Gå til innhold

Sigma EX 18-50 f/2.8 vignetting

Anbefalte innlegg

Noen andre som har dette objektivet og har problemer med vignetting?

Har akkurat anskaffet dette, storfornøyd, men sliter litt med vignetting.

Har sett på tester rundt på nettet med det samme, men jeg syntes mitt eksemplar

vignetter mer. Jeg har ikke mye kompetanse på hvordan et objektiv er bygget

opp, men er det mulig at jeg har fått en "feilproduksjon"? Jeg har selvfølgelig testet med og uten solblender.

Alt annet ser ut til å fungere strålende. (Til og med fokus med EX580'en som endel har slitt med.)

Mvh,

Kjetil

C-300D. C-28.f/2.8, C-50II,f/1.8, C-100Macro.f/2.8, C-EX580, C-100-300, S-18-50Manfrotto055/141RC + masse jalla.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg returnerte mitt og går nå og venter på nytt. Jeg var ikke fornøyd med mitt, men jeg testet det aldri for vignettering. Mitt eksemplar ga tung feilbrytning av farger(kromatisk abberrasjon), selv når jeg stoppet ned til F11. Jeg stoppet aldri lenger ned, men jeg hadde ikke blitt forundret om dette hadde forekommet selv lenger ned. I tillegg synes jeg ikke at mitt eksemplar tegnet skyggepartier og mørke områder bra. Der ble det grundig slått av mitt KIT objektiv som avslørte mye mer detaljer i disse partiene.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke testet mitt godt nok for dette ennå (dog jeg har noen bilder med mørke vegger mot hvite skyer) - men kan ikke erindre å ha sett noen feilbryting der. *Hjem å teste*..

Takk for tipset!

Vignettingen er dog mest synlig når jeg tar bilder av en hvit vegg / tak på f/2.8. Dog, jeg må vite om det for å se det, og da er det vel kanskje ekstra irriterende. Jeg får vurdere litt om jeg orker å sende tilbake, da jeg syntes det var merkbart bedre enn C-EFS-18-55 objektivet mhp. skarphet og kontrast.

Mvh,

Kjetil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...