TimmyMe Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) Jeg har alltid gått å tenkt på en ting og det er.... Hvis man legger seg i senga på kvelden og lukker øynene. Du ligger selfølgelig helt rolig og gjør ingenting, men man er i våken tilstand.. Er man da utvilt dagen etter? hehe...er det noen som har noen synspunkter på dette? Endret 22. juli 2005 av TimmyMe Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Har hørt at det blir det samme som å sove, men om det stemmer vet jeg ikke. Tror jeg hadde sovnet hvis jeg skulle prøve på noe sånt Lenke til kommentar
co2 Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Nei det går ikke. Se det på som om du har installert et program på PCen, du må restarte for at det skal virke, det hjelper ikke bare å gå i hvilemodus. Lenke til kommentar
schnix Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Hjernen flytter informasjon når du sover. Det er bevist at søvn bevisstgjør og forbedrer subjektet ved repetitive oppgaver. PS: Ellers er det ingen som vet med sikkerhet hvorfor man sover. Dog kan det nevnes at utover hjernen, skjer det ikke noe fysiologisk i kroppen. For eksempel "lader" ikke musklene opp under søvn. (Fritt fra hodet efter en Time artikkel jeg leste for noen måneder siden.) Lenke til kommentar
Jan Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 REM-søvn er den viktige delen av søvnen hvor ting virkelig skjer. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Se det på som om du har installert et program på PCen, du må restarte for at det skal virke, det hjelper ikke bare å gå i hvilemodus. *notere i lista med rare sammenlikninger og illustrasjoner* Lenke til kommentar
TimmyMe Skrevet 23. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2005 Se det på som om du har installert et program på PCen, du må restarte for at det skal virke, det hjelper ikke bare å gå i hvilemodus. *notere i lista med rare sammenlikninger og illustrasjoner* Haha..gøyalt av en eller annen grunn Lenke til kommentar
mushi Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 når du sover fornyer cellene seg i kroppen. sover du ikke dør du av utmattenhet. De brytes ned når du er våken, og bygger seg opp igjen på natta når du sover. Sover du dårlig en natt, er du ødelagt dagen derpå fordi kroppen ikke har fått "lada seg" orntlig opp Lenke til kommentar
Chief_R-W Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Etter et misslikket førsøk å prøve på døgning for å prøve å rette på døgn og sove rytmen fikk jeg problemer med å sove forige natt etter å sovet 3 korte økter. Lå vel i 6 Timer uten å sove men det hjalp bedre enn å være opp, men å sove er mye bedre. Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Etter det jeg hørte av en lærer en gang var det en av de store greske filosofene som satte seg i en stol og holdt en metallkule over et metallfat sånn at når han sovnet så mistet han kula i fatet og våknet igjen. Dette skal visstnok holde som søvnerstatning. Lenke til kommentar
Smooth Ceiling Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 (endret) Det er jo viktig med søvn, i og med at hjernen først da får anledning til å bearbeide inntrykkene fra dagens aktiviteter, rydde opp i arkivet så å si. Sover man ikke nok, får ikke hjernen denne muligheten, og det vil hope seg opp, man blir trøtt og uopplagt, mister konsentrasjon, går opp i vekt e.t.c. I det hele tatt er vi 100% avhengige av nok søvn i det lange løp. Noen påstår en kan greie seg uten, men det er isåfall bare over kort tid. Da jeg jobbet i Posten, kjørte jeg beinhardt en periode med en masse overtid og svært lite søvn (typisk 2-4 timer mellom øktene), og det endte hos hjertespesialist da jeg holdt på å kollapse til slutt. Har du problemer med å få sove, kan det hjelpe å sette på avslappende musikk eller lydeffekt-CDer (f.eks. vind i tretopper, havets dønninger som vasker stranden o.s.v.). Endret 23. juli 2005 av Sundiver Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Etter det jeg hørte av en lærer en gang var det en av de store greske filosofene som satte seg i en stol og holdt en metallkule over et metallfat sånn at når han sovnet så mistet han kula i fatet og våknet igjen. Dette skal visstnok holde som søvnerstatning. Min halvbror var trailersjåfør for mange år siden og i den bransjen er lite søvn mye mer utbredt enn hva man skulle tro (og håpe). Et "triks" som mange brukte var å legge seg ned et sted med nøklene i hånda, og når man sovnet så falt nøklene ned på gulvet som selvfølgelig bråket og man våknet (funker ikke like bra på teppe som på parkett ). Dette fungerte visst overraskende bra. Lenke til kommentar
andre_sn Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Det er bare den "duppingen" man blir kvitt da. I noen tilfeller så er det plent umulig å holde øya åpne (alle kjenner jo til det, fra skolen sikkert ) men man blir trøttere og trøttere. Det virker som det hjelper med bare 5 sekunder søvn men hvis du holder på sånn lenge nok så går det gæli. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Se det på som om du har installert et program på PCen, du må restarte for at det skal virke, det hjelper ikke bare å gå i hvilemodus. *notere i lista med rare sammenlikninger og illustrasjoner* Haha..gøyalt av en eller annen grunn Er jo ikke så feil da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå