Gå til innhold

Formatering, omformatering og reformatering

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Veldig mange sier Reformatere og Omformatere...

Er noe av dette feil å si??? :hmm:

Personlig menter jeg at omformatering høres dumt ut og burde unngås. Gjerne det er et ord som kun noen bruker pga. de har satt det sammen selv. At det ikke brukes i formelle sammenhenger og finnes i ordbøker.

Reformatering mener er greit, for det sier at du formaterer den på ny. (Du har gjort det før/produsenten av hardisken har gjort det for deg, eller produsenten av pc'en.)

"Re" betyr sikkert gjentakelse, eller å gjøre noe flere ganger. F.eks. replay, restart, restore?

Men formatering kan og brukes. Det passer greit når du aldri har gjort det før selv/ eller det ikke har blit gjort i det hele tatt. Merk at fomatering blir brukt når man srkiver i skriveprogram og forandre linjeavstand, marg, bold, italic skrift osv også. Og htmlformatering er også en sammenheng. Her betyr det jo ikke at du sletter alt innholdet fra noe, noe du gjør på en harddisk da en formateterer.

Etter en formatering er det normalt med en (re)innstallasjon av operativsystem. F.eks. legge in xp på ny :)

Dette er iallfal slik jeg ser på denne problemstillingen.

@ allmennheten: Noen uenige?

Lenke til kommentar

Nei egentlig ikke, om man reformaterer så formaterer man en gang til etter formatering. Re=Repetisjon.

Så jeg mener egentlig at det riktige er :

Formatering{installering.

Ingen formatering{Reinstalering (hvis man fikser oset)

Feil Formatering{Reformatering.

Men selvsagt så brukes ofte Reinstallering fordi man legger inn oset på nytt og sådan blir det riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...