TEE Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Ja, det er klart reklamasjonen må godkjennes først. Men jeg er ikke enig i at produsentene alltid tar regningene når garantien ikke gjelder lengre. F.eks på harddisker. Der har jeg opplevd at butikken må dekke tapet selv. Jeg tror det gjelder mange andre også. Derfor en del uvilje, i hvertfall fra nettbutikker angående reklamasjon. En rekke tråder på forumet er en god indikasjon på at det ofte er slik uvilje. Nettbutikker har veldig ofte egen import av varer, og ved reklamasjon på disse etter at produsentens garanti har gått ut må de dekke tapet selv. Men når f.eks. Komplett kommer med en reklamasjon til oss, så tar produsenten/importøren kostnaden. Dersom vi avslår reklamasjonen, så får ikke kunden noe av Komplett heller. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Men jeg er ikke enig i at produsentene alltid tar regningene når garantien ikke gjelder lengre. F.eks på harddisker. Der har jeg opplevd at butikken må dekke tapet selv. Kanskje forskjellig praksis med datautstyr enn fotoutstyr, for dette har vi aldri hatt noen problemer med der jeg jobber. Mye datautstyr er vel importert av butikken selv også, og så lenge det ikke er norsk utgave, så er det butikken og ikke importøren selv som er ansvarlige innenfor reklamasjonstiden. Er det norsk modell, skal importøren normalt være ansvarlig i hele reklamasjonsperioden (slik har nå jeg oppfattet det, og det virker som de importørene jeg har nesten daglig kontakt med er enige). Jeg tror det gjelder mange andre også. Derfor en del uvilje, i hvertfall fra nettbutikker angående reklamasjon. En rekke tråder på forumet er en god indikasjon på at det ofte er slik uvilje. Dette gjelder vel hvis verkstedet konkluderer med at feilen skyldes brukerfeil, og av den grunn ikke dekkes av garanti/reklamasjon. Da dekkes ikke reparasjonen av importør, og butikken vil derfor heller ikke gi kunden gratis reparasjon. Det er tross alt verkstedet som står med den faglige kompetansen, og butikken må høre på de. Så lenge verkstedet kan fremlegge bevis på væskeskade, støtskade eller lignende (som de vanligvis gjør i form av bilder), så har ikke butikken rett til å kreve at importør tar kostnaden ved reparasjon. Videre kan ikke kunden kreve at butikken tar kostnaden, og må om det ikke kommer til noen enighet, ta saken videre til andre instanser. Én gang har vi hatt problem med det der jeg jobber, på grunn av en liten glipp av oss som kunden utnyttet. Da kom vi til enighet med importør, og importør og vi tok halvparten av kostnaden hver. Kunden hadde ikke rett på dette, men i lengden sparer man mer på å betale når en glipp kunne ført til uheldig utfall for butikken og importør om saken ble tatt videre (noe kunden insisterte på at han ville gjøre). Hadde alle papirer blitt rett utfylt i første omgang, ville ikke dette blitt et problem, og kunden hadde ikke kommet videre med saken. Ja, det ble en liten digresjon her, men belyser kanskje saksgangen i dette. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Det står forøvrig på Kompletts websider at dersom produktet som returneres viser seg å ikke være defekt, vil kunden belastes et feilsøkingsgebyr på kr 190,-. Logisk sett vil vel dette være det samme dersom feilsøkingen gjelder andre ting også? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå