Hakon_H Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) Spørsmål 1: Har ett ADSL Modem fra Draytek som jeg bruker på Nextgentel sin linje. MTU instillingen er satt til 1442. Jeg lurer på om det er riktig eller om jeg bør øke verdien? Spørsmål 2: Har verdien noe å si for nedlastnings hastigheten? Spørsmål 3: Jeg vet egentlig ikke hva MTU er eller hva det står for, så vist noen gidder å gi en kort forklaring hadde jeg satt pris på det Har prøvd å søke litt, men det er mangen forsjellig svar der ute. Har sett at de kan være 1463, 1478 og 1500 Endret 22. juli 2005 av Hakon_H Lenke til kommentar
HyperJedi Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 1. Hva som er optimalt for Nextgentel vet jeg ikke - kommer an på om de bruker PPPoE, RFC1483 eller annet. For vanlig "bridged ethernet" er optimal verdi samme som for helt vanlige Ethernet-LAN, dvs 1500. 2.+3. Det KAN ha noe å si for nedlastingshastigheten, men forskjellen på 1442 og 1500 er ikke allverden. MTU står for Maximum Transmission Unit, dvs. den maksimale størrelsen på Ethernet-rammene som sendes over linja. Ved lavere MTU vil også nyttelasten i pakkene bli tilsvarende mindre, og derfor blir det en prosentvis økning i overhead når overføringshastigheten er den samme (Samme hastighet + mindre MTU --> Flere pakker/rammer --> Mindre nyttelast. Litt krøkkete forklart, men satser på at du skjønner tegninga Lenke til kommentar
Brafa Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 uten at jeg har testet det noe særlig selv, jeg tror det er svært lite å hente på å stille på mtu`en. Om det er noen forskjell så tviler jeg sterkt på at du merker noe noe til den. Lenke til kommentar
Hakon_H Skrevet 22. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2005 Ok..Takk for svarene. Tror jeg er blitt litt klokere. Skal teste litt nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå