Hobbes_76 Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Har parabol / tuner / abonnement fra VIASAT, og er derfor avhengig av å få inn signaler fra to satelitter, Sirius og Thor. Det er vel stort sett bare NRK-kanalene som ligger på Thor, men likevel. Jeg sliter veldig med å finne Thor-signalene. Sirius går greit. Har en "sat-beeper", som varsler med lyd når jeg finner signalene, men det virker som denne bare gir utslag fra det ene mikrobølgehodet...? Men til spørsmålet: Har det noe å si hvordan hodene er festet på parabolen? Altså om det andre hodet skal stå til venstre eller høyre for senterhodet? Se http://ytterholtet.net/parabol.gif for (hurtig snekret i Paint) forklaring. Noen som har litt peiling på dette, så setter jeg pris på det! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) De montasjene jeg har sett har hodene på hver sin side av senter. Når du ser inn i parabolen skal Sirius være til venstre, Thor til høyre. Hvis du har en disk som er fokusert kun på Sirius så må du muligens vri den litt for å få mer signal på sidehodet, da på bekostning av senterhodet. Du må vri litt mot vest. Endret 22. juli 2005 av hårek Lenke til kommentar
nomore Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 når du skal montere parabol med to eller flere hoder er det viktig at selve feste er i vater, da skjevheter på 2-3mm fort skaper 2-3cm på hodet. og deretter ville eg ha koblet ut hvert enkelt hode, og stilt de inn enkeltvis. dvs begynn med sirius(siden du har den allerede) og juster denne slik at du har best mulig styrke/kvalitet. deretter kobler du dette fra og prøver deg på neste. dersom det ser ut til at det ene hode ikke gir signal, sjekk at det du har signal på faktisk tar inn rett satelitt. selv om du får signal, betyr ikke dette at det er det rette, det kan til og med være et speilsignal. Lenke til kommentar
Hobbes_76 Skrevet 23. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2005 Jeg har to hoder som er faststøpt i forhold til hverandre, så jeg kan ikke prøve hodene hver for seg. Armen fra parabolen går også rett på det ene hodet, slik at det andre står til venstre, sett fra parabolens side. Kabelfestet er da også på undersiden av hodene. Vil mene at selve festet er rimelig i vater på veggen. Det du sier Hårek om at Thor-hodet skal være til høyre når man ser inn i parabolen, rimer bra. Slik jeg har den i dag har jeg fullt utslag (95-100%) fra Sirius. Skal prøve å dreie litt mot vest for å finne Thor. Vil jo miste Sirius litt da, men i vinter da det var skikkelig drittvær, lå %-en nede i 60, men bilde og lyd holdt seg likevel... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 jo, når du prøver hode hver for seg snakker eg om å koble tuneren rett i et av hodene om gangen, i stede for igjennom switchen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå