Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bestilling av DVD filmer fra utlandet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg benytter anledningen til å nevne http://www.dvdarkivet.no og forumet der som dreier seg kun om DVD filmer, butikker + annet stoff som handler om film generelt.

Signatur: Hvis filmen alene ikke overstiger 200,- så unngår man moms, altså porto regnes ikke med.

MEN hvis filmen koster over 200,- så må man betale moms for filmen+porto.

[ Denne Melding var redigert av: Clintern på 2002-07-31 23:08 ]

Lenke til kommentar
Quote:

Den 2002-07-31 23:00, Signatur skrev:

Fraktkostnader er også med i denne grensen. Vare+frakt må være mindre enn 200,-

Nix, Det er kun varens verdi som gjelder ikke inkludert frakt.Altså det holder at varens verdi er under 200 kroner, frakt kommer i tilegg, men er ikke tatt med i tollbestemmelsen.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-31 23:00, Signatur skrev:

Fraktkostnader er også med i denne grensen. Vare+frakt må være mindre enn 200,-

Positivt feil. Grensen er: varer med en verdi eksl. porto til, men ikke med, 200NOK.

Fraktkostnaden kommer først inn når vareverdien er over 200NOK, da skal denne også pålegges moms.

Lenke til kommentar

Ergo vil dette si at du kan bestille dvd'r fra f.eks. dvdexpress.com. De er tilogmed så snille at de leverer filmene en og en så man ikke skal få mva avgift for flere ting i samme pakke.

En kompis av meg bestiller kun DVD'r fra USA, og alle pakkene han får (jeg henter dem på posten avogtil) koster 199,-

Lenke til kommentar

dere kan prøve http://www.dvdboxoffice.com i canada , flott service og gratis frakt .

har selv handlet for en god slump penger der og har til nå ikke fått en eneste pakke stoppet i tollen .

fraktfritt over hele verden og forsendelser på 1 og 1 med gave merking :smile:

BTW pass på å bruk bli belastet i canadiske dollar`s pga den sterke kronen .

[ Denne Melding var redigert av: Konge på 2002-08-01 18:11 ]

Lenke til kommentar

Hvorfor skal dette være så vanskelig å skjønne? Viser til innlegg over meg. Nå er det allerede påpekt her at det IKKE kommer moms/gebyr så lenge vareverdien ikke overstiger 200...

Eks: Vare kroner 199,- + porto kr 90,-...Samlet sum på pakken blir da 289,- og en gang for alle: nei, du betaler ikke 5 flate øre i moms/gebyr på dette. Denne pakken vil gå rett igjennom tollen, og havne i din postkasse. (Pakken bør ha en faktura...)

Men ser regnestykket slik ut: Vare kroner 201,- porto kroner 80,- da kommer det moms og gebyr på samlet sum.

Dvs, at alle varer fra nevnte DVDstrax kommer i din postkasse, uten noe tøv. Dette står jo også tydelig opplyst på siden deres.

Nå kommer oppgavene dere skal løse :wink: dere skal fortelle hvilke eksempler som er momsfrie, og hvilke som ikke er det. (Varene her er tollfrie)

a) Vare 1420,- frakt 0,-

B) Vare 55,- frakt 199,-

c) Vare 258,- frakt 20,-

d) Vare 199,- frakt 1,-

Rett svar belønnes med en fottur i marka :grin:

[ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2002-08-03 05:01 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-03 05:00, Arctic skrev:

Hvorfor skal dette være så vanskelig å skjønne? Viser til innlegg over meg. Nå er det allerede påpekt her at det IKKE kommer moms/gebyr så lenge vareverdien ikke overstiger 200...

Jeg tror folk har fått det med seg nå.

Quote:

Dvs, at alle varer fra nevnte DVDstrax kommer i din postkasse, uten noe tøv. Dette står jo også tydelig opplyst på siden deres.

Du tuller nå, sant? Hva med f.eks denne?

Problemet med DVDStrax er at de er uforholdsmessig dyre.

Quote:

Nå kommer oppgavene dere skal løse :wink: dere skal fortelle hvilke eksempler som er momsfrie, og hvilke som ikke er det. (Varene her er tollfrie)

a) Vare 1420,- frakt 0,-

B) Vare 55,- frakt 199,-

c) Vare 258,- frakt 20,-

d) Vare 199,- frakt 1,-

Rett svar belønnes med en fottur i marka
:grin:

Antagelse: Alle varene er bøker.

Svar: Alle varene er momsfrie. :razz:

Lenke til kommentar

LarsC skrev:

"Jeg tror folk har fått det med seg nå."

Ser sånn ut ja. Var nesten det som var meningen også.

"Du tuller nå, sant? Hva med f.eks denne?

"

Nei, jeg tuller ikke. Som sagt, opplysningene på siden jeg visste til,(dvdstrax)og fra meg, sier tydelig at alle varer _under_ 200 NKR er momsfrie. Ikke de over.

Skjønner du har jobbet hardt i dag...

"Problemet med DVDStrax er at de er uforholdsmessig dyre."

Irrellevant. Folk må få handle der de vil. Går ut i fra folk kjøper ting de kan betale. Pris er ikke alt heller. Trallala...

"Antagelse: Alle varene er bøker.

Svar: Alle varene er momsfrie. :razz:"

Antagelse: Temaet var DVD her? :wink: Men likevel, godt poeng. Bøker er morsomme og handle fra utlandet. Har gjort det et par ganger. Jeg for sånn god følelse i meg når jeg ser pakken er åpnet hos tollvesenet, og den var full av dyre bøker *ondt glis* :lol:

PS, den filmen du linket til... send en mail til DVDstrax, og spør dem hvilken vareverdi det blir påsatt pakken med VISA betaling...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-04 02:51, Arctic skrev:

Nei, jeg tuller ikke. Som sagt, opplysningene på siden jeg visste til,(dvdstrax)og fra meg, sier tydelig at alle varer _under_ 200 NKR er momsfrie. Ikke de over.

Skjønner du har jobbet hardt i dag...

Ehm, nå har du redigert innlegget ditt siden sist, men du viste da ikke til noen side.

Takk for din bekymring, men lørdag er da ingen arbeidsdag for meg.

Quote:

"Problemet med DVDStrax er at de er uforholdsmessig dyre."

Irrellevant. Folk må få handle der de vil. Går ut i fra folk kjøper ting de kan betale. Pris er ikke alt heller. Trallala...

*shrug*

Jeg har da ikke nektet noe å handle der heller. Men pris er ofte en viktig faktor for folk som vil kjøpe DVD andre steder enn i Gnore. Og da faller DVDStrax øyeblikkelig vekk.

Hva er det som DVDStrax tilbyr som er så fantastisk forresten? Etter hva jeg har hørt er det/har det vært mye kluss med dem. Uforholdsmessig lang leveringstid mm.

Det er visstnok et fritt land, så jeg gir da katten i hvor man kjøper sine saker hen.

Quote:

PS, den filmen du linket til... send en mail til DVDstrax, og spør dem hvilken vareverdi det blir påsatt pakken med VISA betaling...

Jasså, de bryter loven også? Tsk, tsk. Det er du som går smellen hvis du blir tatt altså.

Lenke til kommentar

Den 2002-08-04 12:03, LarsC skrev:

"Ehm, nå har du redigert innlegget ditt siden sist, men du viste da ikke til noen side."

Nei Lars. Jeg redigerte innlegget 1 minutt etter jeg skrev det. Ta en titt på dato og klokkeslett.

"*shrug*

Jeg har da ikke nektet noe å handle der heller. Men pris er ofte en viktig faktor for folk som vil kjøpe DVD andre steder enn i Gnore. Og da faller DVDStrax øyeblikkelig vekk.

Hva er det som DVDStrax tilbyr som er så fantastisk forresten? Etter hva jeg har hørt er det/har det vært mye kluss med dem. Uforholdsmessig lang leveringstid mm."

Jeg har ikke trukket fram DVDstrax på noen spesiell måte, bortsett fra at de tilfeldigvis ble temaet her. Men siden du spurte, så ja, det hender jeg handler der, når jeg skal ha en sone 2 film - lynkjapt. For nettopp levringstiden er de helt geniale på. Jeg bor i nordnorge, og det tar kun 3 dager for filmen ligger i postkassen min. Ingen andre jeg har prøvd (verken i utland eller i norge) leverer så kjapt. Og jeg har prøvd endel. Play 247, DVDempire, DVDboxoffice, Amazon.com, Amazon.uk, yatack, dvdhuset, dvdklubben, compact huset, cdon og mange fler...

"Jasså, de bryter loven også? Tsk, tsk. Det er du som går smellen hvis du blir tatt altså."

Jeg vet ikke om de bryter loven. Har ikke kjøpt noe der til over 200. Var defor jeg sa du kunne spørre de...

Tror nok den teoretiske sjangsen for en smell er microscopisk, da:

1. "prisen" står påsatt pakken utvendig med store tall.

2. VISA fakturaen som ligger i pakken ikke inneholder noen beløp.(hvis jeg ikke husker feil) Og siden det da evt sto 199 på pakken, så vil den gå videre.

Så hvis man har en avtale så blir du ikke tatt. Men som sagt, dette for du selv finne ut av.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-04 18:40, Arctic skrev:

Nei Lars. Jeg redigerte innlegget 1 minutt etter jeg skrev det. Ta en titt på dato og klokkeslett.

Beklager, jeg så kun redigeringstaggen.

Men du viser fortsatt ikke til noe side :smile:

Quote:

Jeg har ikke trukket fram DVDstrax på noen spesiell måte, bortsett fra at de tilfeldigvis ble temaet her.

Hmm, du mente at prisnivået var irrelevant. Jeg er uenig.

Quote:

Jeg vet ikke om de bryter loven. Har ikke kjøpt noe der til over 200. Var defor jeg sa du kunne spørre de...

Deklarerer de noe annet enn varens faktiske verdi, da bryter de loven.

Quote:

Tror nok den teoretiske sjangsen for en smell er microscopisk, da:

1. "prisen" står påsatt pakken utvendig med store tall.

2. VISA fakturaen som ligger i pakken ikke inneholder noen beløp.(hvis jeg ikke husker feil) Og siden det da evt sto 199 på pakken, så vil den gå videre.

Så hvis man har en avtale så blir du ikke tatt. Men som sagt, dette for du selv finne ut av.

1. Riktig, på tolldeklarasjonslappen

2. Jo, fakturaen i pakken skal i utgangspunktet inneholde nødvendig informasjon. Enkelte nettsjapper har lover å forholde seg til der de fysisk holder hus.

Slikt har faktisk forekommet. Posten tar stikkprøver. Og da blir du tatt. Så det er ikke teori, det er en realitet.

At sjansen for å bli tatt er mikroskopisk, det skal jeg være enig i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...