perpyro Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) Jeg har i dag en Nissan Laurel 2,4SLX 88 modell som hvert øyeblikk runder 300 000km. Den har gjort jobben sin i 7 år for meg og jeg er svært fornøyd med den. Nå har det seg slik at jeg venter en familieforøkelse fra 3 til 4 og dersom behovet for ei stasjonsvogn skulle bli påtrengende har jeg litt lyst på en stor brummdunge med skikkelig god lyd i. Laurellen har jo allerede en rekkesekser som gir en pen lyd fra seg. Absolutt ingen racerbil men ikke helt død heller. Har da ikke lyst å gå tilbake til en bil med firer heller, høres forferdelig symaskinaktige ut så jeg lurte på om dette er noe å satse på eller kan jeg ende opp med forferdelig mye skruing? Er en 80 tals Chevrolet Caprice. Endret 23. juli 2005 av perpyro Lenke til kommentar
eab Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Caprice/safari/custom cruiser/elektra er mye bedre enn sine mindre søsken malibu/cutlass osv. Ikke særlig plaga med rust i bakramma, endel bedre tekniske løsninger og slikt. Har egentlig ingen særlig erfaring med verken malibu eller caprice, bare kjørt og sittet på. Caprice er jo en stor bil, med kjøreegenskaper som ei gammel jernseng og et enormt overheng bak som er lett å glemme hvis man skal svinge. Er bilen godt holdt tror jeg ikke det blir mer problemer med denne enn en sierra/volvo stasjonsvogn. Men skikkelige capricer ligger litt høyt i pris (i forhold til hva jeg trodde før jeg begynte å følge med for noen år siden). Tror nok laurelen du har nå flytter seg bedre enn en slik 12 kvm bil på 2 tonn. Bensinforbruket er betydelig lavere dersom du finner en bil med th700 (4tr. m/lockup) og kanskje til og med innsprut i forhold til 3trinns sluromat med forgasser og 160-170hk Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 22. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2005 Er det ikke mere en 160-170Hk på den bilen? Trodde det var någet mere med tanke på at den motoren har det dobbelte slagvolumet fordelt på 8 hull. Selv enda eldre laureller med 2,4l forgassermotor ligger på ca 125Hk så jeg hadde forventet litt mere. Forresten min bil har allerede 3 trins automatkasse så det er jeg kjent med. Lenke til kommentar
eab Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) Husker ikke tallene fra hele 80-tallet men i 1980 var den kraftigste motoren man fikk fra chevrolet på 190hk. Den var kun tilgjengelig i camaro (standard på Z28, option på resten). Resten av lineup'en måtte nøye seg med en 305 oppgitt til 155hk. 350 diesel på 105 hk var tilgjengelig i stasjonsvognene. *edit: Men en sbc har nok en del mer dreiemoment sammenlignet med laurelen Endret 22. juli 2005 av Ezekiel Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 22. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) Når det da er tatt så lite hester av en såpas stor motor så burde den jo være ganske så slitesterk og burde ikke ha noe problem med å runde 500-600 000km uten at det er nevneverdig slitasje på veivlager, rådelager og stempelringer girkasse etc eller tar jeg feil her? Bensinforbruket skremmer ikke meg, jeg kjører tross alt ikke så mye privatbil ettersom jeg har firmabil i jobben som kan bruke til småkjøring privat også. Kjører vel opp 4-6 tanker bensin i året. Litt OT: Når det kommer til bensinforbruk har jeg ikke vært heldig i livet. Starta med knallerten, en gamme Puck M50 Cross fra 1976 som brukte 0,5liter på mila, for deretter å gå over til en Mazda 929 1,8liter stasjonsvog fra 1978 som brukte rundt 1,2-1,4 liter på mila, fortsatte like godt med en Datsun 200L fra 1979 som brukte litt mindre men ikke mye. Nå har jeg altså denne laurellen med automatkasse som bruker eksakt det samme som den gamle 200Len gjorde så forbruk bekymrer emg ikek så mye. EDIT: En annen ting, er dette en rammebil eller har den selvbærende karrosseri? Dette er svært avgjørende for om rust har noe å si på bilen eller ikke. Har den egen ramme gjør det ikke så mye om det er litt rust på bilen. Endret 22. juli 2005 av perpyro Lenke til kommentar
garrasjen Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Faren min hadde en sånn noen måneder Det er en rammebil, dvs. så lenge rammen er hel og festene fra karosseri til ramme er hele kan det vel være litt rust uten at det gjør noe. Men det er jo greit å ha et noenlunde "tett" karosseri så du slipper å bli våt på beina når du kjører :!: Driftsikkerhet osv. kan jeg ikke si noe om, men antar at de har noe kortere livslenge sånn km. messig enn en japs. Ihvertfall det man hører rundt om kring Mener faren min måtte bytte kammer, men husker ikke helt. Men de er jo enkle og store, så nesten hvem som helst kan fikse litt med litt assistanse. Lykke til uansett Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 23. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2005 (endret) Driftsikkerhet osv. kan jeg ikke si noe om, men antar at de har noe kortere livslenge sånn km. messig enn en japs. Ihvertfall det man hører rundt om kring Det er dette jeg ville ha fått avkreftet eventuelt bekreftet. Fant en svens Caprice klubb og har lest litt der på forumet og det ser ikke ut som de sliter med andre feil en det er helt normalt å ha!? www.caprice.se Endret 23. juli 2005 av perpyro Lenke til kommentar
garrasjen Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Så lenge man faktisk vedlikeholder bilen etter de instruksjonene og intervallene som står i serviceheftet, er det rart hvor langt de går og hvor hele bilene faktisk kan være? Jeg tror man høster som man sår, så derfor har man lite store problemer hvis man bahandler bilen på riktig måte Min toyota har rundet 350.000, hvorav jeg har kjørt 60000.... I løpet av tiden har jeg byttet vannpumpe, bremser foran og stødempere pluss fjærer bak. Har sveiset litt rust på kanaler og hjulbuer bak, men det er jo et kjent problem på alle gamle japs.... Ellers tar jeg servicer etter boka, motorvask 3-4 ganger i året og kontrollerer for lekkasjer/svetting hver gang jeg peiler olje (ca 1 gang i mnd. aldri vært lekkasjer så jeg har bare skiftet en pakning på motoren og det var på toppdekslet når jeg skiftet reg. rem. motoren er fortsatt helt tørr) Så behandle bilen bra, så slipper du tull Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 26. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2005 Klart vedlikehold gjør levealderen på biler generelt lengere men noen biler går veldig mye lengere en andre selv om begge får samme vedlikeholdet. Ta f.eks din bil og sammeligner den med en Chevrolet starkraft med 6,2 liter dieselmotor fra 1985. På samme kilometerlengden som du har kjørt er Starkraften halveis ut i sin 2. motor og girkasse. Så spørssmålet er jo om dette gjelder alle eldre Chevroletbiler eller om det er spesielle modeller og motoralternativer. Lenke til kommentar
eab Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 Det du nevner er spesielt for 6.2 dieselen. Og forøvrig 5.7 (350) dieselen. Det er motorer det kan være lurt å styre unna, spesielt sistnevnte. Automatkassene til gm er veldig lette å overhale og det koster ikke allverden. Finnes rep.sett slik at man kan gjøre det selv hvis man er litt fingernem Lenke til kommentar
Skogli Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) Vi har hatt en Caprice 81modell med 305cid motoren (riktignok coupe) Denne klarte vi å holde på 0.8l/mil på langkjøring, men hoppet på 1.5l/mil på bykjøring, hvis ikke mer. Det går et utrykk som sier at hvis du vedlikeholder en amerikansk motor riktig så kan du ha den nesten uendelig... Men da må du kjøre den riktig, ha alle servicer, ikke tullekjøre og slikt. Jeg ville anbefalt deg denne bilen, PS 6.2l til Starcraft/Surbuban var dårlig fra 1970/1980 til sent 1990 har jeg hørt fra sikre kilder. Beklager for bump, glemte å se på datoen på siste inlegg. Endret 31. juli 2007 av Skogli Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå