Yamato47 Skrevet 31. juli 2002 Del Skrevet 31. juli 2002 Hei hei, Jeg bruker windows XP på et KT7-kort med 384 mb sdram. Jeg gjør ofte flere ting på datamaskina samtidig og har mange programmer åpna på en gang. Jeg lurer på å kjøpe en 512 mb-brikke, de koster nesten bare 800 på flexi-data. Nå har jeg en del programmer i gang, og under1 er det som står i task manager. Hva betyr alt dette, og vil ting gå merkbart fortere hvis jeg kjøper mer ram? Totals Handles 7996 Threads 378 Processes 41 Commit charge (K) Total 730830 Limit 944760 Peak 745960 Physical Memory (K) Total 392684 Available 57800 System cache 147200 Kernel Memory (K) Total 66928 Paged 37624 Nonpaged 29300 Og nei, jeg skal ikke spare penger til å oppgradere til ddr-ram. mvh Are-Harald. [ Denne Melding var redigert av: arehb på 2002-07-31 18:35 ] Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 31. juli 2002 Del Skrevet 31. juli 2002 Det du gjør er at når du har oppe så mange program som du bruker til vanlig feks 5-6 stk så åpner du task manager, går på performance og ser på minnebruken. Er den over de ca 380 mb du har installert vil du tjene på å sette inn mer ram. Er den ikke vil du ikke oppnå annet en briefefaktoren det er å ha mye ram. Du bør stresse litt i programma i tillegg feks. åpne bilde i photoshop, en liten film i premiere og kanskje internett på i bakgrunnen så du får mer realistisk måling av ditt minneforbruk. Har selv 512mb og det klarer jeg meg godt med. Har en gang fått out of memory og det var faktisk med et prosjekt i director i tillegg til at photoshop var åpen. Director er et drittprogram som suger minne og klikker rett som det er. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 31. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2002 Quote: ...åpner du task manager, går på performance og ser på minnebruken. Men hva betyr alle talla? mvh Are-Harald. Lenke til kommentar
nVIDIAsucks Skrevet 31. juli 2002 Del Skrevet 31. juli 2002 Quote: Commit charge (K)Total 730830Limit 944760Peak 745960 Det ser ut som om du bruker maskinen til noe som bruker VELDIG MYE minne :smile: Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. juli 2002 Del Skrevet 31. juli 2002 Antagelig en memory leak fra et buggy program. Det skjer ganske ofte, og vil forvirre litt i denne sammenheng ettersom det spiser opp alt du kan klare å stappe inn av memory i maskina di. Restart Windows, åpne de samme programmene, og se hva du har da. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 31. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2002 Joda, alt er greit. Men hva _betyr_ alle disse talla? Hvilke tall skal man se på for å bestemme hvor mye nytte man kan ha av mer minne? mvh Are-Harald. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. juli 2002 Del Skrevet 31. juli 2002 Tror det kan bli vanskelig å begynne å forklare kort uten at man må benytte begreper som også er ukjent - det kreves en god del grunnleggende kunnskap for å forstå dette. Du kan lese litt her, eller bruk Google og søk på "commit charge". Lenke til kommentar
dudsi Skrevet 31. juli 2002 Del Skrevet 31. juli 2002 Du kan jo se på "peak"...den viser største minnebruk i nåværende "sesjon" (etter at du startet maskinen :smile: ) ...hvis den er ofte i nærheten av hva du har innstallert av minne..så kan det hjelpe å legge til mer. ...bruker du mye "tunge" program/spill som bruker mye minne? da burde du legge til mer minne. Min personlige "regel" er :wink: ; 512MB er ett must (ikke bestandig nødvendig, men programmer og spill i dag sluker en del minne, så det er godt å ha litt å kjøre på) Lenke til kommentar
Zink Skrevet 31. juli 2002 Del Skrevet 31. juli 2002 Quote: Den 2002-07-31 22:43, arehb skrev:Joda, alt er greit.Men hva _betyr_ alle disse talla?Hvilke tall skal man se på for å bestemme hvor mye nytte man kan ha av mer minne? Kjører Win98 SE, men samma dèt: Alle operasjoner til/ fra CPU ( og ellers all aktivitet på PC'n forøvrig ) foregår i form av høy=1 og lav=0 volt ( halvledere = transistorer ). - jo større mengde RAM på høyfrekvent buss, desto mer info til deg på skjermen i gitt tempo - men hva er det du ser på grafene ( hvilke betegnelser ) egentlig ? Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 31. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2002 Quote: Du kan lese litt her Jepp, den duger den, takk skal du ha Hilsen Are-Harald. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 31. juli 2002 Del Skrevet 31. juli 2002 http://www.pcworld.no/dataguiden/maskinvare/minne/ har kanskje noe og tilføye til, hva er det man egentlig ser? > Hovedkortets brikkesett administrerer minnetrafikken mellom bl.a. prosessor, AGP-grafikkort, PCI-buss og minnet - og så: Virtuelt minne er en stor flaskehals: Oppgaven til minnet er å være prosessorens lagringsplass. < Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå