Truls84 Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 lurer på om det går ann å lage en mekanisme som kunn starter psu de første 10-15sek når jeg trykker på on knappen på pc'n. det er ved tanken på å få kjølesystemet i gang og peltierelementene kalde før den begyner å boote, samtidig så jeg kun trenger å trykke på en knapp en gang for å starte den. prøver å lage pc'n konevenlig forstår dere:P Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 hm, tror det skal gå an å bruke en 555-timer koblet som monovippe som styrer power-good kontakten på atx konnektoren til hovedkortet... hovedkortet skal i teorien ikke boote opp pc'en før den har fått power-good signal fra strømforsyningen... Lenke til kommentar
Truls84 Skrevet 22. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2005 power good er den grønne ledningen? eller er det power on? Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) power-good er vel den grå ledningen... pinne 8 den grønne er ps-on, pinne 14 Endret 22. juli 2005 av Zalo Ultra Lenke til kommentar
EspenGunnufsen Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 letteste er vel et rele, kondensator, og en motstand.... lag et rc-ledd med kondensatoren og motstanden, og styr releet med denne. T = tid R = resistans C = kapasistans t=R*C r = 100ohm c = 100uf t = 10sec tror dette skal funke Lenke til kommentar
kazaa Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Å holde inne reseten funker ofte. Det enkleste er vel bare å styre reseten med en vippebryter. (se vedlegg) Det er ikke alle PCer dette virker på.. Men det finner du fort ut av med å holde inne reseten noen sekunder, for å så sjekke temperaturen på Northbridge/CPU i bios. Hvis den er ca. romtemperatur, virker det. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 letteste er vel et rele, kondensator, og en motstand.... lag et rc-ledd med kondensatoren og motstanden, og styr releet med denne. T = tid R = resistans C = kapasistans t=R*C r = 100ohm c = 100uf t = 10sec tror dette skal funke sorry mac, her har du vel glemt at det kommer til å en strøm igjennom spolen til relé'et under hele oppladningstiden til kondensatoren... Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 (endret) Noe som ligner på det der er den enkleste løsningen Det enkle er ofte det beste EDIT: denne kretsen brukte vi for å drive en skyvemagnet i et automatisert anlegg vi bygde i løpet av GK, en impuls på 0,1 sekunder hvert tiende sekund. Endret 24. juli 2005 av Icedude Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Utstyrsliste: Kontaktor med NO hjelpekontakter Tidsrele 0-30 sek Startbryter (NO) Stoppbryter (NC) PN 1.5mm2 ledning Tok dette som en utfordring, så jeg nappa med meg noen ark ut av printeren og sprang ned på dass, satt meg godt til rette og begynte å tegne styretrøm skjema. Så fikk jeg en tanke i hodet mitt. "Siden han ikke har tenkt på dette selv, greier han sikkert ikke å tolke styrestrømskjemaene heller", så jeg tegna det slik det vil se ut irl. Lykke til med å forstå det. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 (endret) Satt meg ned, og laget denne kretsen spesielt til formålet... denne kretsen har jeg simulert, og er temmelig sikker på at den gjør nytten... du kan justere lengden på forsinkelsen via RV1 fra 0 til ca 11 sekunder. hvis du ønsker lengre forsinkelse, bruker du bare et potensiometer med høyere verdi regner med at hovedkortet ikke trekker nevneverdig med strøm fra power-good-kontakten, man kan da eventuelt bytte ut R1 med en lavere verdi, f.eks 1k prisliste elfa: R1, 10k 2,15 kr R3, 10k 2,15 kr Q1, BC337 1,76 kr C1, 100µ 1,93 kr C2, 100n 1,50 kr RV1, 100k 3,98 kr U1, 555 3,81 kr Totalt: 17,81 kr + frakt hvis noen har noe bedre forslag, let me know... Endret 26. juli 2005 av Zalo Ultra Lenke til kommentar
Truls84 Skrevet 26. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2005 WOW! sinsykt bra respons fra dere. hjertelig takk for hjelp, nå skal jeg ladde loddebolten med juling å høre med den lokale skolen om jeg kan få lage et lite kretskort for å få det perfekt!! Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 26. juli 2005 Del Skrevet 26. juli 2005 WOW!sinsykt bra respons fra dere. hjertelig takk for hjelp, nå skal jeg ladde loddebolten med juling å høre med den lokale skolen om jeg kan få lage et lite kretskort for å få det perfekt!! Vær en mann og bruk kontaktoren. De tøffe gutta leker med sterkstrøm. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 kom på at det hadde vært lurere og koble hele kretsen til 5 volten istedet for 12 volten.... Lenke til kommentar
Azton Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 (endret) WOW!sinsykt bra respons fra dere. hjertelig takk for hjelp, nå skal jeg ladde loddebolten med juling å høre med den lokale skolen om jeg kan få lage et lite kretskort for å få det perfekt!! Vær en mann og bruk kontaktoren. De tøffe gutta leker med sterkstrøm. Hehe, stemmer Men sånn rent estetisk, så er det vel penere med et lite printkort, istedet for svære kontaktorer som klikker og klakker? Det som vel egentlig er spørsmålet her, er vel at strømforsyninga skal være på ~15 sek før pcen starter. Med andre ord, ~15 sek før hovedkortet før strøm? Altså man må ha en krets med en del brytere som bryter hele hovedkortkontakten, kortslutter den grønne lederen fra PSU mot jord, dermed starter PSU, og etter ~15 sek, kobler inn bryterene, og så gir en start-puls til hovedkortet som starter hele maskinen. Så vidt jeg har lest til nå (skumleste bare) så har dere vel bare laget kretser som lager en delay fra man trykker på knappen til alt sammen starter? Og ville noen av disse virke uten en ekstern 12V kilde? PSU gir jo ikke ut spenning uten at Grønn er jordsluttet. Edit: Leste litt nærmere, og fant ut at jeg tok feil Endret 10. august 2005 av Azton Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå