Gå til innhold

sende en vare på garanti...


Anbefalte innlegg

heisann jeg kjøpte et Gforce4 for snart 2 år siden å dette gikk netopp i stykker,

hvis jeg sender dette på garantien og web butikken ikke har varen pga den er så gammel hva sjer da? får jeg pengene igjen? sender dem et ca tilsvarende kort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tviler på at produsentene har så lang garantitid på skjermkort. Du kan sikkert sjekke garantibestemmelsene på nettstedet til produsenten hvis du har mistet garantikuppongen som kom med kortet.

 

Men selv om du ikke får garanti så er ikke håpet ute. Hvis kortet er under 2 år gammelt (trenger bare være 1 dag mindre enn 2 år) så kan du bruke reklamasjonsretten. Dette følger bestemmelsene i forbrukerkjøpsloven. (sjekk de på www.lovdata.no). Mest sansynlig så sender de deg et bedre kort tilbake.

 

Hvis kortet er over 2 år, så er det heller tvilsomt at du får noe på reklamasjon. Kravet for 5 års reklamasjon er "at produktet er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år". Noe som ikke er så lett å bevise eller komme til enighet om når det gjelder skjermkort. Nettbutikken vil naturlig nok helst slippe reklamasjoner siden det er de som må dekke tapet selv. (og ikke produsenten slik det er med garanti)

 

Hvis nettbutikken finner ut at feilen skyldes "brukerfeil" så må du betale for feilsøkinga selv. Timeprisene bruker å være ganske stive.

Lenke til kommentar

Det er spørs hva du mener med heftig. De er ganske effektive til å teste så jeg tror ikke det blir så lang tid. Men noen hundrelapper må du nok regne med.. Vel og merke hvis de finner ut at du har ødelagt det selv. Hvis du ikke har det så er det bare å sende inn. De bruker ikke å ta feil.

Lenke til kommentar
Nettbutikken vil naturlig nok helst slippe reklamasjoner siden det er de som må dekke tapet selv. (og ikke produsenten slik det er med garanti).

Butikken går videre til produsenten for å få gjennomslag på reklamasjonen. Sier produsenten nei, sier butikken nei også.

Lenke til kommentar
Nettbutikken vil naturlig nok helst slippe reklamasjoner siden det er de som må dekke tapet selv. (og ikke produsenten slik det er med garanti).

Butikken går videre til produsenten for å få gjennomslag på reklamasjonen. Sier produsenten nei, sier butikken nei også.

Nei, hvis garantien til produsenten ikke gjelder men reklamasjonen fortsatt gjelder så er det butikken selv som må dekke tapet. Forbrukerkjøpsloven gjelder ikke salg mellom produsent og distributør eller mellom distributør og butikk siden det ikke er forbrukerkjøp men såkalt næringskjøp. Forbrukerkjøpsloven gjelder heller ikke utenfor norges landegrenser, så hvis butikken importerer disse selv så må de også dekke tapet selv. Det er kun siste ledd (butikken) som kan motta krav om reklamasjon. Hvis ikke produsenten dekker det gjennom sin garanti-ordning så må butikken ordne opp selv. Denne ulempen for butikken må de ta høyde for når de skal sette prisene på produktene. Forbrukerkjøpsloven eksisterer for å gi oss forbrukere et faste holdepunkter, forutsigbar og fornuftig behandling dersom vi kjøper et produkt som ikke holder mål. Det at produsenten iutlandet ikke har like rettferdige ordninger er ikke kundenes problem.

Lenke til kommentar
Nei, hvis garantien til produsenten ikke gjelder men reklamasjonen fortsatt gjelder så er det butikken selv som må dekke tapet.

Min erfaring er at produsentene (norsk importør) dekker reklamasjonssaker i tillegg til garantisaker. Vel å merke hvis butikken har en norsk importør i ryggen. Har butikken selv importert varen, så må de selv dekke reparasjonskostnadene.

Lenke til kommentar
Nettbutikken vil naturlig nok helst slippe reklamasjoner siden det er de som må dekke tapet selv. (og ikke produsenten slik det er med garanti).

Butikken går videre til produsenten for å få gjennomslag på reklamasjonen. Sier produsenten nei, sier butikken nei også.

Nei, hvis garantien til produsenten ikke gjelder men reklamasjonen fortsatt gjelder så er det butikken selv som må dekke tapet.

Siden jeg jobber for en av de største PC-produsentene, kan jeg jo gi deg et praktisk eksempel.

 

1. Kunde kommer hoppende inn til Expert, rød i trynet og klar til å skrike på alt som kan se ut som en ansatt fordi PCen ikke vil starte.

 

2. Butikken tar inn PCen, kontakter produsenten, får beskjed om at det trengs litt feilsøking og den ansatte settes til tekniker (2. linje support, slipper kjedelige FAQ spørsmål i det minste)-

 

3. Saken logges og sendes til reklamasjon.

 

4. Butikken får svar som bringes videre til kunden.

 

Dersom reklamasjonen godkjennes, tar faktisk produsenten kostnaden med reparasjon eller ny vare, ikke butikken. Kunden kan også velge å kontakte produsenten direkte for reklamasjon, noe mange foretrekker.

 

Dersom butikken driver med egen import fra utlandet vil det selvsagt bli annerledes.

Lenke til kommentar

Jeg biter ikke helt på den der ennå. Jeg mener fortsatt at det er butikken som betaler for reklamasjonen og ikke produsenten. Det er mulig Expert har en avtale som gjør at produsenten tar seg av arbeidet, mens Expert-kjeden betaler, eller at de har inngått egen garanti-ordning i kontraktsvilkåret for innkjøp av varer fra den produsenten.

 

Er det noen andre som vet litt om hvordan reklamasjon praktiseres i andre kjeder og hvem som tar regninga hvis produsenten ikke gir garanti i hele reklamasjonstida?

Lenke til kommentar
Er det noen andre som vet litt om hvordan reklamasjon praktiseres i andre kjeder og hvem som tar regninga hvis produsenten ikke gir garanti i hele reklamasjonstida?

Jeg veit at så lenge der er forbrukerkjøp så dekker i hvertfall HP reklamasjoner selv, men ta helst kontakt med dem direkte da butikkene og du bare taper tid på å skulle være mellommann mellom deg og leverandøren.

Lenke til kommentar
Jeg biter ikke helt på den der ennå. Jeg mener fortsatt at det er butikken som betaler for reklamasjonen og ikke produsenten. Det er mulig Expert har en avtale som gjør at produsenten tar seg av arbeidet, mens Expert-kjeden betaler, eller at de har inngått egen garanti-ordning i kontraktsvilkåret for innkjøp av varer fra den produsenten.

 

Er det noen andre som vet litt om hvordan reklamasjon praktiseres i andre kjeder og hvem som tar regninga hvis produsenten ikke gir garanti i hele reklamasjonstida?

Vi gjør det likt uansett om det er Expert, Elkjøp, Siba, Lefdal, m'Buga PC og Strykejern AS eller hva det nå måtte være. Dersom butikken vil gi kunden et nytt produkt på egen regning står de selvfølgelig helt fritt til å gjøre det, men det er ytterst sjelden at det skjer.

Lenke til kommentar
Jeg biter ikke helt på den der ennå. Jeg mener fortsatt at det er butikken som betaler for reklamasjonen og ikke produsenten. Det er mulig Expert har en avtale som gjør at produsenten tar seg av arbeidet, mens Expert-kjeden betaler, eller at de har inngått egen garanti-ordning i kontraktsvilkåret for innkjøp av varer fra den produsenten.

 

Er det noen andre som vet litt om hvordan reklamasjon praktiseres i andre kjeder og hvem som tar regninga hvis produsenten ikke gir garanti i hele reklamasjonstida?

Hvis butikkene selv må dekke ting økonomisk, hvordan kan de da klare å overleve når de ofte har godt under 10% påslag på prisene. De 10% skal dekke lønn til ansatte og ellers alle andre utgifter. Hvis disse i tillegg skal dekke alle produkter som går istykker så har de et problem.

Lenke til kommentar

Til dere begge: Vi har noe som heter forbrukerkjøpsloven i norge. Den er der for å gi kunder og butikker rettferdig behandling.

 

Ting som ikke dekkes av garanti (frivillig ordning fra produsenten) men dekkes av reklamasjon (lovbestemt) så kan ikke butikken gjøre noe annet enn å legge ut for tapet selv. De MÅ rette seg etter loven, samme hvor små marginer de velger å ha. De kan ikke fraskrive seg å følge norsk lov selv om produsenten eller distributøren ikke tilbyr sin frivillighet. Hvis ikke avansen til butikken har tatt høyde for disse tapene så går de i minus. Å gå i minus er dårlig foretning.

Lenke til kommentar
Til dere begge: Vi har noe som heter forbrukerkjøpsloven i norge. Den er der for å gi kunder og butikker rettferdig behandling.

 

Ting som ikke dekkes av garanti (frivillig ordning fra produsenten) men dekkes av reklamasjon (lovbestemt) så kan ikke butikken gjøre noe annet enn å legge ut for tapet selv. De MÅ rette seg etter loven, samme hvor små marginer de velger å ha. De kan ikke fraskrive seg å følge norsk lov selv om produsenten eller distributøren ikke tilbyr sin frivillighet. Hvis ikke avansen til butikken har tatt høyde for disse tapene så går de i minus. Å gå i minus er dårlig foretning.

Det er ingen som har påstått at man ikke trenger å følge forbrukerkjøpsloven, så hvor du har det fra aner jeg ikke. Men dersom du tror at forbrukerkjøpsloven gir deg automatisk godkjenning av alle reklamasjoner du kommer med bør du komme deg en tur ut i den virkelige verden.

Lenke til kommentar
Men dersom du tror at forbrukerkjøpsloven gir deg automatisk godkjenning av alle reklamasjoner du kommer med bør du komme deg en tur ut i den virkelige verden.

Nei, jeg tenkte ikke på automatisk godkjenning. De må jo sjekke om kravet fra kunden tilfredsstiller kravene i loven. F.eks at kunden ikke er skyld i skaden selv. Hvis de ikke kan bevise at det er kunden som har påført skaden så MÅ de i teorien innfri reklamasjonen. I praksis er det selvfølgelig noen som prøver seg med "garantien er gått ut på denne" og andre uvillige metoder. Men det skal altså helst ikke skje.

Lenke til kommentar
Nei, jeg tenkte ikke på automatisk godkjenning. De må jo sjekke om kravet fra kunden tilfredsstiller kravene i loven. F.eks at kunden ikke er skyld i skaden selv. Hvis de ikke kan bevise at det er kunden som har påført skaden så MÅ de i teorien innfri reklamasjonen. I praksis er det selvfølgelig noen som prøver seg med "garantien er gått ut på denne" og andre uvillige metoder. Men det skal altså helst ikke skje.

Har ennå ikke opplevd at importør ikke har tatt kostnaden med reparasjon av vare som går på reklamasjon så lenge verkstedet finner at kunden selv ikke er skyld i feilen (f.eks. støt/væskeskade). I de tilfeller vi ikke får godkjent en reklamasjonssak, så er det brukerfeil som er direkte årsak til feilen.

Lenke til kommentar

Ja, det er klart reklamasjonen må godkjennes først. Men jeg er ikke enig i at produsentene alltid tar regningene når garantien ikke gjelder lengre. F.eks på harddisker. Der har jeg opplevd at butikken må dekke tapet selv. Jeg tror det gjelder mange andre også. Derfor en del uvilje, i hvertfall fra nettbutikker angående reklamasjon. En rekke tråder på forumet er en god indikasjon på at det ofte er slik uvilje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...