brazir Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 (endret) Omformatere er jo like godt som reformatere. Personlig synes jeg omformatere er bedre enn reformatere om ikke annet fordi det er et "norskere" ord. prefikset beskriver noe i forhold til verbet. om-formatere = formatere om igjen/eller formatere på en annen måte re-formatere = formatere igjen/på nytt osv. formatere= ganske enkelt formatere uten noen ytterligere beskrivelse. Man kan bruke mange prefiks på verbet "å formatere" for å gi det mer "kjøtt på beinet" for å si det sånn vel.....kommer sikkert til å bli flamet nå men EDIT: hadde ikke noe bedre å ta meg til (sørgelig men sant) Endret 28. juli 2005 av brazir Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 brazir: Du blir ikke flamet av meg i hvertfall. Jeg er veldig enig i det du skriver Personlig bruker jeg hverken ordene reformatere eller omformatere men bare formatere. Hvis jeg skulle brukt noen av de to førstnevnte så måtte det blitt omformatere siden det er helnorsk. (Reformatere høres litt ut som "racingbil" eller "offroadsykkel") Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Hehe. Jeg synes den sammensetningen som omformattere ikke høres like bra ut som reformattere. Av den enkle grunn at sammensetningen høres enklere ut og jeg mener dne sammensetningen er mer etablert i det norske språket. Kanskje pga. ordet formatere helle rikke er så altfor gammelt og har kommet i en tid språket har vært mye mye påvirket av engelske ord. Jeg sier ikke det at det høres kult ut pga. at det er engels. Men spåket endres bare, enten ord er satt sammen med et engelsk eller norsk. Det som høres mest naturlig ut og blir mest brukt blir det ordet som høres best ut mener da jeg. F.eks. omsette høres jo helt dumt ut i forhold til resette. (Fra ordet reset) Det får ikek helt samme meningen. Jeg synes chat er best å definere det vi bruker ordet til fremfor prat/snakk, da vi da får assosiasjoner med prating på telefon eller direkte. Men jeg mener datamaskin/pc høres mye naturligere ut i vårt språk enn "computeren". Men det er jo smak og behag. Jeg mener noe høres mer naturlig ut. Uansett så er det så opp til hver person at jeg ikke gidder å diskutere det mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå