-Logos- Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Kan noen forklare meg hvordan pakkesystemet virker. hvilke filtyper som er ei pakke osv. Tidligere har jeg bare brukt tar.gz og konfigurert og installert, er dette pakker? Mvh fersk slackware bruker Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) Slackware-pakkar endar på .tgz Installering: installpkg pakke.tgz Oppgradering: upgradepkg pakke.tgz Søke etter installert pakke: ls /var/log/packages | grep pakkenamn Slette pakke: removepkg pakkenamn Ein kan også bruke "pkgtool" til administrasjon av pakkar, men den er for treig for meg i alle fall. Slackware sitt pakkesystem støttar ikkje dependencies (avhengigheitar), så du må sjølv ordne det. For henting av pakkar frå eit offisielt Slackware-repository, brukar ein "slackpkg", som du finn på eine CDen. Dersom du er ute etter å finne store mengder pakkar som er laga for deg, sjekk ut www.linuxpackages.net. Personleg likar eg best å kompilere sjølv, og ikkje stole for mykje på pakkane andre har laga (bortsett frå dei i offisielle Slackware-repositories). Anbefalar deg å melde deg inn i mailinglista slackware-security så du får mail når det kjem sikkerheitsoppdateringar. Endret 22. juli 2005 av objorkum Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) Fin ting å gjøre når man kompilerer pakker selv, er å lage .tgz-pakker med checkinstall slik at man lett kan fjerne pakken senere. ./configure && checkinstall Da drar du bare en removepkg, så er pakken fjernet. EDIT: Jeg tok selvfølgelig helt feil angående make Endret 22. juli 2005 av Izte Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Fin ting å gjøre når man kompilerer pakker selv, er å lage .tgz-pakker med checkinstall slik at man lett kan fjerne pakken senere. make && checkinstall Da drar du bare en removepkg, så er pakken fjernet. Jepp, det er genialt. Checkinstall Så når du skal kompilere noko frå kildekode: ./configure checkinstall Så vert det laga Slackware-pakke som vert installert. Izte: Skal jo ikkje køyre make... Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 EDIT: Jeg tok selvfølgelig helt feil angående make Izte: Skal jo ikkje køyre make... Er det noe jeg har gått glipp av her? Sjøl kjører jeg: ./configure && make && checkinstall Vet jeg er dum men ... :!: Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Vel, checkinstall ordnar make, så du treng berre ./configure og checkinstall. Lenke til kommentar
Jorek Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Hei alle sammen. Angående pakkesystemet til slackware, jeg har planer om å installere VectorLinux(som er basert på Slackware) på en PC. Kan jeg bruke slackware pakkene i denne distroen tror dere? Takker for svar. :!: Lenke til kommentar
-Logos- Skrevet 22. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2005 Lærer mye her alså Takk for hjelpa hittil. Føler jeg er på samma nivå som første gang jeg prøvde en pc. Med windows 3.1:D satse på at jeg får til linux like bra som windows etter hvert;) blir jo bare vanesak. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 (endret) Lærer mye her alså Takk for hjelpa hittil. Føler jeg er på samma nivå som første gang jeg prøvde en pc. Med windows 3.1:D satse på at jeg får til linux like bra som windows etter hvert;) blir jo bare vanesak. Hugs at Slackware ikkje er for nybyrjarar. Endret 22. juli 2005 av objorkum Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Ein kan også bruke "pkgtool" til administrasjon av pakkar, men den er for treig for meg i alle fall. Etter at jeg oppgraderte pkgtool, så må jeg si at det ble betydelig raskere i mitt tilfelle Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Jeg oppdaterte fra den versjonene som er "standard", altså den som kommer med når du installerer, til pkgtools-10.2.0. Og etter det tok det mye kortere tid å liste opp alle pakkene som er lagt inn. Lenke til kommentar
thobaa Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Jorek Skrevet 22/07/2005 : 14:33 Hei alle sammen. Angående pakkesystemet til slackware, jeg har planer om å installere VectorLinux(som er basert på Slackware) på en PC. Kan jeg bruke slackware pakkene i denne distroen tror dere? Takker for svar. laugh.gif Det går veldig bra henter stadig pakker fra:linuxpackages.net jeg bruker vectorlinux 5.0 SOHO som er basert på Slackware 10.1 Lenke til kommentar
Jorek Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 (endret) Ok, tusen takk for svar! Endret 24. juli 2005 av Jorek Lenke til kommentar
Jorek Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 (endret) Edit: Det var dagens dobbel! Endret 24. juli 2005 av Jorek Lenke til kommentar
olear Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Hei alle sammen.Angående pakkesystemet til slackware, jeg har planer om å installere VectorLinux(som er basert på Slackware) på en PC. Kan jeg bruke slackware pakkene i denne distroen tror dere? Takker for svar. :!: Det skal nok fungere, men du bør holde deg til pakker fra Vector. Anbefaler at du holder deg til Slackware. Lenke til kommentar
-Logos- Skrevet 23. august 2005 Forfatter Del Skrevet 23. august 2005 (endret) Heisann! lagt inn et par pakker nå. Og fornøyd:) Men prøvde å legge inn OpenOffice. Det gikk jo bra men hvor finner jeg egentlig programmene? De ligger ikke i K menyen? Mozilla Firefox la seg inn i K menyen, men finner ikke OpenOffice programmene... Endret 23. august 2005 av mariunae Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Prøv "soffice". evnt. "ooffice". Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Vel, checkinstall ordnar make, så du treng berre ./configure og checkinstall. I enkelte tilfeller må du slenge på en make mellom ./configure og checkinstall. Opplever det på f.eks. kdetv og noen ganger på k3b. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå