenke til kommentar
KimmiK Skrevet 23. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2005 japp, ok. Skal teste en modda bios, med kun v1.4 modified. Nibitor tillater meg kun og modifisere volt på 3D tydeligvis, hvilket vil vel si at enten blir 2D volten lik eller justeres default. Tingen er bare den at duden bak Mvktech nevnte at samtlige 6800GT bios modifiseringer med volt økning, gir økning både på 2D og 3D selv om det kun er 3D som kan justeres, men som sagt jeg er usikker på dette Lenke til kommentar
arokh Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Brukte revisjon 2 av biosen fra min produsent. Nibitor viser kun 3d hos meg, ikke 2d og throttling mode, antar at MSI ikke bruker denne funksjonen. Lenke til kommentar
KimmiK Skrevet 23. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2005 Brukte revisjon 2 av biosen fra min produsent. Nibitor viser kun 3d hos meg, ikke 2d og throttling mode, antar at MSI ikke bruker denne funksjonen. Regner med du har MSI kort da Menne, hvordan modifiserte du biosen? 1. flasha du kun ny original bios 2. modifiserte du bios med v1.4 og default clock 3. modifiserte du bios med v1.4 og høyere clock Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 (endret) Brukte revisjon 2 av biosen fra min produsent. Nibitor viser kun 3d hos meg, ikke 2d og throttling mode, antar at MSI ikke bruker denne funksjonen. Det gjelder ikke bare for MSI, jeg har sett igjennom en mengde forskjellige BIOSer, til hele 6800-serien. Det at du bare ser 3D-spenningen, kan kanskje bety at 2D og throttle forblir upåvirket, noe jeg mener er positivt. Endret 23. juli 2005 av Bob Ibsen Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 (endret) Bob Ibsen Skrevet 24/07/2005 : 01:20 Det at du bare ser 3D-spenningen, kan kanskje bety at 2D og throttle forblir upåvirket, noe jeg mener er positivt. Slik forsto jeg det i alle fall, med Nibitor 2.2A og orginal bios fikk jeg ikke opp annet enn 3D verdier. Men dette med spenninger lurer jeg på om kanskje har blitt endret Bob Ibsen?. For også jeg satte den til 1,4V. Den kom opp som 1,3 og valgene ble da enten og la den være uendret, sette den til 1,4, eller ned til 1,1, det var de valgene jeg hadde med 2.2A. Edit; Sjekket bare for sikkerhets skyld nå, 2D klokk forble uendret hos meg i alle fall. Selv om jeg økte til gs fart under 3D i Nibitor. Endret 24. juli 2005 av pcp160 Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Bob Ibsen Skrevet 24/07/2005 : 01:20 Det at du bare ser 3D-spenningen, kan kanskje bety at 2D og throttle forblir upåvirket, noe jeg mener er positivt. Slik forsto jeg det i alle fall, med Nibitor 2.2A og orginal bios fikk jeg ikke opp annet enn 3D verdier. Men dette med spenninger lurer jeg på om kanskje har blitt endret Bob Ibsen?. For også jeg satte den til 1,4V. Den kom opp som 1,3 og valgene ble da enten og la den være uendret, sette den til 1,4, eller ned til 1,1, det var de valgene jeg hadde med 2.2A. Hmmm, det vil jeg tolke som at den nyeste utgaven av Nibitor er blitt utbedret på dette området. Jeg ville ikke ha eksperimentert for mye med dette, da det kan virke som om din BIOS og Nibitor ikke er helt "på kanal"... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå