Gå til innhold

Hente bilder fra SQL med JSP?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men dette vil kanskje være mye tregere enn om bildene lagres i en katalog fremfor i en database?

 

(http://www.proisp.no/?l=faq&id=11&sid=60:

 

"Hvorfor skal jeg ikke lagre filer/bilder/binærobjekt i databasen?

Ikke lagre unødig data i databasen. Om du f.eks. skal ha et arkiv med bilder så er det mer effektivt å lagre kun filnavnet i databasen og ha selve bildet som en fil i hjemkatalogen. Å lagre selve bildets innhold i databasen tar bare unødvendig mye ressurser.

 

Det kan ta store ressurser å hente frem bilder eller andre store binære objekt fra databasen. Slike filer SKAL ligge i filsystemet for at databasen skal fungere bra.")

 

Men grunnen til at jeg spør:

Jeg skal lage en nettside hvor brukere skal kunne laste opp bilder tilknyttet annonser de registrerer, og disse bildene skal da kunne hentes og vises frem på nettsiden.

 

Jeg er helt blank på dette området, så noen som har et forslag til hvordan jeg bør gå fram?

 

PS! Jeg benytter meg av JSP (Java Server Pages)

Lenke til kommentar

Når du spurte om å hente ut bilder fra en SQL DB tenkte jeg at du hadde "bildefilen" i DB.

 

Det som er normalt når du laster opp bilder er at bildene lastes til en katalog og bilde urlen samt annen data du vil ha (f.eks beskrivende informasjon) til db.

 

Jeg skjønner ikke helt hva du spør etter....

 

Løsninger er avhengig av antall brukere og hyppighet av bruk for å gjøre ting mest brukervennlige....

 

EKSEMPEL: Hvis du har få brukere med relativt få bilder:

 

Ha en egen side der du laster opp kun bilder..

Lag en side der "annonseinformasjon" lages, samt en liste over bilder som ligger i "upload" katalogen som en kan velge mellem.

Når du lagrer til DB, lagrer du kun URL'en til bildet og ikke bildet selvfølgelig.

 

PS! Jeg benytter meg av JSP (Java Server Pages)
:thumbup:
Lenke til kommentar
Jeg ville nok uansett ikke brukt JSP her. IMHO er JSP for templating av tekst, være det seg html, xml eller whatever.

 

Om output er binære data så er vel en servlet bedre egnet?

 

Tror vi kom frem til at det ikke skulle være output av binære data fra DB.

 

Hvordan mener du at filopplastingen skal foregå om han ikke skal bruke java?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...