Fliehender Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) Jeg skal kjøpe meg skjerm. Bruksområdet er stortsett spilling. Prisen skal helst være under 2k, ettersom jeg nettop har brukt alle mine penger på en ny PC. Fant en billig og tilsynelatende bra skjerm HER, og lurte på om det er en noenlunde bra skjerm? Ja, vet det er elkjøp, men dette ser da ganske ekte ut..? Vil gjerne at dere forteller meg om denne skjermen, og kanskje anbefaler meg noen andre? (Med pris helst under 2k) På forhånd takk! Fliehender :!: EDIT: Og hvis det er nødvendig å vite, så er skjermkortet mitt GeForce 6600GT, Endret 22. juli 2005 av Fliehender Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) Syns du bør spytte i noen hundrelapper til. Skjermen bør liksom stå litt i stil med den nye maskinen Eizo 17" LCD FlexScan L550 - Veldig bra skjerm, men en upraktisk fot, da det er veldig lite justeringsmuligheter, rettere sagt ingen... Men til LAN er den konge. Lett å ta med seg. Acer 17" LCD AL1715S - Beste skjermen til under 2000 kr.? Mangler DVI, men veldig bra bilde, og lite etterslep. Ste-broren min har denne. Men jeg ville nok lagt i 700 kr. og gått for en NEC 1770NX, eller en BenQ FP937s (19"), som er det beste skjermene i prissjiktet 2500-3000 kr., etter min mening. Endret 22. juli 2005 av Andreasfe Lenke til kommentar
Authority Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) Først bør du spørre deg om du vil ha CRT eller LCD skjerm. CRT: - Tung, klumpete, tar mye plass - Veldig fleksibel på forskjellige oppløsninger - God oppdateringsfrekvens som gir liten 'skyggeeffekt' - Rimeligere enn LCD skjermer LCD: - Lett og hendig. Stilfull. Tar liten plass. - Lite fleksibel angående oppløsninger. Som regel lagd for 1 oppløsning, og dersom du velger en annen, får du ujevne linjer eller et lite bilde midt på skjermen - Billige varianter har dårlig reaksjonstid på pixlene, med det resultat at du får blur-effekter og uklare detaljer dersom du har objekter som beveger seg fort over skjermen - Dyrere enn CRT skjermer Som du ser her, lønner det seg å investere i en skikkelig lcd skjerm som nevnt over. Kjøper du tilstrekkelig stor skjerm, kan du ta denne 'med deg' til neste maskin du kjøper da skjerm er noe som faktisk varer mer enn 2 år når det gjelder datautstyr. Dersom du har plass synes jeg personlig at CRT skjermer er bedre egnet til spilling og video-film visning. Har du stramt budsjett bør du vurdere en CRT skjerm da de billigste LCD skjermene egentlig ikke egner seg til spilling, men mer til tekstbehandling og statiske skjermbilder. Personlig synes jeg skjermen er noe av det viktigste du legger penger i når man kjøper datamaskin. Det er tross alt denne man skal stirre på i time etter time, og da er det en fordel at bildet er skarpt og ikke irriterer øynene. Lykke til! Endret 22. juli 2005 av Authority Lenke til kommentar
Fliehender Skrevet 22. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2005 Vel, tror nok kanskje at jeg satser på en CRT. Men disse egner seg jo veldig dårlig for lan party o.l. da, men da låner jeg bare naboens . Noen som har en billig CRT å anbefale? Jeg velger CRT fordi jeg vanligvis sitter 10-20 cm fra skjermen, og derfor vil ha en litt funksjonell skjerm, + at jeg har CRT fra før, og har aldri hatt noe trøbbel med den (en fujitsu siemens fra 2001) Men hvorfor står aldri reaksjonstiden oppgitt på produktbeskrivelsen til en CRT (er über n00b når det gjelder skjermer)? Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) Jeg velger CRT fordi jeg vanligvis sitter 10-20 cm fra skjermen Det må være den værste grunnen til å kjøpe CRT-skjerm jeg noen gang har lest. CRT = flimmer i bildet (selv på høye oppdateringsfrekvenser) LCD = Flimmerfritt bilde Kjøper du CRT og sitter 10-20cm fra skjermen en god stund hver dag så er du hjerneskada og tilnærmet blind om 5 år. (liten overdrivelse, men på god vei). Det absolutt eneste positive med CRT-skjerm er bildekvaliteten i forhold til pris. Men med din bruk skal jeg love deg at blir nødt til å investere i briller iløpet av noen år. Så da er du faktisk oppi prisen på en god LCD-skjerm.. Tenk litt på det Endret 22. juli 2005 av Andreasfe Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Jeg velger CRT fordi jeg vanligvis sitter 10-20 cm fra skjermen, og derfor vil ha en litt funksjonell skjerm, + at jeg har CRT fra før, og har aldri hatt noe trøbbel med den (en fujitsu siemens fra 2001) Bruk heller noen lapper på briller hvis du er nærsynt. (Jeg satt 10-20cm fra skjermen, helt til jeg fikk meg briller!) Lenke til kommentar
Fliehender Skrevet 22. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) Jaja, alt er bedre enn den gamle kasssa jeg har nå Og ja, skal tenke på det, ved å sette meg litt lengere ifra skjermen >_< Uansett, kjøper jeg CRT får jeg mye skjerm for pengene, noe jeg ikke har så mye av for tiden.. Noen CRT'er å anbefale? Endret 22. juli 2005 av Fliehender Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Jaja, alt er bedre enn den gamle kasssa jeg har nå Og ja, skal tenke på det, ved å sette meg litt lengere ifra skjermen >_< Uansett, kjøper jeg CRT får jeg mye skjerm for pengene, noe jeg ikke har så mye av for tiden.. Noen CRT'er å anbefale? Sorry for at jeg går litt OT nå, men bruker du briller? Hvordan er synet, ser du ting som er langt vekke uklart? Hvordan går det å lese tekster på kino/tv, eller se ting generelt fra lang avstand? Lenke til kommentar
Fliehender Skrevet 22. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2005 Jeg bruker ikke briller Jeg ser ting på lang avstand, og tekster på kino og tv har alltid vært krystallklare. Var det noe mer? Lenke til kommentar
Authority Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Reaksjonstiden er ikke oppgitt når det gjelder CRT skjermer, for det er egentlig ikke aktuellt, men det du må se på er oppdateringsfrekvensen. En god skjerm skal klare minst 75 hz på 1600x1200 oppløsning. jeg anbefaler denne http://www.itbutikken.no/p/80393/1.htm da jeg selv har 2 viewsonic crt skjermer (19" og 22") og er veldig veldig fornøyd med dem. og til luringen som påstår at lcd er flimmerfritt: en lcd-skjerm har som regel en låst oppdateringsfrekvens på 60hz. og du vil dermed få flimring på også disse skjermene. Dersom du ikke får flimring, betyr det enkelt og greit at du har en skjerm med så treige pixler at de ikke rekker å slå seg av før neste oppdatering av skjermen. Fint for statisk arbeide, men en katastrofe for bevegelige objekter og bilder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå