Gå til innhold

Bærbar eller pda til bruk i skole?


Anbefalte innlegg

Jeg begynner nå på videregående skole, og har fundert litt på 2 ting:

Lommepc og virtuelt tastatur eller bærbar?

Det virtuelle tastaturet jeg snakker om finnes her: Keyboard

 

Har flere faktorer som er for og imot..

* Jeg kommer ikke til å ha råd til noe mer enn en bærbar som klarer mer enn kun skriving og internett. Og jeg får en fin lommepc til en billigere penge, selv om denne kanskje ikke egner seg fullt så godt til skolebruk(Noen som vet noe om dette foresten?).

 

*En bærbar er ofte litt stor og dra meg seg, mens lommepc er jo bare å ha i lomma. Pluss at jeg trenger ny mobil så tenkte å kjøpe en lommepc med mobil.

 

Noen som har non råd? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men så er det jo det at man skriver mest notater på skolepulten, og jeg får jo ikke råd til en bærbar som kan mer enn skriving..

Noen som har erfaring med pda på disse områdene?

Har ikke sett pda annet enn på forskjellige screenshots.. Og der ser jo faktisk "Pocket Word" eller hva det heter ganske så fint ut ;)

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg ville kjøpt bærbar PC....

Har en kompis som kjøpte seg en PDA, og hadde store planer om å bruke den til å ta notater på i timene, men det gikk ikke mange timer før han ga det opp...

 

 

Du får jo greie bærbare PC`er til Word og Internet Explorer for 6000-7000 kr

 

Sjekk ukens tilbud på komplett.no, HP Compaq NX6110 for 5995,-

Sleng med 256 MB ekstra minne til denne, da kommer du på ca 6500 kr, inkl mva og frakt

Endret av runel
Lenke til kommentar

Han ga delvis opp på grunn av tastaturet, men også fordi det er "slitsomt" å sitte å se på skjermen på en PDA, i forhold til på en bærbar PC.

 

Det er jo og endel mer brukervennlig å skrive på tastaturet på bærbar PC, og internettsurfing på PDA er irriterende, spesielt sider som vg.no...

Lenke til kommentar
Jeg går ut ifra at du mener at med en pda må du skrive alt på slutten av timen på 5 minutter? :p

Hvorfor det?

Jeg beklager viss jeg ikke gjorde det tydlig nok! ;)

 

Det jeg mente var at folk som kan touch slipper og ta notater før de siste 5 min av timen!

 

Mens de andre sitter med blyanten og svetter og skriver så blekket spruter!

Lenke til kommentar

Hvordan hadde du tenkt å ha pdaen for å kunne se hva du skriver da? Ha med cradle på skolen? Du blir nok desverre klassens klovn med noe sånt! Pdaer funker best til kontakter, kalender, lese litt e-mail og til en viss grad lese dokumenter. De er ikke spesielt egnet til å skrive lengre notater på. Dessuten kan du bruke en bærbar pc til så mye mer! Prøv å surfe mer enn 5 minutter på en pda og jeg vil anta at du er dritt lei...Og faktisk så koster de litt mer ordentlige pdaene ikke så utrolig mye mindre en de billige bærbare. Ukens tilbud på komplett til 6000... En god pda koster gjerne 4000 + at du må kjøpe tastaturet også. Har du vurdert qxl.no, finn.no eller ebay.com? Kan jo være mulig å få en god deal der.

Lenke til kommentar

Kjøp ein billig brukt bærbar. t.d. ein ibook/powerbook eller ein x86 basert portabel/ultraportabel.

Viss du vil ha noko riktig billig, så kjøper du deg ein skikkelig gammal bærbar og køyrer gnu/linux med t.d. openbox og lyx.

 

Har sjølv ein gammal toshiba (pentium 90 64mb ram) som fungerer ypperlig som notatmaskin.

Lenke til kommentar

Ville kjøpt meg en laptop, kan ikke si at PDA'er er såpass dyre for skikkelige at prishoppet opp til de billigste bærbarene forsvarer det å kjøpe en bærbar rent prismessig. Annet enn det, det er lettere å se hva du har skrevet på en bærbar enn en PDA og man slipper å sitte og scrolle i en halv evighet pga at skjermen er så liten.

 

Som nevnt ovenfor. PDA er helt grei til å lese epost, i ytterst nødstilfelle. Surfe med den, lese epost, opprettholde kontaktliste osv. jeg vil derimot si at den egner seg heller dårlig til å ta daglige notater osv. Grunnet lange dokument på en liten skjerm er i seg selv ett lite mareritt å scrolle for hvert 12'nde ord (kraftig overdrevet, men du skjønner tegninga)

 

Kjøp bærbar..!

Lenke til kommentar

jeg ville som de fleste andre her kjøpt en laptop. har selv prøvd PDA et par ganger og det er ikke noe skrivemaskin for å si det sånn. grei å legge inn oppgaver på da men, og litt notater. men på en laptop kan man gjøre mer liksom. dessutten får du mere for pengene om du kjøper en laptop :) må se litt på det å veit du :)

Lenke til kommentar
Du har et poeng der. Men for å presisere det for eventuelt andre så gåre like fort med lommepc pga det tastaturet

Jeg har ikke prøvd det tastaturet, så det kan hende jeg tar feil, men jeg kan ikke tenke meg at du skriver like fort på det "laser"-tastaturet kontra et tastatur med knapper. Da ville jeg heller gått for et lite tastatur med BT. Når det er sagt slutter jeg meg til de andre som anbefaler laptop. Jeg har selv en topp PDA, men det er ikke noe jeg ville brukt til skolearbeid.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
Jeg går ut ifra at du mener at med en pda må du skrive alt på slutten av timen på 5 minutter? :p

Hvorfor det?

Jeg beklager viss jeg ikke gjorde det tydlig nok! ;)

 

Det jeg mente var at folk som kan touch slipper og ta notater før de siste 5 min av timen!

 

Mens de andre sitter med blyanten og svetter og skriver så blekket spruter!

Jo greit nok, men ikke alle som husker hva som er blitt sagt om en foreleser har gnålt i 1 time da hjelper det svært lite med touch metoden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...