Malvado Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 (endret) Hvorfor sier mange: "SLI er ikke verdt pengene"? Dette er jo helt subjektivt, og slike påstander holder ikke mål i det hele tatt. He he, aner jeg at du er en tanke irritert? Kan jo ta det den andre veien og : "SLI er verdt alle pengene", som sagt dette er nettop en subjektiv ting og det blir opp til enhver hva en vil sløse med pengene til. Har selv gjort tabber når det gjelder pc kjøp så jeg vet hvordan det føles når man ikke får valuta for kronene man har brukt. Hadde sikkert blitt mye bedre hvis SLI og Crossfire ikke hadde vært så HYPET opp som det er pr dags dato og da hadde folk vært innforstått at man får en ytelseøkning fra 0% til 75-80% maks i noen tilfeller. Edit : No pun intended, med sløsing mener jeg ting man bruker penger på og som man absolutt ikke trenger... Endret 23. juli 2005 av Malvado Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 He he, begrepet "er det verdt pengene" har jo i det hele tatt lite med kjøp av datautstyr å gjøre. Det er vel bare frukt og annen ferskvare som taper seg raskere enn pc utstyr, og "verdt det" blir jo veldig relativt. Men det er kanskje fordi det som bla Malvado nevner, har blitt hypet opp så veldig at akkurat SLI setter så mye følelser i sving, og får så mye pepper. Det er jo det samme om man sammenlikner cpu'er eller det meste annet. Akkurat dette med pris og ytelse står ikke på noen måte i forhold til hverandre der heller, men om noen vil kjøpe en 4000+ fremfor en 3000+ blir de ikke slaktet som idioter fordet. Hvem er det som setter normen for hva som er sløsing? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Tja, vil personlig si at det er å sløse med penger om man kjøper noe man ikke behøver, et godt eksempel er at med et 7800Gtx så kan du spille *alle* spill som er ute med maks detaljer (unntatt Everquest 2), 2x7800Gtx er neppe nødvendig og dermed bortkastet penger om man da ikke har penger i bøtter og spann. Men for noen så er dette ikke sløsing men en investering i sin personlige hobby, og som pcp160 sier så er det vell opp til enhver å bestemme seg om det er sløsing eller ikke... Lenke til kommentar
StupidNick Skrevet 23. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2005 Da spør jeg moderator, kan jeg lage en vote på dette? Altså; SLI, er det sløsing av penger eller ikke? Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 SLI lønner seg aldri økonomisk sett. Eneste "bruk" det har er å sette sammen de to råeste kortene for å få et system som er 20% råere Lenke til kommentar
apwr Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 (endret) He he, aner jeg at du er en tanke irritert? Ja, irritert på diverse mennesker her inne på forumet. Når jeg gikk for en SLI-løsning var jeg jo 100% klar over hva jeg gikk til, og visste at jeg ikke ville få enn dobling i ytelse. Jeg har heller ikke angret et sekund over det kjøpet jeg gjorde. Jeg har i alle fall grunnlag for å uttale meg om SLI, da jeg selv har dette. De fleste på dette forumet har ikke en gang rørt en SLI-konfigurasjon, men likevel uttaler de seg på en måte som om de vet alt. Det er spesielt dette jeg blir irritert over. Som du sier så kan man kjøre så å si alle spill med et enkelt 7800GTX. Men med HDR, som blir stadig mer og mer implentert i nye spill, vil selv et enkelt kort slite. Dersom du vil ha max "eye-candy" og fremdeles opprettholde en høy og stabil framerate, er en SLI-konfigurasjon helt nødvendig. Noen bruker mye penger på PC, mens andre bruker mye penger på bil, båt osv. Å si at SLI er sløsing med penger blir helt feil! Endret 23. juli 2005 av apwr Lenke til kommentar
apwr Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 (endret) SLI lønner seg aldri økonomisk sett. Eneste "bruk" det har er å sette sammen de to råeste kortene for å få et system som er 20% råere Her kommer nok en ubrukelig påstand fra en person som overhodet ikke vet hva han snakker om. Endret 23. juli 2005 av apwr Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Malvado Skrevet 23/07/2005 : 17:52 Tja, vil personlig si at det er å sløse med penger om man kjøper noe man ikke behøver, et godt eksempel er at med et 7800Gtx så kan du spille *alle* spill som er ute med maks detaljer (unntatt Everquest 2), 2x7800Gtx er neppe nødvendig og dermed bortkastet penger om man da ikke har penger i bøtter og spann. Jada, jeg er ening i det jeg også altså, personlig ut i fra egen økonomi. Men syns kanskje det tidvis lukter bitte litt jantelov av diskusjoner som dette. Hadde jeg hatt nok penger hadde jeg sikkert kjøpt både FX 59 og 7800 i SLI... Det jeg jo synes er interessant med tråder som denne er hvordan feks 6800GT SLI kommer ut ifht 7800 både i pris og ytelse. Og så langt viser det seg vel at SLI ikke lar seg forsvare i den sammenheng, i alle fall ikke om det skal kjøpes nytt i dag, det aksepterer jeg også. Men syns det har en tendens til og bli diskutert hvorvidt SLI i seg selv suger, og da blir det litt jantelov. Man har liksom ikke "bruk for" den ekstra ytelsen fordi det er for dyrt for folk flest. ÜberNabben Skrevet 23/07/2005 : 18:00 Da spør jeg moderator, kan jeg lage en vote på dette? Altså; SLI, er det sløsing av penger eller ikke? He he, ja det er vel lite sansynelig at det vil bli noe annet enn ja. Akkurat som hvis du spurte det samme, om 6800GT vs 6600GT er det sløsing, på et "non nerd" forum... Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 (endret) Noen bruker mye penger på PC, mens andre bruker mye penger på bil, båt osv.Å si at SLI er sløsing med penger blir helt feil! I mine øyne og i forhold til min lommebok så er det det, er nok enig med deg at det er mange som uttaler seg uten å ha erfart SLI, inkludert meg selv men det er lov til å ha meninger uten å ha selve produktet. Og ja du har et godt poeng med HDR, men når den tid kommer at de fleste spill slippes med HDR så har vi garantert en ny generasjon med skjermkort som takkler dette bedre enn dagens skjermkort. Og ja, er ikke bedre enn alle andre her, bruker ofte unødvendig mye på pc kjøp som kanskje ikke lønner seg pris kontra ytelse + i forhold til behov Edit : apwr : I mine øyne har du gjort et godt kjøp, du viste hva du fikk for pengene og var villig til å bruke de på det du liker selv om du ikke vil oppnå den beste ytelse/pris ratioen men som sagt det koster å være kar Endret 23. juli 2005 av Malvado Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 (endret) SLI lønner seg aldri økonomisk sett. Eneste "bruk" det har er å sette sammen de to råeste kortene for å få et system som er 20% råere Her kommer nok en ubrukelig påstand fra en person som overhodet ikke vet hva han snakker om. Har laget regnskap over SLI en del ganger før, ser ikke noen måte det kan lønne seg økonomisk med tanke på hvor liten gjennomsnittlig ytelsesforbedring det gir. Tallenes tale er vel ganske klar, økonomisk er ikke SLI forsvarlig. Vis meg gjerne hvordan du skal spare penger på å kjøre SLI! Hvor mange spill/program er det som støtter SLI i dag? Langt fra hundre prosent. Og der det støttes har du heller ingen forbedring som tilsvarer prisen på et SLI-system kontra en high-end ettkortsløsning. Hvis du allerede har skaffet deg SLI forstår jeg godt hvorfor du forsvarer det, du er sikkert kjempefornøyd med den ytelsen du har. Men det betyr ikke at det lønner seg, og det er jo det denne tråden handler om. Endret 23. juli 2005 av Kevlar Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Tja, vil personlig si at det er å sløse med penger om man kjøper noe man ikke behøver, et godt eksempel er at med et 7800Gtx så kan du spille *alle* spill som er ute med maks detaljer (unntatt Everquest 2), 2x7800Gtx er neppe nødvendig og dermed bortkastet penger om man da ikke har penger i bøtter og spann. Men for noen så er dette ikke sløsing men en investering i sin personlige hobby, og som pcp160 sier så er det vell opp til enhver å bestemme seg om det er sløsing eller ikke... Ja det er nettop det med øynene som ser,personelig har jeg en del kompiser som driver med jakt og fiske,enkelte har haglegevær til rundt 30000 kr og det siste og dyreste innen fluestenger. Trenger de dette?? Får de mere fisk/ful enn meg?? Neida selvsagt gjør de ikke det,men dette er en hobby/lidenskap som de dyrker fullt ut akkurat som det er med data . Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Snekker'n : Det er nå litt konge å ha Infrarødt sikteinredning til geværet da, enda bedre med en lydforsterker (med filter) og uranium slugs til å skyte fugl med Kan aldri bli nok High-Tech utstyr. Synnes nå uansett det er spennende å se hvor mye ytelseøkning som er mulig å oppnå med SLI, håper på en bedre ytelse/pris ratio etter hvert. Lenke til kommentar
Winged Monkey Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Tallenes tale er vel ganske klar, økonomisk er ikke SLI forsvarlig. Vis meg gjerne hvordan du skal spare penger på å kjøre SLI! Vel, det er klart at det skal godt gjøres å finne et SLI-oppsett som slår ett enkelt kort dersom man regner etter pris/ytelse. Men dette er ikke nødvendigvis det samme som å si at det er økonomisk uforsvarlig å kjøpe et SLI-oppsett. Dette har med hvilket behov man har for grafisk ytelse. Sett at jeg hadde hatt en 20" LCD-skjerm med native oppløsning på 1600x1200; hadde det da vært økonomisk forsvarlig å kjøpe ett enkelt 6600GT kort som knapt hadde klart 10FPS i "Space Invaders"? Selvfølgelig ikke.. Om SLI er forsvarlig må man altså vurdere ut i fra hvilket behov man har. Vanskeligere er det ikke.. Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 (endret) Dette har med hvilket behov man har for grafisk ytelse. Sett at jeg hadde hatt en 20" LCD-skjerm med native oppløsning på 1600x1200; hadde det da vært økonomisk forsvarlig å kjøpe ett enkelt 6600GT kort som knapt hadde klart 10FPS i "Space Invaders"? Selvfølgelig ikke.. Om SLI er forsvarlig må man altså vurdere ut i fra hvilket behov man har. Vanskeligere er det ikke.. Et 6600gt kjører space invaders akkurat like bra som et SLI-oppsett på en slik skjerm Poenget er at SLI ikke hjelper mer enn 20% gjennomsnittlig, i de få spillene som støtter det. Da er det ikke behov som tilfredsstilles, unntatt behov for selvrealisering ved å ha det beste på markedet. At noen fortsatt vil kjøpe det, er det ikke tvil om, men for hvermannsen er ikke SLI noen god løsning. Du betaler over dobbelt så mye for skjermkort, for å få noen få prosent bedre ytelse i noen tilfeller. Endret 23. juli 2005 av Kevlar Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Dette har med hvilket behov man har for grafisk ytelse. Sett at jeg hadde hatt en 20" LCD-skjerm med native oppløsning på 1600x1200; hadde det da vært økonomisk forsvarlig å kjøpe ett enkelt 6600GT kort som knapt hadde klart 10FPS i "Space Invaders"? Selvfølgelig ikke.. Om SLI er forsvarlig må man altså vurdere ut i fra hvilket behov man har. Vanskeligere er det ikke.. Et 6600gt kjører space invaders akkurat like bra som et SLI-oppsett på en slik skjerm Poenget er at SLI ikke hjelper mer enn 20% gjennomsnittlig, i de få spillene som støtter det. Da er det ikke behov som tilfredsstilles, unntatt behov for selvrealisering ved å ha det beste på markedet. At noen fortsatt vil kjøpe det, er det ikke tvil om, men for hvermannsen er ikke SLI noen god løsning. Du betaler over dobbelt så mye for skjermkort, for å få noen få prosent bedre ytelse i noen tilfeller. Med den siste driveren og støtte for SLI Antialisering så blir det enda bedre gain Lenke til kommentar
Osse Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 (endret) Finnes ikke en eneste datamaskin som er lønnsom dersom den brukes til å sitte å surfe og spille et eller annet spill, hehe - gå å klipp hagen til naboen, det kan være lønnsomt det For en som har data som hobby er SLI helt sikkert både lønsomt og morsomt og verdt pengene, bare se hvordan janteloven slår ut her..... Endret 23. juli 2005 av Osse Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 (endret) Bare for å klargjøre hva jeg mener.. Om SLi er verdt det eller ikke diskuterer jeg ikke, jeg spør bare om det finnes løsninger som er bedre (Som f.eks et skjermkort som yter bedre enn SLi, tar mindre plass og koster omtrent det samme) Jeg påstår altså ikke at det er tullete å bruke mye penger på PC, for det er en fin hobby jeg gjerne hadde brukt mange titusner på om jeg hadde hatt pengene. Det eneste jeg vil komme med er at om du vil bruke så mye penger på noe så sørge i det minste for at du klarer å få mest ytelse ut av pengene dine.. (Se på det som en utfordring kanskje?) Endret 23. juli 2005 av Zythius Lenke til kommentar
Winged Monkey Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Du betaler over dobbelt så mye for skjermkort, for å få noen få prosent bedre ytelse i noen tilfeller. Jeg har forsåvdit sansen for å bruke overdrivelse for å få fram et poeng (derav min henvisning til "Space Invaders" i forrige post), men det blir direkte misvisende når du sier det er bare snakk om noen "få prosent" i "noen tilfeller". Med høye oppløsninger, og mye eye-candy påskrudd, så tror jeg du i de fleste tilfeller vil oppleve en temmelig bra ytelsesgevinst, typisk rundt 20-75%. Men ikke ta mitt ord for det: http://www.guru3d.com/article/Videocards/231/5/ Splinter Cell: Chaos Theory, 1600 x 1200 7800GTX SLI: 100 7800GTX : 54 Far Cry, 1600 x 1200 7800GTX SLI: 64 7800GTX: 51 Half Life 2, 1600 x 1200 7800GTX SLI: 96 7800GTX 86 Halo: Combat Evolved, 1600 x 1200 7800GTX SLI: 99 7800GTX: 82 Chronicles of Riddick, 1600 x 1200 7800GTX SLI: 156 7800GTX: 84 Doom 3, 1600 x 1200 (AA/AF) 7800GTX SLI: 87 7800GTX: 54 Dette er på noen av de mest spilte spillene i dag, og så og si alle spill i fremtiden vil være optimaliserte for SLI-oppsett. Samtidig så er det sikkert litt å gå på hos driverne til Nvidia også. Som sagt tidligere, så kan det være reelle behov som gjør at man går for et SLI-oppsett, men selvsagt så vil det også være mange som går for et slikt oppsett for å forlenge sin e-penis. Such is life.. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Finnes ikke en eneste datamaskin som er lønnsom dersom den brukes til å sitte å surfe og spille et eller annet spill, hehe - gå å klipp hagen til naboen, det kan være lønnsomt det For en som har data som hobby er SLI helt sikkert både lønsomt og morsomt og verdt pengene, bare se hvordan janteloven slår ut her..... Det er vel få hobbyer som er lønnsomme, iallefall om de er lovlige. Enhver kjøper det en har lyst på og råd til det er uansett ikke en lønnsom innvistering,men den kan gi mye morro uansett pris. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Winged Monkey: Jeg liker å se det prosentvis så jeg regner ut prosentene her: Splinter Cell: Chaos Theory, 1600 x 1200 7800GTX SLI: 100 7800GTX : 54 85% økning - god økning i spillbarhet (fra ok til meget bra) Far Cry, 1600 x 1200 7800GTX SLI: 64 7800GTX: 51 25% økning - begge med ok spillbarhet Half Life 2, 1600 x 1200 7800GTX SLI: 96 7800GTX 86 12% økning - begge med meget bra spillbarhet Halo: Combat Evolved, 1600 x 1200 7800GTX SLI: 99 7800GTX: 82 21% økning - begge med meget bra spillbarhet Chronicles of Riddick, 1600 x 1200 7800GTX SLI: 156 7800GTX: 84 86% økning - begge med meget bra spillbarhet Doom 3, 1600 x 1200 (AA/AF) 7800GTX SLI: 87 7800GTX: 54 61% økning - litt økning i spillbarhet (fra ok til meget bra) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå